Innsikt og utsikt

Markedstrender for Q3 2023

I juli, august og september blåste vi en lang marsj i om det blåste og regnet i overkant mye. Vi satte rekord i antall nye aktive vippsere, og nordmenn viste med tydelighet at størrelsen betyr null og niks når de nettshopper.

Haaland og Vipps

Erling Braut Haaland nådde målet sitt om å bli verdens beste fotballspiller (synes vi!) tidlig i karrieren. På samme vis nådde også vi nylig vårt mål om at flere nordmenn skal vippse til bedrifter enn til personer. Siden også karrieren vår som forenklingsfikser bare så vidt har begynt, har vi frekkhetens nådegave til å hevde at vi har det litt som Haaland. På den måten at både fotballstjernen og vi stiller oss det samme spørsmålet:

“Målet er nådd, så hva nå?”

Men fra spøk til litt alvor: Flere bedriftsbetalinger enn personbetalinger var strengt talt bare et delmål for oss. Det viktigste målet er som det alltid har vært, nemlig å forenkle hverdagen til flest mulig bedrifter og personer. Vi er godt i gang og lover å stå på for å gjøre Norge litt mer oransje. Det kommer til å bli grævla, grævla løye, som en viss jærbu hadde sagt ⚽️

God fornøyelse!

Nøkkeltall for Q2 2023

People01

4,4 mill.

vippsere totalt

People02

40 000

nye vippsere siden Q2 i 2023

Phone

3 millioner

ukentlige aktive vippsere i snitt

Merchant

45

nye utsalgssteder på nett i snitt hver arbeidsdag

Gift

4700

gaver sendt i snitt per dag

icons_globe

80 %

av Norges befolkning er på Vipps

Het rekord

Om rapduoen Karpe har lagt sin elsk på ordene “hiphop” og “utsolgt” … så vil vi slå et slag for “betaling” og “rekord”! Midt i fellesferien satte vi nemlig ny rekord for antall Vipps-betalere. 🔥

I hele fjor var det i underkant av 3,6 millioner nordmenn som betalte med Vipps på nett. Og i år? Da kom vi ikke lenger enn til midten av juli før det samme antallet Vipps-betalere var nådd!

Hvorfor er det sånn? Jo, flere og flere utsalgssteder tar Vipps – så enten du skal fylle tanken på bilen, åpne en el-sparkesykkel eller bestille blomster på døra til en heldig utvalgt, så er sjansen stor for at du kan få unna betalingen med Vipps.

Aller ivrigst er de yngre vippserne mellom 15–29 år, en gruppe som vokser med 8 %. Men enda gøyere er det at veksten også er stor blant de over 70 år, som virkelig har fått fart på “Vippsen” 👴🏼 Du trenger med andre ord ikke å være veldig, veldig ung for å betale veldig, veldig enkelt!

Vår største betalings-milepæl

For første gang i historien vippser nordmenn oftere til bedrifter enn til venner. "Dette er vår viktigste milepæl innen betalinger så langt", sier Vipps-sjef Rune Garborg.

For mange nordmenn er Vipps synonymt med vennebetaling. Det til tross for at Ola og Ali begynte å vippse for pølser på fotballkamper og kjøleskap på nettet allerede i 2016. Siden da har vi vippset oftere og oftere til bedrifter. 

Nå er denne betalingsgruppen aller størst.

"Fremover kommer folk til å forbinde Vipps med betaling, uavhengig av hvem mottakeren er. Det er jo også helt riktig, i og med at folk vippser til både folk – og nå altså enda oftere til bedrifter", sier Garborg.

"Vi har hatt som mål fra dag én at antall bedriftsbetalinger skal bli det største stykket av betalingskaken. Neste mål blir å gjøre dette kakestykket størst mulig"
Betaling

Sju Vipps-nettkjøp i sekundet

Hver dag handler nordmenn i snitt 600 000 varer og tjenester med Vipps på nett. Det vil si at hvert sekund blir den oransje betalingsknappen trykket på sju ganger!

Og apropos sekunder ...

La oss si at det tar ett sekund å betale med Vipps. Og at det tar et helt minutt å fiske opp betalingskortet, taste inn navn, kortnummer, CVC-kode og vente på BankID-autentiseringen. Det betyr at nordmenn frigjør hele 9800 timer hver dag ved å betale med Vipps fremfor kort.

Det synes vi er veldig, veldig mange timer spart! ⏰

Finnes ikke dårlig vær ⛅️ ...

... bare veldig, veldig rask service! 💥 Til tross for at fandens oldemors regnbyger vasket over det ganske land gjennom hele sommeren, har det vært bra kok i serveringsbransjen i både juli, august og september.

Antall Vipps-betalinger økte nemlig med hele 24 % mot samme periode i fjor!

Det virker som at uansett hvilken vei vinden snur, så vender altså ikke vippserne det andre kinnet til utepils og bryggemiddag. Det totale volumet vi vippset (og tipset?) økte også med hele 34 % mot Q3 i fjor. Kanskje ikke så rart i denne dyrtida – at veksten i volum overgår veksten i transaksjoner 👀

Størrelsen teller IKKE! 😇

Økningen i antall storkjøp på nett viser at nordmenn flest vet at det er null Vipps-gebyr på nett.

Man skulle tro at vi i gamle dager, nærmere bestemt i 2021, vippset for minst like store summer på nett som i dag. Vi var tross alt omgitt av myndighetsrestriksjoner som “tvang” oss til mer skjermtid og potensiell spontanshopping. Styringsrenten vakte på null, oljeprisen var historisk lav og nordmenn sparte penger som aldri før.

Likevel ble det gjort relativt få virkelige storkjøp på over 100 000 kroner med Vipps på nett. Kun 22 stykker i hele 2021, for å være helt nøyaktig.

Det står i sterk kontrast til dagens handlemønster. I de fire siste månedene har vi nemlig i snitt gjort 46 Vipps-kjøp på minst 100 000 kroner på nett. Møbler, elektronikk og mote er bransjene med flest store betalinger.

Hvorfor stadig flere vippsere handler stort på nett? Vi tror svaret er veldig, veldig enkelt. Folk flest vet at det er null Vipps-gebyr på netthandel. Og at når du betaler med Vipps, så er det alltid, jepp, veldig, veldig enkelt.

Black Week-huskeliste

Nå er det kun kort tid til årets giga-høydepunkt for handelsstanden: Black Week. Ligger du og bedriften din godt an i planleggingsløypa? Eller trenger dere kanskje et vennskapelig spark bak? Her er våre beste tips og triks.

5 kjappe

🔦 Vær synlig! Vis kundene at dere er med på Black Week

🤑 Inkluder førpriser og prosentrabatt på produktene

⏰ Bruk klokke for å telle ned til kampanjestart og -slutt

📦 Fremhev fordeler. Fri frakt? Vis det!

🧡 Ta betalt med Vipps! Færre klikk = enkelt å kjøpe

Betaling og moro på Vipps-vis!

Nylig åpnet vi dørene og samlet kunder og partnere til åpent Vipps-hus. Det ble veldig, veldig gøy – og lærerikt.

Vi får ikke nok av å snakke om betaling, kundereiser og handel i Norden! Heldigvis er det mange der ute som tenker som oss. Derfor ble vi sååååå glad for at mange tok turen. Denne dagen var møterom gjort om til mini-samlingsrom, på fellesområdet ble det holdt foredrag, og i ganger og alle andre steder ble det minglet og pratet om hvordan tjenestene våre kan bidra til å øke bedrifters lønnsomhet.

Fikk du ikke vært med denne gangen (eller vil se om du ble linselus 💫)? Ikkje få panikk! Neste Pay&Play blir det tredje i rekken – og med det en offisiell tradisjon! Vi gleder oss allerede til fortsettelsen 🤩

Lommebok-magi

Psst! Bli med bak kulissene, så kan du lære hvordan Vipps-lommeboken gjør dagen din litt enklere 🪄

Visste du at du kan lagre sju betalingskort i Vipps? Ja? Nei? Kanskje? Uansett, vi har sett på hva som skjer når vippsere legger til kort nummer to. Det mest interessante funnet er at antallet betalinger øker – faktisk så mye som med inntil 25 %.

Vi tror grunnen er så enkel som at flere kort betyr flere muligheter. Fordi: Til middagshandlingen brukes felleskortet. Når ferien bestilles bytter du enkelt til kredittkortet som gir bonuspoeng, og når du skal innom en kafé eller realisere mountainbike-drømmen, så bare: simsalabim! … velger du å betale med privatkortet 🧙🏻‍♀️

Hvem er egentlig den gjengse vippseren?

Med 4,4 millioner vippsere, er mangfoldet veldig, veldig stort! Men tegner vi en strek på gjennomsnittet, ser vi at vippseren i tredje kvartal 2023 ser omtrent sånn her ut:

👤 Kjønn: Kvinne

👩‍💼 Alder: 30–39 år

⏰ Vippser mest mellom kl. 13.00–14.00

🎁 Vipps sendt som gave: 860 kr i snitt per gave

💰 Transaksjoner i snitt: 30

... snipp, snapp, snute, så var tredje kvartal 2023 ute.

Takk for at du leste helt hit!