Hopp til hovedinnhold

Vilkår Privat / Terms and conditions

Versjon 1.5 - 26.05.17

1. OM TJENESTEN

Vipps er en betalingstjeneste levert av DNB Bank ASA («DNB») som kan lastes ned som en applikasjon til mobiltelefoner. Du finner mer informasjon om Vipps og hva du kan bruke Vipps til på www.vipps.no.

2. AVTALEINNGÅELSE

2.1 Avtalen og parter

Denne avtalen består av vilkårene i dette dokumentet og Vipps Personvernpolicy (felles benevnt «Avtalen»). I tillegg til vilkårene i Avtalen, gjelder også de til enhver tid relevante bestemmelsene som følger av i norsk lov for øvrig. Partene i Avtalen er deg som kunde og DNB Bank ASA, Postboks 1600 Sentrum, 0021 Oslo, org.nr. 984 851 006.

2.2 Hva må til for å kunne bruke Vipps

Alle vilkårene under må være oppfylt for at du kan bruke Vipps:
  • Du må ha et kontoforhold i en norsk bank.
  • Du må ha minst ett debet- eller kredittkort utstedt av en norsk bank (en «Pengekilde»). Dersom du bruker et Visa debetkort utstedt av DNB til en utgående betaling, vil DNB kunne trekke beløpet direkte fra din bankkonto tilknyttet dette kortet. Da vil denne bankkontoen også regnes som en Pengekilde. Du kan tilknytte flere alternative Pengekilder til Vipps.
  • Du må ha en mobiltelefon med et norsk telefonnummer. Tjenesten støtter ikke skjerming av hemmelig nummer. Dersom du har hemmelig nummer, kan du ikke bruke Vipps.
  • Vipps fungerer på telefoner med iOS, Android eller Windows Phone.
  • Du må ha en e-postadresse.
  • Du må være over 15 år. Er du mellom 15 og 18 år kan du bare overføre beløp du selv har rådighet over.
  • Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne Avtalen.
  • DNB må godkjenne deg som bruker. Mer detaljert informasjon om hvilke mobiltelefoner og hvilke betalingskort du kan bruke sammen med Vipps finner du på www.vipps.no.
3. BRUK AV VIPPS

3.1 Hva du kan bruke Vipps til

Vipps er en betalingsløsning som gjør at du blant annet kan betale i butikker, på internett og i applikasjoner der du ser Vippssymbolet. Du kan overføre penger til lag, foreninger og organisasjoner, og du kan motta og overføre penger til andre personer. Du kan også se og betale regninger med tjenesten Vipps Faktura.

3.2 Registrering, identifisering og beløpsgrenser

Før du begynner å bruke Vipps må du opprette en brukerprofil og identifisere deg. Ved første gangs registrering identifiserer du deg ved å fullføre registreringsprosedyren i Vipps. DNB vil verifisere din identitet blant annet ved automatisk oppslag mot Skatteetatens folkeregister.

DNB har satt beløpsgrenser for bruk av Vipps på grunn av regler i hvitvaskingslovgivningen. Beløpsgrensene finner du i Vipps og på vipps.no. Når din bruk av Vipps overstiger disse beløpsgrensene, må du identifisere deg med BankID for å kunne fortsette å bruke Vipps. Du får beskjed i Vipps når det skjer. Hvis beløpsgrensene dine er nådd, vil du verken kunne motta eller sende penger i Vipps. Penger som er sendt deg vil bli refundert til avsender dersom du ikke identifiserer deg innen 3 dager fra pengene er sendt.

4. PRISER

Ved bruk av Vipps kan det påløpe et transaksjonsgebyr. Informasjon om priser finner du på www.vipps.no under Spørsmål, Pris og beløpsgrenser. Dersom et transaksjonsgebyr påløper for et betalingsoppdrag, vil du se informasjon om dette i Vipps før du bekrefter betalingen.

Når du bruker et kredittkort som Pengekilde kan det påløpe kostnader for bruk av kredittkort dersom det følger av avtalen mellom deg og utstederen av kortet. DNB yter ikke kreditt ved din bruk av Vipps.


5. BETALINGSOPPDRAG

5.1 Måter du kan betale med Vipps

Når du har bekreftet et betalingsoppdrag i Vipps gir du DNB fullmakt til å gjennomføre betalingen på dine vegne. Du kan benytte Vipps til utgående betalinger på følgende måter:

  • Betalingsoppdrag til privatpersoner
  • Betalinger til bedrifter, lag og foreninger gjennom å søke opp mottakers profil
  • Betalinger på nett og i app der Vipps kommer som betalingsalternativ
  • Betalinger i fysisk butikk gjennom å opprette forbindelse med butikkens betalingsterminal
  • Fakturabetalinger
Avhengig av beløpets størrelse og tidligere kjøp kan du bli bedt om å foreta flere sikkerhetstiltak, som bekreftelse med BankID, for å gjennomføre dine betalinger.


5.2 Betalingsoppdrag til privatpersoner
Ved betalingsoppdrag til privatpersoner søker du opp mottakers telefonnummer eller navn fra din kontaktliste. Dersom mottakeren ikke er Vipps-bruker vil hen motta SMS om at du har utført betalingen og må registrere seg som Vipps-bruker for å kunne motta betalingen. Dersom mottakeren ikke tar i bruk Vipps innen den fristen som Vipps setter for dette, blir beløpet tilbakeført til deg.

Når du benytter Vipps for å betale til privatpersoner må du selv kontrollere at mobilnummeret du bruker er korrekt. Når du bruker Vipps til å betale en privatperson, vil ditt navn, telefonnummer og eventuelle meldinger du sender til mottakeren vises i mottakerens Vipps-applikasjon.


5.3 Vipps til bedrifter, lag og foreninger ved å søke opp profil
Når du bruker Vipps til å betale næringsdrivende, lag, foreninger eller veldedige organisasjoner ved å søke profilene deres opp i Vipps, må du selv kontrollere at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, før du bekrefter betalingen. Denne informasjonen er for eksempel mottakerens navn, unike ID-nummer og navn på salgsstedet. Dersom brukerstedet benytter tjenesten VippsGO, vil en oversikt over brukerstedets varer/tjenester være tilgjengelig i en egen meny på brukerstedets Vipps-profil. Informasjon om hvilke varer du velger sendes da til brukerstedet når du har gjennomført en samlet betaling.

Når du bruker Vipps på denne måten, vil ditt navn, beløp, siste fire sifre i ditt mobilnummer og eventuell melding vises for mottaker. For donasjoner til enkelte veldedige organisasjoner vil du få mulighet til å oppgi ditt fødselsnummer til mottaker, slik at din gave kan innrapporteres av organisasjonen til skattemyndighetene for å gi deg skattefradrag dersom du kvalifiserer til dette. Merk at det er organisasjonen, og ikke DNB, som er ansvarlig for å rapportere inn din gave.


5.4 Vipps på nett og i app
Når du skal handle hos godkjente brukersteder på nettet eller i mobilapplikasjoner, vil Vipps være et betalingsalternativ på nettstedet/applikasjonen. Hos noen fysiske butikker vil butikken kunne sende deg en betalingsforespørsel for en vare eller tjeneste fra sitt kassasystem. Velger du å betale med Vipps, vil en dialog i Vipps angi beløp og mottaker, og du må bekrefte dette for å fullføre betalingen. Når du bruker Vipps på denne måten, vil DNB formidle beløp og eventuell melding du skriver til mottaker sammen med en transaksjonsID. Når du handler på nett eller i app, kan du hos noen brukersteder også benytte deg av en funksjon i Vipps for å fylle inn dine personopplysninger, slik at ditt navn og leveringsadresse fylles ut automatisk hos brukerstedet.

5.5 Vipps i butikk
Ved betalinger i fysiske butikker som har klargjort sin betalingsterminal, kan du benytte Vipps til å betale kontaktløst. Etter å ha opprettet forbindelse med butikkens betalingsterminal ved å holde telefonen inntil terminalen, vil du motta betalingsforespørsel. For å godkjenne en betaling, låser du opp telefonen med din telefonkode eller fingeravtrykk, eller bruker Vipps PIN-kode dersom telefonen ikke er beskyttet med tastelås. For å kunne opprette forbindelse mellom terminal og telefonen din, trenger Vipps enkelte tilganger som er nærmere beskrevet i Vipps Personvernpolicy. Du kan deaktivere funksjonen for å betale med Vipps i butikk under Innstillinger i Vipps.

5.6 Vipps Faktura
Dersom du aktiverer Vipps Faktura, vil du motta en elektronisk faktura med nødvendig betalingsinformasjon fra fakturautsteder i Vipps. Velger du å betale denne i Vipps, må du bekrefte fakturaen, og betalingen fullføres. Usteder vil motta avstemmingsinformasjon om din betaling. Dersom du har aktivert push-varslinger i Vipps, vil du motta et varsel når du mottar en ny faktura. Enkelte veldedige organisasjoner vil også få anledning til å sende deg forespørsler om donasjoner gjennom Vipps Faktura. Når du aktiverer Vipps Faktura, samtykker du til at DNB kan informere Vipps Faktura-utstedere om at du er Vipps Faktura-bruker. Du samtykker også til at alle slike utstedere kan sende deg dine regninger i Vipps. Dersom du ikke betaler regningene du mottar i Vipps Faktura, vil tjenesten etter hvert skrus av automatisk. Du kan selv reaktivere den under innstillinger. Du er selv ansvarlig for å betale dine mottatte regninger på annen måte dersom du velger å ikke betale dem i Vipps Faktura.

5.7 Inngående betalinger og betalingsanmodninger

Du kan motta betalinger fra andre i Vipps. Du kan også bruke Vipps til å be om betaling fra en annen privatperson som bruker Vipps. Du kan bare gjøre dette dersom du har et avtalegrunnlag for en betalingsanmodning med den du sender den til. Misbruk av adgangen til å sende betalingsanmodninger vil anses ses som vesentlig mislighold av Avtalen, som gir DNB rett til å avslutte din tilgang til Vipps.

5.8 Avvisning av betalingsoppdrag

DNB kan avvise et betalingsoppdrag dersom lovbestemte eller avtalefestede vilkår for å gjennomføre et betalingsoppdrag ikke er oppfylt. DNB vil for eksempel avvise oppdrag ved manglende dekning i Pengekilden samt ved mistanke om misbruk, bedrageri, hvitvasking av penger eller forsøk på noe av dette. Det er ikke tillatt å bruke Vipps som betaling for innsats for deltagelse i spill, veddemål eller annen form for gambling som er ulovlig i Norge, og ved mistanke om slik bruk vil DNB avvise betalingsoppdraget. Ethvert misbruk som beskrevet i denne bestemmelsen eller mistanke om dette, kan ses som et vesentlig avtalebrudd som gir DNB rett til å avslutte tilgangen din til Vipps og heve denne Avtalen, i henhold til punkt 6.5.

Hvis det er lovlig adgang til det, vil du motta informasjon om at betalingsoppdraget ditt er avvist, og hva du kan eventuelt gjøre for å rette forholdet slik at betalingen kan gjennomføres.

5.9 Refusjon

Dersom du betaler for en vare eller tjeneste med Vipps og etter avtale med selger, eller av en annen grunn skal få refundert pengene for kjøpet, vil beløpet refunderes til den bankkonto du har oppgitt i Vipps.

5.10 Feil ved betalingstransaksjoner

Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette. Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg, må du benytte klageadgangen som er beskrevet i punkt 5.12.

Dersom du har mottatt en betaling i Vipps på grunn av en feil fra DNB, kan DNB rette denne feilen ved å belaste Pengekilden din innen utløpet av tredje virkedag etter at feilen fant sted. For øvrig reguleres feilaktig godskriving eller belastning som skyldes DNBs forhold av reglene i finansavtalelovens § 31 og § 32.

5.11 DNBs ansvar ved betalingsoppdrag, kjøp av varer og tjenester og betaling av regninger

DNB skal gjennomføre betaling i samsvar med det oppdraget du har lagt inn i Vipps. Dersom DNB gjør en feil i forbindelse med utførelsen av oppdraget skal DNB rette feilen, og dekke ditt tap med de begrensninger som følger av finansavtalelovens § 40, 41 og 42. DNB kan ikke holdes ansvarlig for tap som skyldes omstendigheter utenfor DNBs kontroll, som DNB ikke kunne forutse eller unngå følgene av, se punkt 9.3. Feil eller forsinkelser i betalingsformidlingen som skyldes svikt i telenettet eller uforutsett svikt i andre systemer levert av tredjeparter og som er nødvendige for at Vipps fungerer, vil alltid regnes som slike omstendigheter.
DNB er også ansvarlig for tap ved betalingstransaksjoner som skyldes betalinger du ikke har godkjent, dersom vilkårene for det er oppfylt etter finansavtalelovens § 35.

DNB er ikke ansvarlig for feil du selv har gjort når du har lagt inn et betalingsoppdrag i Vipps, se punkt 6.1 og 5. For eksempel er DNB ikke ansvarlig for feil mottaker, feil telefonnummer, feil beløp, eller lignende.

DNB er uten ansvar for innholdet i Vipps-fakturaen og betalingskravet. DNB har heller ingen innflytelse på hvilken person som fakturautsteder mener er adressat for kravet. Dersom du mener at DNB er ansvarlig for feil ved et betalingsoppdrag, må du henvende deg til DNB og reklamere i samsvar med punkt 5.12. Dersom du mener det er feil ved en regning du har mottatt i Vipps Faktura, må du kontakte utstederen av denne direkte.

Når du har gjennomført en betaling i Vipps, vil DNB sende deg en bekreftelse på betalingen i Vipps. Dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste med Vipps, er selger selv ansvarlig for å gi deg kvittering på kjøpet. DNBs bekreftelse for betalingen i Vipps er ikke en kvittering for kjøpet.

Når du kjøper varer eller tjenester, er det selger som er ansvarlig for eventuelle feil og mangler ved disse, og ikke DNB. DNB påtar seg ikke noe ansvar for pengeinnsamlinger som du velger å overføre penger til gjennom Vipps. 

5.12 Reklamasjon og tilbakeføring av beløp

Hvis du mener at DNB har gjennomført en betaling du ikke har godkjent, må du reklamere til DNB. Da skal banken dokumentere at betalingen er autentisert (godkjent), korrekt registrert og bokført, og ikke rammet av teknisk svikt eller annen feil. Det at det er din Vipps-profil som har blitt brukt til å betale med, er ikke alene et tilstrekkelig bevis for at det er du som har foretatt betalingen eller opptrådt svikaktig overfor banken.

Hvis du likevel mener at DNB har ansvaret, skal DNB tilbakeføre beløpet og erstatte rentetapet fra belastningstidspunktet, forutsatt at du sender krav om tilbakeføring uten ugrunnet opphold etter at du ble eller burde ha blitt kjent med forholdet, og senest 13 måneder etter belastningstidspunktet. Plikten til tilbakeføring gjelder ikke dersom du skriftlig har erkjent ansvar for belastningen, eller at DNB har tatt ut søksmål eller brakt saken inn for Finansklagenemda Bank innen fire uker fra mottak av skriftlig innsigelse fra deg. Dersom saken blir avvist av nemnda eller en domstol, løper en ny frist på fire uker, fra den dagen DNB ble kjent med avvisningen. Ved tilbakeføring kan DNB holde tilbake din egenandel etter punkt 6.6.

Dersom du mistenker at du kan ha blitt utsatt for et straffbart forhold i forbindelse med en betaling, kan DNB kreve at du anmelder forholdet til politiet.

Dersom du får tilbakeført penger etter denne bestemmelsen, kan DNB likevel kunne kreve pengene tilbake igjen på et senere tidspunkt, dersom banken da kan sannsynliggjøre at det var du som godkjente betalingen og at banken derfor er fri for ansvar.

6. DITT ANSVAR

6.1 Korrekte opplysninger

Du er ansvarlig for at de opplysningene du gir om deg selv til DNB er fullstendige, korrekte og oppdaterte. Dersom opplysningene dine endrer seg er det ditt ansvar å rette opplysningene i Vipps. Det er ditt ansvar at du for eksempel oppgir riktig navn, adresse, epostadresse, telefonnummer, kortnummer og kontonummer. DNB kontrollerer ikke dette.

Du er selv ansvarlig for å påse at mobilnummeret til mottaker er korrekt når du skal betale til en privatperson slik som beskrevet i punkt 5.1. Du er også ansvarlig for å påse at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, når du skal betale til en næringsdrivende, lag forening eller veldedig organisasjon, se punkt 5.1.

6.2 Personlig kode – PIN

Som del av registreringsprosedyren i Vipps jf. punkt 3.2, må du velge en personlig kode («PIN»). PIN må bestå av 4 siffer, og må ikke være lik andre PIN-koder du bruker, som for eksempel PIN-koden knyttet til din Pengekilde eller til din mobiltelefon. Vipps står fritt til å nekte bruk av visse tallkombinasjoner som PIN-koder.

Vipps er en tjeneste som utelukkende er til personlig bruk, og du må ikke overlate din PIN-kode til andre. Det er ditt ansvar å påse at andre ikke får tilgang til din Vipps-applikasjon. Du skal ikke under noen omstendighet oppgi din PIN-kode eller andre sikkerhetsanordninger til noen, heller ikke til DNB. Dersom noen utenforstående ber deg oppgi opplysninger som kan brukes til å skaffe seg adgang til Vipps, skal du anse dette som et forsøk på svindel, nekte å utlevere opplysningene, og melde forholdet til DNB uten ugrunnet opphold. Dersom din Pengekilde i Vipps er knyttet til et kundeforhold med en annen bank eller finansinstitusjon er det ditt ansvar å varsle til den aktuelle banken eller finansinstitusjonen.

6.3 Mistet eller stjålet mobiltelefon

Dersom din mobiltelefon blir stjålet, mistet, eller du har mistanke om uberettiget bruk av Vipps, skal du melde forholdet til DNB så snart som mulig. Når du har gitt slik melding vil DNB sperre bruken av Vipps inntil videre.

6.4 Rettmessig bruk

Du kan ikke bruke Vipps i strid med gjeldende norsk lovgivning eller i strid med Avtalen. Skal du benytte Vipps i næringsvirksomhet eller for å kunne ta i mot betalinger til ditt lag, forening eller organisasjon, må du inngå en egen avtale om dette med DNB. Bruk av Vipps med personlig profil i næringsvirksomhet anses som et vesentlig brudd på Avtalen som vil føre til sperring av din Vipps-profil.

Dersom du bruker Vipps på en måte som medfører risiko for hvitvasking av penger, for eksempel til kjøp og salg av Bitcoins, eller på en måte som oppleves som støtende eller sjikanerende for andre Vipps-brukere, for eksempel ved å sende upassende meldinger til andre brukere, kan DNB sperre din Vipps-profil. Du kan ikke benytte Vipps på en mobiltelefon som er jailbreaket/rooted. Bruk av Vipps på en telefon som er modifisert på denne måten skaper risiko for misbruk av Vipps og kompromittering av opplysningene du legger inn i appen. DNB vil derfor betrakte bruk av Vipps på en telefon som er jailbreaket/rooted som et alvorlig brudd på vilkårene for bruk av Vipps som betalingsinstrument, som har betydning for ditt ansvar som kunde i tilfelle misbruk med dette som årsak.

6.5 Konsekvenser av urettmessig bruk

Dersom DNB har rimelig grunn til å tro at du bruker Vipps i strid med lov eller denne Avtalen har DNB rett til å stanse din bruk av Vipps midlertidig. Dersom bruken ikke opphører, eller bruken utgjør et vesentlig brudd på Avtalen, har DNB rett til å heve Avtalen. DNB har ingen plikt til å varsle deg før heving finner sted, men vil bestrebe seg på å gi deg et slikt varsel og anledning til å rette forholdet dersom det er mulig.

6.6 Misbruk av Vipps

Du er ansvarlig for inntil 1 200 kroner for tap ved uautoriserte betalinger som skyldes bruk av et tapt eller stjålet betalingsinstrument dersom personlig sikkerhetsanordning er brukt. Det samme gjelder for betalingstransaksjoner som skyldes uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument dersom du har mislyktes i å beskytte nevnte personlige sikkerhetsanordning og denne er brukt.

Du svarer for inntil 12 000 kroner ved uautoriserte betalingstransaksjoner dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av dine forpliktelser i Avtalen. Dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet eller forsett har unnlatt å oppfylle forpliktelsene i Avtalen, skal du bære hele tapet. Det samme gjelder dersom tapet skyldes at du har opptrådt svikaktig.

Ditt ansvar etter dette punktet kan reduseres etter reglene i finansavtaleloven § 36 i tilfelle Vipps ikke oppfyller forsvarlige standarder og den uautoriserte bruken har sammenheng med dette.

Du er ikke ansvarlig for tap som oppstår etter at DNB har fått beskjed og din Vippsprofil er sperret. Du hefter heller ikke for tap hvis du ikke har hatt mulighet til å sperre din Vipps på grunn av forhold hos DNB.

6.7 DNBs kundekontroll – konsekvenser

DNB har plikt etter hvitvaskingsregelverket til å gjennomføre kundekontroll ved etablering av kundeforholdet og løpende i kundeforholdet. Dette kan inkludere undersøkelser om bruk av Vipps. Hvis DNB krever det, må du opplyse om din eller andres bruk av Vipps, eller gi DNB andre opplysninger. Dersom du ikke gir DNB de nødvendige opplysningene i forbindelse med DNBs arbeid med kundekontroll, eller at tilfredsstillende kundekontroll ikke kan gjennomføres av andre grunner, kan DNB heve Avtalen med øyeblikkelig virkning.

7. ELEKTRONISK KOMMUNIKASJON

Ved å inngå denne Avtalen aksepterer du at Avtalen inngås på et elektronisk medium og at det samme gjelder for endringer i Avtalen. Du aksepterer at DNB kan kommunisere med deg direkte i Vipps, til det telefonnummer du har oppgitt i Vipps eller på den e-postadressen du har oppgitt.

8. VIPPS PERSONVERNPOLICY

For at du skal kunne bruke Vipps, trenger DNB å motta, bruke og lagre noen av dine personopplysninger. Det aller meste av dette er opplysninger som du selv oppgir i Vipps når du registrerer deg og som genereres når du bruker tjenesten. DNB har laget en egen personvernpolicy for Vipps som du finner under «Cookies og Personvern» i menyen i Vipps. Vipps Personvernpolicy er en del av Avtalen.

9. GENERELLE BESTEMMELSER

9.1 Varighet og oppsigelse

Avtalen løper så lenge DNB tilbyr Vipps. DNB kan velge å avslutte Vipps med to måneders varsel. DNB kan si opp Avtalen med deg på to måneders varsel. Dersom du har brutt Avtalen kan DNB si den opp uten varsel.

Dersom du ønsker å si opp Avtalen kan du gjøre dette ved å kontakte DNB. Merk at Avtalen fortsetter å gjelde selv om du sletter Vipps fra enheten din. Dersom du ikke benytter Vipps over en periode på seks måneder, kan DNB velge å deaktivere din Vipps-profil.

Du kan skru av funksjonen Vipps Faktura under innstillinger i Vipps. Dersom Vipps Faktura skrus av, vil du ikke lenger motta nye regninger her, men du vil fortsatt kunne se og betale ikke-forfalte regninger som allerede ligger i løsningen.

9.2 Endringer i Avtalen

DNB kan endre Avtalen uten varsel. De til enhver tid gjeldende vilkår i Avtalen vil være tilgjengelig i Vipps og på www.vipps.no. Endringer som ikke er til din fordel kan DNB bare gjennomføre med to måneders varsel. Dersom du ikke ønsker å akseptere endringer i Avtalen må du si opp Avtalen og avslutte din bruk av Vipps. Dersom du bruker Vipps etter en endring av Avtalen anses endringene som vedtatt av deg. Endringer i registreringsprosedyrene for å ivareta lovkrav, sikkerhetskrav, eller for å hindre ulovlig aktivitet, kan DNB gjennomføre uten varsel. Du kan når som helst kontakte DNB og be om å få disse vilkårene oversendt på papir.

9.3 Midlertidig opphold av Avtalen

DNBs plikter etter denne Avtalen – herunder utbetalings- og belastningsplikt – opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor DNBs kontroll og som DNB ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av Avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt DNB i eller i medhold av lov.

9.4 Kontakt med DNB om Vipps

Uansett hva henvendelsen gjelder kan du kontakte DNB for hjelp og informasjon på: www.vipps.no, www.dnb.no, eller på telefon 04800. Melding om tap av mobiltelefon eller melding om sperring av Vipps skal skje på telefon 04800.
9.5 Tvisteløsning

Denne Avtalen er styrt av norsk rett. I tilfelle en tvist hvor du er uenig med DNB og vi ikke løser saken til din tilfredsstillelse, kan du bringe saken inn for Finansklagenemnda Bank. Henvendelser til Finansklagenemnda Bank rettes via klageskjema.finkn.no eller til sekretariatet i Finansklagenemnda, postboks 53, Skøyen 0212 Oslo.

9.6 Konsesjoner og tilsyn

DNB Bank ASA har konsesjon som bank, og er underlagt tilsyn av Finanstilsynet, Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo og Datatilsynet, Postboks 8177 Dep, 0034 Oslo.

Terms and conditions

Versjon 1.5 - 26.05.17

This English version of the Agreement is a translation for your convenience. In case of any discrepancy or conflict between this English version and the current Norwegian version of the Agreement, the Norwegian version shall take precedence.

1. ABOUT THE SERVICE

Vipps is a payment service provided by DNB Bank ASA (“DNB") and can be downloaded as a mobile phone application. You can find more information about Vipps and how it can be used at www.vipps.no.

2. ENTRY INTO THE AGREEMENT 

2.1 The Agreement and Parties

This Agreement consists of the terms and conditions in this document and the Vipps Privacy Protection Policy (jointly referred to as "the Agreement"). In addition to the terms and conditions in the Agreement, relevant prevailing Norwegian statutory provisions also apply. The parties to this Agreement are you, as a customer, and DNB Bank ASA, P.O. Box 1600 Sentrum, N-0021 Oslo, org.no. 984 851 006.

2.2. What is required to use Vipps?

All the terms below must be fulfilled in order to use Vipps:
  • You must have an account in a Norwegian bank.
  • You must have least one debit or credit card issued by a Norwegian bank ("Source of Funds"). If you use a Visa debit card issued by DNB for an outgoing payment, DNB will be able to withdraw the amount directly from your bank account linked to this card, whereby this bank account will also be regarded as a Source of Funds. You can link several alternative Sources of Funds to Vipps.
  • You must have a mobile phone with a Norwegian telephone number. The service does not support the protection of secret phone numbers. Thus, you cannot use Vipps if you have a secret phone number.
  • Vipps can be used on mobile phones with iOS, Android and Windows operating systems.
  • You must have an e-mail address.
  • You must be over the age of 15. If you are aged between 15 and 18 years, you can only transfer money that is at your disposal.
  • You must have read, understood and accepted this Agreement.
  • DNB must approve you as a user. More detailed information about which mobile phones and payment cards can be used with Vipps can be found at www.vipps.no.

3.  USE OF VIPPS

3.1 What Vipps can be used for

Vipps is a payment solution that enables you to pay in shops, online and in applications containing the Vipps symbol. You can also transfer money to clubs, associations and organisations and receive and transfer money from and to other persons. You can also see and pay invoices by using the Vipps Invoice service.

3.2 Registration, identification and maximum amounts

Before you start using Vipps, you must create a user profile and identify yourself. When registering for the first time, you can choose to identify yourself simply by completing the registration procedure in Vipps. DNB will verify your identity, for example by automatically checking it against the Norwegian Tax Administration’s national register. Due to stipulations in the Norwegian Money Laundering Act, DNB has set maximum amounts for using Vipps. You will find the maximum amounts in Vipps and at vipps.no. When your use of Vipps exceeds these maximum amounts, you must identify yourself by means of BankID to continue using Vipps. In such case, you will receive a message in Vipps. If you have reached the maximum amount, you will not be able to receive or send money using Vipps. Money which has been sent to you will be returned to the sender unless you identify yourself within three days after the money has been sent.


4. PRICES

A transaction fee may be incurred for the use of Vipps. Visit www.vipps.no for information on prices under ‘Questions’ ‘Prices and maximum amounts’. If a transaction fee is incurred for a payment order, information about this will appear in Vipps before you confirm the payment.

When you use a credit card as a Source of Funds, costs can be incurred from the use of the credit card if this follows from the agreement between you and the issuer of the card. DNB does not grant credit related to your use of Vipps.


5. PAYMENT TRANSACTIONS

5.1 Ways you can pay with Vipps

When you have confirmed a payment order transaction in Vipps, you authorise DNB to carry out the payment on your behalf. You can use Vipps for outgoing payments in the following ways:
  • Payment to private individuals
  • Payments to companies, clubs and associations by searching for the recipient’s profile
  • Payments online and in apps where Vipps is one of the payment alternatives
  • Payments in physical stores by establishing a connection with the store’s payment terminal
  • Invoice payments
Depending on the amount and previous purchases, you may be asked to implement additional security measures, such as confirmation with BankID, to complete your payments.

5.2 Payment transactions to private individuals
When making payments to private individuals, you can find the recipient’s telephone number or name in your list of contacts on your mobile phone. If the payee is not a Vipps user, he or she will receive a text message stating that you have made the payment and that the payee must register as a Vipps user in order to receive the payment. If the payee does not start using Vipps by the deadline set by Vipps, the amount will be reversed to you.

When you use Vipps to make a payment transfer to private individuals, you must make sure that the mobile number you enter is correct. When you use Vipps to make a payment transfer to private individuals, your name, telephone number and any message to the recipient is shown in the recipient’s Vipps application.

5.3 Vipps to companies, clubs and associations via a profile search
When you use Vipps to make a payment transfer to businesses, clubs, associations or voluntary organisations by finding their profile in Vipps, you must verify that the recipient’s profile corresponds to the information you have received from the merchant before confirming the payment. Such information could be the recipient’s name, unique ID number and name of the merchant. If the merchant uses the VippsGO service, an overview of the merchant’s goods/services will be available in a separate menu under the merchant’s Vipps profile. Information on the products/services you choose is then sent to the merchant once you have made a total payment.

When using Vipps in this manner, the recipient will see your name, the payment amount, the last four digits in your mobile phone number and any message you have written. With respect to donations to some charitable organisations, you will be able to give your personal identification number to the recipient so that your gift can be reported by the organisation to the tax authorities to give you a tax deduction if you qualify for such a deduction. Please note that it is the organisation, and not DNB, which is responsible for reporting your gift to the authorities.

5.4 Vipps online and in apps
When you buy something from an approved online merchant’s website or in a mobile app, Vipps will be a payment option on the website or in the app. Some physical stores may send you a payment request for a product or service from their cash register. When choosing to pay with Vipps, a dialogue will open in Vipps indicating the amount and recipient, which you must confirm in order to complete the payment. When using Vipps in this manner, DNB will transmit the amount and any message you write to the recipient, together with a transaction ID. When you shop online or in an app, some merchants may have the an automatic function in Vipps to ”Ffill in my your personal data, such as Vipps details”, whereby your name and delivery address will be automatically included.

5.5 Vipps inStore
When paying in physical stores with payment  terminals which accept Vipps, you can use Vipps for contactless payments. After having established a connection with the store’s payment terminal by holding the telephone close to the terminal, you will receive a payment request. To approve a payment, unlock your mobile phone with your telephone code or fingerprint, or use your Vipps PIN code if your phone is not secured with access control. To be able to establish a connection between the terminal and your telephone, Vipps requires certain authorisations which are further described in the Vipps Privacy Protection Policy. You can deactivate the function to pay with Vipps inStore under Settings in Vipps.

5.6 Vipps Invoice
If you activate Vipps Invoice, you will receive an electronic invoice in Vipps with the necessary payment details from the invoice issuer. If you choose to pay the invoice in Vipps, you must confirm the invoice, and the payment will thus be completed. The issuer will receive settlement information about your payment. If you have activated push notifications in Vipps, you will receive a notification when you receive a new invoice in Vipps. Some non-profit organisations will also be given the opportunity to send you requests for donations through Vipps Invoice. When you activate Vipps Invoice, you also consent to DNB informing Vipps Invoice issuers that all such issuers can send you their invoices in Vipps. If you do not pay the invoices you receive in Vipps Invoice, the service will automatically be switched off after a certain period of time. Go to Settings to reactivate Vipps Invoice. You are responsible for paying the invoices you receive in some other manner if you choose not to pay them in Vipps Invoice.

5.7 Incoming payments and payment requests
You can receive payments from others in Vipps. You can also use Vipps to request payment from another person who uses Vipps. You can only do so if you have a contractual basis for the payment request with the person you are sending the request to. If you misuse the opportunity to send payment requests, it will be regarded as a serious breach of the Agreement and entitle DNB to terminate your access to Vipps.

5.8 Rejection of payments
If statutory or contractual terms for effecting payments have not been fulfilled, DNB may reject the payment. For example, DNB will reject the payment if there are insufficient funds in the Source of Funds and if the bank suspects misuse, fraud or money laundering or attempts thereof. It is not permitted to use Vipps as payment for stakes related to participation in betting games, wagers or other forms of gambling which are illegal in Norway. If such use is suspected, the payment will be rejected. Any actual or suspected misuse as described in this provision can be regarded as a serious breach of the Agreement and entitle DNB to terminate your access to Vipps and revoke this Agreement, cf. item 6.5. If the purpose is legitimate, you will be informed that the payment has been rejected and what you can do to rectify the situation so that the payment can be effected. 

5.9 Reimbursement 

If you use Vipps to pay for goods or services, but subsequently agree with the seller that you are entitled to a refund, or if the purchase is annulled for any other reason, the amount will be paid into the account specified in Vipps. 

5.10 Errors in payment transactions 

Once you have confirmed an outgoing payment in Vipps, the payment is final and cannot be reversed. If, in your opinion, a payment has not been approved by you, you must use the right to complain as described in item 5.7. If you have received a Vipps payment which is due to an error on the part of DNB, DNB can rectify the error by debiting your Source of Funds by the end of the third working day after the error was made. Moreover, erroneous crediting or debiting of an account on the part of DNB is regulated by the stipulations in Sections 31 and 32 of the Financial Contracts Act. 

5.11 DNB’s liability in connection with payment orders, the purchase of goods and services and invoice payments

DNB shall effect payments in accordance with your instructions in Vipps. If DNB makes a mistake in connection with the payment, DNB shall rectify the error and cover your loss, subject to the limitations in Sections 40-42 of the Financial Contracts Act. DNB cannot be held liable for losses that are due to circumstances beyond DNB’s control which it could not reasonably be expected to have foreseen or avoided the consequences of, cf. item 9.3. Erroneous or delayed payment transfers due to failures in the telecommunications network or unforeseen failures in other systems that are delivered by third parties and are necessary for Vipps to function, will always be regarded as such circumstances. 

DNB is also liable for losses arising when payments have not been approved by you, provided that the terms and conditions are fulfilled in accordance with Section 35 of the Financial Contracts Act. 

DNB is not liable for errors made by you when you have entered a payment order in Vipps, cf. items 6.1 and 5. For example, DNB is not liable if the recipient, telephone number or amount etc. is incorrect. DNB is not liable for the content of the Vipps invoice and the demand for payment. Nor does DNB have any influence on which person the invoice issuer regards as the addressee of the claim.

If you think that DNB is liable for errors in connection with a payment, you must contact DNB and issue a complaint in accordance with item 5.12. If you think there is an error in an invoice you have received in Vipps Invoice, you must take direct contact with the issuer of the invoice.

Once you have made a payment in Vipps, DNB will send you a confirmation of the payment in an e-mail and in Vipps. If you have purchased a product or service with Vipps, the seller is responsible for giving you a receipt for the purchase. DNB’s confirmation of the payment in Vipps is not a receipt for the purchase. 
When you buy goods or services, the seller is liable for any errors and defects. DNB is not liable for this. 

DNB assumes no liability for fundraising campaigns that you choose to transfer money to using Vipps. If you make a payment to someone in Vippsstarter who has set a fundraising target, DNB will transfer your payment to the recipient independent of whether or not this financial target has been reached. DNB does not check whether the recipient uses the money for the stated purpose.

5.12 Complaints and reversal of payments 

If, in your opinion, DNB has carried out a transaction you have not approved, you must issue a complaint to DNB. The bank shall then document that the transaction has been authenticated (approved), correctly registered and recorded, and has not been affected by technical failure or other errors. The fact that your Vipps profile has been used to execute the payment does not on its own represent adequate evidence that you have made the payment or acted dishonestly vis-à-vis the bank. 

However, if you are still of the view that DNB is responsible, DNB shall reverse the amount and compensate for loss of interest from the debit date, provided that you submit a claim for reversal of the payment without undue delay after you were or ought to have been aware of the error, and no later than 13 months after the debit date. The obligation to reverse the payment does not apply if you have acknowledged liability for the debit, or if DNB, within four weeks from receipt of the written objection from you, has filed a civil suit or submitted the matter to the Norwegian Banking Complaints Board. If the matter is dismissed by the Board or a court of law, a new time limit of four weeks applies from the date DNB was informed of the dismissal. In connection with the reversal of payments, you may be liable for a certain amount in accordance with item 6.6, which DNB may withhold. 

If you suspect that you may have been exposed to a criminal act in connection with a transaction, DNB can require that you report the matter to the police. 

If a payment is reversed in accordance with this provision, DNB may nevertheless require that the money be repaid on a later date if the bank can render probable that the payment was approved by you and that the bank thus cannot be held liable. 

6. YOUR RESPONSIBILITIES 

6.1 Correct information

You are responsible for ensuring that the information you provide about yourself to DNB is complete, correct and updated. If there are any changes in your data, you are responsible for correcting the information in Vipps. You are responsible for providing your correct name, e-mail address, telephone number, card number and account number. This will not be checked by DNB. 

When you use Vipps to make a payment to private individuals, you must make sure that the mobile number you use is correct, as described in item 5.1 When you use Vipps to make a payment transfer to businesses, clubs, associations or voluntary organisations, you must verify that the recipient’s profile corresponds to the information you have received from the merchant, cf. item 5.1.   

6.2 Personal code – PIN 

As part of the registration procedure for Vipps, cf. item 3.2, you must select a personal code (”PIN"). Your PIN code must consist of four digits and must be different from your other PIN codes, such as the PIN code used for your Source of Funds or your mobile phone. Vipps is free to refuse the use of certain PIN code digit combinations. 

The Vipps service is for personal use only, and you must not disclose your PIN code to any third party. You are responsible for ensuring that others do not gain access to your Vipps application. Under no circumstances must you give your PIN code or other security procedures to anyone, including DNB. If any third party asks you to disclose information that can be used to access Vipps, this must be regarded as attempted fraud. Thus, you must refuse to share such information and inform DNB without undue delay. If your Source of Funds in Vipps is linked to a customer relationship with another bank or financial institution, you are responsible for informing the relevant bank or financial institution. 

6.3 Lost or stolen mobile phone

If your mobile phone is stolen or lost, or if you suspect unauthorised use of Vipps, you must notify DNB as soon as possible. When such notification has been given, DNB will block the use of Vipps until further notice. 

6.4 Legitimate use 

You cannot use Vipps in breach of prevailing Norwegian law or in violation of this Agreement. If you are to use Vipps for business purposes or to receive payments on behalf of your club, association or organisation, you must enter into a separate agreement governing this with DNB. The use of Vipps with a personal profile for business purposes is deemed to represent a serious breach of the Agreement and will result in your Vipps profile being blocked. 

If you use Vipps in a way that entails a risk of money laundering, for example by buying or selling Bitcoins, or in a way that other Vipps users perceive to be offensive or insulting, for example if you send inappropriate messages to other users, DNB may block your Vipps profile. You cannot use Vipps on a mobile phone which is jailbroken/rooted. The use of Vipps on a phone which is modified in this way creates a risk for the misuse of Vipps and compromises the information entered in the app. DNB will therefore consider the use of Vipps on a device which is jailbroken/rooted as a serious breach of the terms and conditions for the use of Vipps as a means of payment, which is of consequence to your responsibility as a customer in the event of misuse caused by this. 

6.5 Consequences of illegitimate use 

If DNB has reasonable grounds to believe that your use of Vipps is in violation of law or this Agreement, DNB is entitled to temporarily stop your use of Vipps. If such use is not discontinued or represents a serious breach of the Agreement, DNB is entitled to terminate the Agreement. DNB is under no obligation to inform you before the Agreement is terminated, but will seek to give such notice and to provide you with the opportunity to rectify the matter if this is possible. 

6.6 Misuse of Vipps 

You will be liable for up to NOK 1 200 in connection with losses resulting from unauthorised payments due to the use of a lost or stolen payment instrument provided that your personal security procedure has been used. The same applies to payment transactions carried out following unauthorised appropriation of a payment instrument if you have failed to protect the above-mentioned personal security procedure and this has been used. 

You will be liable for up to NOK 12 000 in connection with unauthorised payment transactions if the loss is due to the fact that you, through gross negligence, have failed to fulfil one or more of your obligations under this Agreement. If the loss is due to the fact that you, through gross negligence or with intent, have failed to meet the obligations under this Agreement, you shall cover the entire loss. The same applies if the loss is due to the fact that you have acted dishonestly. 

Your liability under this item may be modified in accordance with the rules in Section 36 of the Financial Contracts Act in cases where Vipps fails to meet sound standards and the unauthorised use is related to this. 

You will not be liable for losses which occur after DNB has been notified and your Vipps profile has been blocked. Nor will you be liable for losses if you have had no opportunity to block your Vipps profile due to circumstances at DNB. 

6.7 DNB’s customer due diligence - consequences 

In accordance with the money laundering regulations, DNB has a duty to apply customer due diligence measures when establishing customer relationships and in the ongoing monitoring of existing customer relationships. This may include investigations concerning the use of Vipps. If required by DNB, you must provide information about your or others’ use of Vipps or give DNB other information. If you fail to give DNB the required information in connection with DNB’s customer due diligence procedures, or if satisfactory customer due diligence cannot be implemented for other reasons, DNB may terminate the Agreement with immediate effect. 

7. ELECTRONIC COMMUNICATION

By entering into this Agreement, you consent that the Agreement is entered into electronically and that this also applies to amendments to the Agreement. You accept that DNB will communicate with you directly in Vipps, to the telephone number you have stated in Vipps, or by using your stated e-mail address.

8. VIPPS PRIVACY PROTECTION POLICY

In order to enable you to use Vipps, DNB needs to receive, use and store some of your personal data. Most of these data are provided by yourself in Vipps when you register and are generated when you use the service. DNB has a separate Privacy Protection Policy which you will find under “Cookies and privacy protection” in the Vipps menu. Vipps Privacy Protection Policy is part of the Agreement.

9. GENERAL PROVISIONS

9.1 Duration and termination

The Agreement remains in force as long as DNB offers Vipps. DNB can choose to no longer provide Vipps subject to two months’ notice. If you have breached the Agreement, DNB can terminate the Agreement with you without prior notice.

If you wish to terminate the Agreement, this can be done by contacting DNB. Please note that the Agreement will remain in force even if you delete Vipps from your mobile device. If you do not use Vipps over a period of six months, DNB can choose to deactivate your Vipps profile.

You may deactivate the Vipps Invoice function under Settings in Vipps. If Vipps Invoice is deactivated, you will receive no new invoices here, but you will still be able to see and pay invoices that have not fallen due and are still available in this solution.

9.2 Amendments to the Agreement 

DNB can make amendments to the Agreement without prior notice. The prevailing terms and conditions of the Agreement will be available in Vipps and at www.vipps.no. Amendments which are not in your favour may only be implemented by DNB subject to two months’ notice. If you do not wish to accept amendments to the Agreement, you must terminate the Agreement and your use of Vipps. If you continue to use Vipps after the Agreement has been amended, the amendments are deemed to be approved by you. Amendments to the registration procedures to comply with regulatory and security requirements, or to prevent unlawful activity, can be implemented by DNB without prior notice. 

You can contact DNB at any time and ask to receive these terms and conditions in a paper version.

9.3 Temporary suspension of the Agreement

DNB’s obligations under this Agreement – including the duty to make payments and debits – shall temporarily cease to apply if circumstances arise which are beyond DNB’s control, which DNB could not reasonably be expected to have foreseen or avoided the consequences of and which render impossible completion of the Agreement. The same applies to circumstances which are due to DNB’s statutory obligations or pursuant to law. 

9.4 Contact with DNB regarding Vipps 

Whatever your request, you can contact DNB for assistance and information at: www.vipps.no, www.dnb.no, or by calling (+47 915) 04800. Call (+47 915) 04800 to report loss of your mobile phone or to block the Vipps service.

9.5 Dispute resolution

This Agreement is governed by Norwegian law. In the event of a dispute where you disagree with DNB and we do not resolve the matter to your satisfaction, you can submit the matter to the Norwegian Financial Services Complaints Board. The Norwegian Financial Services Complaints Board can be contacted via klageskjema.finkn.no or to the Board’s secretariat at postal address: P.O. Box 53 Skøyen, N-0212 Oslo.

9.6 Concessions and supervision

DNB Bank ASA has a banking licence and is subject to supervision by Finanstilsynet (the Financial Supervisory Authority of Norway), P.O. Box 1187 Sentrum, N-0107 Oslo and the Norwegian Data Protection Authority, P.O. Box 8177 Dep., N-0134 Oslo.
FacebookTwitterGoogle PlusLinkedIn