1O9A2860.jpg

Været blir bedre, flere mennesker tar turen ut og samfunnet er fritt for tiltak mot pandemien. Vi har spurt Lekter’n, Oslos største og mest besøkte uterestaurant, hva de gjør for å forberede seg til sesongen som kommer.

johan.png

Sommer fra mars til september

Værmeldinga er kanskje ikke enig, men på Lekter’n starter sommeren siste helgen i mars med full drift frem til september. Til tross for at uterestauranten holdt åpent så lenge det var mulig under pandemien, er det litt annerledes det som skjer denne sesongen: For første gang siden 2019 krysser vi fingrene for en full sesong helt uten restriksjoner og tiltak.

- Dette er selvsagt gledelig. Vi kan ta imot flere gjester og i større grad legge til rette for fest når gjestene ikke er nødt til å sitte, forteller Johan Leander fra Mat og Drikkegruppen, som står bak Oslo-restauranter som Lekter’n, Louise og Pastis.

Slik jobbet Lekter’n med Vipps under pandemien

Lekter’n har over tid jobbet for å skape gode kundereiser for brukerne. Vipps har vært en naturlig del av reisen, og allerede i 2020 brukte 90 % av kundene mobilen til bestilling og betaling. Tallet var tilnærmet likt i 2021.

- Vi har jobbet aktivt med partneren vår Munu. De satt tidlig opp en god løsning som baserte seg på QR-koder ved bordene, og en enkel nettbutikk kundene brukte for å bestille det de ønsket, forteller Johan og utdyper:

- Dette har fungert veldig bra. Spesielt i en tid der vi måtte begrense kontakten mellom kundene, og mellom kunder og ansatte. Samtidig handler løsningene om mer enn fysisk kontakt. Vi unngår flaskehalser, store køer og lang ventetid. Det sier seg selv at dette er viktig for oss – også nå i en restriksjonsfri hverdag.

Få oversikt over mulighetene med Vipps

1O9A2954.max-1740x1740.jpegquality-60.jpg

Hybridløsning i 2022

- Det viktigste for oss er å beholde løsningene vi har hatt tidligere. Tilbakemeldingene fra kundene er tydelige på at de liker å bestille og betale med mobilen, samtidig som det er enklere for oss å sikre effektiv drift. I forberedelsene til 2022 har vi derfor gått videre med en hybridløsning, forteller Johan.

Hybridløsningen innebærer at kundene både kan bestille med QR-koder fra bordene og fysisk i baren.

- Vi ser fremdeles verdien av at bestillingene via Vipps knyttes til et bord som betjenes av servitørene. For gjestene som står, og gjerne danser, vil baren fremdeles være det beste alternativet, sier han.

Lurer du på noe om Vipps i restaurant? Vi har samlet tre grep som sikrer fornøyde gjester

Kort vei fra bestilling til servering

For å effektivisere ytterligere har Lekter’n tatt et ekstra grep. Mat og drikke som bestilles via Vipps er tilknyttet en egen bar, ikke baren som brukes av kundene som oppsøker den. På den måten kan de ansatte i den ene baren fokusere på å levere til bordene, mens de andre kan ta vare på kundene som bestiller ansikt til ansikt. Johan er tydelig på hvorfor de beholder muligheten til å bestille fra mobilen:

- Tiden fra bestilling til levering er kort, kundene slipper å reise seg og de kan fokusere på det som er viktigst: Gode samtaler og moro med folka de er sammen med. De kan også gjøre alt i sitt eget tempo, og bestille påfyll akkurat når det passer dem. Samtidig kan de ansatte fokusere på mat, drikke og at kundene får en fin dag eller kveld, sier han.

Dele opp regningen? Aldri mer

Blant de mer overraskende fordelene trekker Johan frem regningsbiten som interessant. Tenk deg et bord på seks mennesker, som kanskje har sittet der i noen timer. En tradisjonell regning kan være vanskelig å bryte ned til hver enkelt. Kanskje man ikke holdt helt tellingen underveis – eller hva om noen spiste mer enn andre?

- Dette resulterer ofte i at det tar tid å dele opp regningen, der den ansatte må hjelpe til med både utregning og deretter gå tilbake og hente en ny regning. Med Vipps skjer all betaling underveis, og kundene kan dra videre med en gang før vi fyller opp bordet på nytt. Dette er selvsagt bedre enn at mange av bordene skal være fylt med folk som sitter med kalkulatorer fremfor å ha det gøy, avslutter Johan.