1O9A2860.jpg

Tre grep som sikrer fornøyde gjester og ansatte

Endelig åpner utelivet, cafeer, restauranter og barer igjen. Her er tre grep som sikrer at du går sommeren i møte med fornøyde gjester og fornøyde ansatte.

Gjennom det siste året har restaurantbransjen måttet finne flere alternative kundereiser. I tillegg ble mange spisesteder mørklagte som følger av nasjonale og regionale restriksjoner. Nå går vi endelig inn i en ny hverdag, og vi gleder oss til å samles både inne- og utendørs over god mat og drikke. Men er det én ting vi tror både restaurantbransjen og gjester ønsker å ta med seg videre, så er det å kunne bestille og betale via mobilen. En av dem som har testet ut dette er Emma Olsen, som i vinter besøkte tapasrestauranten Delicatessen i Oslo.

– Etter måltidet kom servitøren og ryddet av bordet, og lot oss betale og dra derfra i ro og mak når det passet oss. Enkelt, og veldig deilig. Det var nesten så vi glemte at vi hadde betalt!

Emma er langt fra alene om å sette pris på disse nye digitale tjenestene. I de første ukene av juni 2020 skjøt omsettingen knyttet til bruk Vipps som betalingsmiddel i restaurant- og serveringsbransjen i været.

Bestiller påfyll via mobilen

En av dem som har sett virkningene av å ta i bruk mobile løsninger, er Oslo-restauranten Lekter’n. Sommeren 2020 valgte 90 % av gjestene på Lekter’n å benytte seg av bestilling og betaling med Vipps via mobilen. Det påvirket stemningen på restauranten.

– I stedet for å prøve å fange blikket til en servitør, kunne gjestene ha fokus på opplevelsen og selskapet, og enkelt betale regningen eller bestille påfyll via mobilen. Samtidig kunne servitørene fokusere på å levere ut mat og drikke, forteller Johan Leander fra Mat og Drikkegruppen, som står bak Oslo-restauranter som Lekter’n, Louise og Pastis.

For mange gjester er det å bestille og betale i sitt eget tempo et etterlengtet tilskudd.

– Mobilen har gjennom det siste året blitt et nyttig og mye brukt verktøy for restaurantbransjen. Plutselig var det ikke tabu å sitte på mobilen under middagen – gitt at det er for å bestille påfyll eller for å betale regningen, ler Vegar Heir, leder for salg og kunde i Vipps.
1O9A2954.jpg
BRUK MOBILEN: På Lekter´n kan du enkelt bestille og betale med Vipps via mobilen.

Ta disse tre grepene

Vil du si farvel til utålmodige gjester som strekker seg og i verste fall knipser for å signalisere at de ønsker å bestille eller betale, har Vegar følgende råd:

1: Skap en kundereise på gjestens premisser

Gjester som står i kø, bruker ikke penger. Får gjestene mulighet til å bestille når og hvor de vil, ser mange av de vi har snakket med at terskelen for mersalg blir lavere. Samtidig kjenner du gjestene dine best og vet hva dere har behov for. Derfor finnes det i verktøykassen «Vipps for restaurant» mange ulike løsninger, fra QR-kode på bord eller menyer, til ulike nettbutikk og app-løsninger og QR-kode på kvittering. Bli bedre kjent med verktøykassen her, og finn en løsning som passer både gjester og ansatte.

2: Gi gjestene valget

For mange vil det fremover handle om å skape en god kombinasjon av personlig service og digitale løsninger. Selv om digitaliseringen på Lekter’n gikk over all forventning, så Mat og Drikkegruppen at transformasjonen ikke gikk like lett på deres to andre restauranter, Louise og Pastis. Løsningen ble å tilby gjester valget mellom å bestille og betale på den tradisjonelle måten, eller å bestille og betale via webshop på mobilen.

– Jeg tror et viktig premiss for suksess, både ovenfor ansatte som jo er de som tar imot bestillinger og som er i dialog med kundene, og for kundene selv, er å presentere de digitale løsningene som et valgalternativ.


3: Finn den løsningen som passer dere best

Et viktig premiss for suksess, er ifølge Vegar å finne en løsning og en partner som passer deg og dine ansatte.

– Det finnes et mangfold av løsninger, tilpasset alt fra små selvstendige spisesteder, til store restauranter med behov for komplette systemer. Mitt råd er å tenke nøye gjennom hvilke løsninger dere kunne tenke dere, og deretter sette seg godt inn i tilbudet fra de ulike partnerne. Er du usikker på hva du skal velge, hjelper vi deg såklart i gang.

Nysgjerrig på hvordan du kan dra nytte av Vipps på ditt serveringssted? Vi tar gjerne en prat for å fortelle deg mer! Klikk på knappen under, fyll ut skjemaet så hører du fra oss snart.