Generelle spørsmål om Vipps

Spørsmål og svar på det aller meste vedrørende Vipps for deg som privatperson

Sende, motta eller be om penger

  • Hvor finner jeg kvitteringene mine?
    Du finner alle kvitteringene dine i Vipps. Det er superenkelt:
    1. Trykk på "Kjøp" også på "Historikk"
    2. Velg betalingen som du vil se kvittering på
    3. Kvitteringen vises på en egen side

    Kvittering på betaling mellom venner finner du ved å trykke på personen du betalte til eller har mottatt penger fra. Kvitteringen vises når du trykker på meldingen.
  • Jeg ønsker å eksportere én kvittering, hva gjør jeg?
    Trykk på ikonet øverst til høyre når kvitteringen vises og velg ønsket måte å sende kvitteringen på. Eksempler på dette kan være via melding eller mail.

    Vipps, så var kvitteringen sendt.
  • Hvem kan jeg sende penger til?
    Du kan sende penger til alle som har et norsk mobilnummer og er over 15 år. For å kunne motta pengene må mottaker laste ned Vipps-appen og registrere seg.
  • Når får mottaker pengene?

    Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB, får han pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank. Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB, får han pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).

    I løpet av 2018 vil Vipps også begynne med Straksbetalinger fra konto til konto. Det vil si at pengene vil vippses umiddelbart fra konto til konto. I første omgang vil dette bli tilgjengelig for de som har konto hos en av eierbankene til Vipps (SpareBank 1, DNB, Eika-bankene, Sparebanken Møre, Sparebanken Vest og de andre i eierne av Balder Betaling). Ambisjonen er å ha dette tilgjengelig for kunder av de aller fleste bankene i Norge i løpet av 2018. 

    Når pengene er sendt, kan de ikke kalles tilbake, så du som mottaker kan være trygg på at pengene kommer.

  • Den jeg betalte til har ikke fått pengene
    Det kan hende mottaker ikke har opprettet profil ennå. Da vil det stå "ukjent kontakt" når du søker opp nummeret. 

    Mottaker vil motta flere henvendelser på SMS om at penger er sendt, og at han/hun må laste ned appen og registrere seg for å motta beløpet. 

    Dersom mottaker av pengene ikke laster ned appen og registrerer seg, vil pengene bli returnert til deg etter tre dager. 

    Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB, får han pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).
  • Kan jeg vippse i helgen?
    Ja, du kan vippse i helgen. Har mottaker registrert seg med konto i DNB, får han/hun pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

    Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han/hun pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).
  • Jeg har transaksjoner jeg ikke vedkjenner meg
    Du må kontakte din kortutsteder for å få sperret kortet. Reklamasjoner rettes til kortutsteder.
     
  • Hva skjer hvis jeg taster feil telefonnummer?
    Hvis den du sender penger til har Vipps-profil, så vil navnet hans/hennes vises før du betaler. Dersom han/hun ikke har en profil, bør du dobbeltsjekke at du har skrevet riktig nummer før du sender betalingen.
     
  • Hvem kan jeg be om penger fra?
    Alle som har et norsk mobilnummer.

    Prøver du å be om penger fra en som ikke har Vipps eller har oppdatert til ny versjon av Vipps, vil du få et varsel. Varselet sier at personen du forsøker å be om penger fra må oppdatere eller laste ned Vipps før du kan be om penger.
  • Når kan jeg forvente å få penger jeg har bedt om?
    Når personen du ber om penger fra godkjenner din forespørsel, vil du få pengene på konto neste bankdag. Forespørselen blir liggende i syv dager før den utløper. Etter dette må du enten be om penger på nytt eller ta den ubehagelige telefonsamtalen og mase litt ;)

Pris og beløpsgrenser

  • Hva koster det å bruke Vipps?
    Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er under 5 000 kroner. Skal du vippse 5 000 kroner eller mer koster det 1 % av beløpet.

    Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.
  • Har Vipps beløpsgrenser?
    Vipps har beløpsgrenser. Noen av dem har vi bestemt selv, andre følger av lov og forskrift. Fellesnevneren er at grensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risikoen for kriminalitet og misbruk, og beskytte deg som bruker.
      
    Beløpsgrensene er blant annet knyttet til sikkerhet ved identifisering med BankID og BankID på mobil. Nå kan også ungdom mellom 15 og 18 år få BankID og kan dermed øke beløpsgrensene i Vipps. For å opprette BankID for ungdom må foreldre/verger bestille dette i nettbanken ved å signere med BankID. 
  • Beløpsgrenser når du mottar

    Du kan motta inntil 8000 kroner per år før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil. Du kan selv øke beløpsgrensen ved å identifisere deg med BankID/BankID på mobil når du vil. 

    Den maksimale grensen for mottak av penger er 350 000 kroner pr år. 

  • Beløpsgrenser når du sender penger

    Du kan sende inntil 22 000 kroner før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil for å øke beløpsgrensen din. Skal du vippse store beløp må du også identifisere deg med BankID/BankID på mobil. 

    Den maksimale grensen for å vippse penger er 350 000 kroner pr år.

Min profil

  • Hvorfor ber Vipps om lokasjon?
    Ved å gi Vipps aksept til lokasjonen din får du opp bedrifter og utsalgssteder som er i nærheten av der du er når du skal betale. Vi lagrer ikke opplysninger om din lokasjon. 

    Bruker du operativsystemet Android Lollipop, kan du ikke oppgradere til Vipps versjon 1.5 uten å godkjenne at appen får tilgang til lokasjoner ved installering.

    Dersom du ikke ønsker at Vipps skal ha tilgang til lokasjonen din, kan du skru av dette av under innstillinger i appen når du har oppgradert og logget inn.
  • Hva må jeg ha for å kunne bruke Vipps?
    • Norsk personummer
    • Norsk mobilnummer
    • Folkeregistrert adresse
    • Norsk betalingskort med Visa eller Mastercard
    • Konto i en norsk bank
    • E-postadresse
    • Du må være over 15 år
  • Kan alle mobiltelefoner bruke Vipps?

    For å kunne bruke Vipps må du ha iPhone eller Android-telefon. Vipps støtter operativsystem iOS 9, Android 4.3 eller nyere versjoner. Har du eldre versjoner av operativsystem enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet - og Vipps, så er du i gang! 

    Vipps støtter ikke lenger Windows-telefoner, iPhone 4 og Apple Watch.

  • Hjelp, jeg har mistet kortet mitt!
    Alle kort må sperres hos din egen bank. Oppfordrer deg derfor å kontakte banken som har levert kortet for å få det sperret så raskt som mulig.
  • Jeg husker ikke PIN-koden

    Har du skrevet inn feil PIN-kode tre ganger får du muligheten til å lage en ny PIN-kode. Dette gjør du ved å taste inn deler av kortnummeret på kortet som er registrert på din profil. Alternativt kan du logge deg på med BankID eller BankID på mobil. Vipps, så er det gjort!

  • Jeg har mistet telefonen min

    Kontakt oss på telefon 22 48 28 00, så sperrer vi Vipps-profilen din.

  • Profilen min er sperret, hvordan kan jeg få åpnet den igjen?

    Av sikkerhetsmessige eller andre årsaker kan det hende at profilen din blir sperret . Du kan kontakte oss gjennom kontakt oss skjema eller send  SMS med VIPPS HJELP til 04800. Vi tar kontakt så raskt som mulig. Vipps, så er det løst!

  • Kan dere hjelpe meg å bytte kort?
    Du kan enkelt bytte kort under min profil. Profilsiden finner du ved å klikke på profilbildet ditt. Deretter velger du "Ditt kort", finner kortet du vil erstatte, trykker på "Rediger" øverst til høyre og deretter "Erstatt kort" nederst på siden.
  • Jeg har fått nytt telefonnummer, hva gjør jeg?
    Har du fått nytt telefonnummer? Da må du slette profilen din i Vipps-appen før du også sletter appen og installerer den på nytt. Da vil du kunne registrere ny bruker på det nye mobilnummeret ditt. 

    NB! Husk å informere vennene dine om å ikke vippse deg på ditt gamle nummer.
  • Kan jeg ha flere profiler?

    Det er kun mulig med én profil per fødselsnummer. Har du to telefoner du ønsker å vippse fra? Da laster du bare ned Vipps-appen på begge telefonene og logger deg på med din profil. Vipps :)

    Husk at konto og kort er personlig og kun kan brukes i én profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner, kan kun én av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

  • Kan flere personer bruke samme konto i Vipps?
    Hvis man deler konto med hvert sitt kort, kan kortene knyttes opp på den enkeltes Vipps. Så man kan betale fra samme konto, men man kan ikke motta på samme konto.
  • Ups, jeg valgte at appen ikke skulle få tilgang til telefonlisten. Kan det endres?
    Ja. Hvordan du gjør dette avhenger litt av telefonen du har.

    iPhone: forsøk Innstillinger på telefonen og velg Vipps
    iPhone med eldre operativsystem: prøv Innstillinger på telefonen - Personvern - Kontakter
    Windows-telefoner: prøv Innstillinger - Varsler + handlinger - Vipps
    Android-telefoner: her får du ikke lastet ned Vipps før du har godtatt å gi tilgang til telefonlisten
  • Virker Vipps med en rooted/jailbreaket enhet?

    Nei, Vipps kan ikke brukes med en rooted/jailbreaket enhet. Det er flere årsaker til det, men for oss er din trygghet mot misbruk og svindel avgjørende i denne sammenheng, og en rooted/jailbreaket enhet medfører at andre apper kan få tilgang til kredittkortopplysninger og andre opplysninger fra Vipps. Til forskjell fra vanlig nettbank kan du i Vipps overføre penger uten autentisering med BankID, og derfor har vi besluttet at risikoen ved å tillate bruk av rooted/jailbreaket enhet er for høy.

  • Hvilke betalingskilder kan jeg bruke, og kan jeg ha flere betalingskilder knyttet til min profil?

    Du kan legge til Visa, Mastercard eller norsk bankkonto som betalingskilder til din Vipps-profil. Bankkonto som betalingskilde i Vipps er en nyhet, og du vil motta informasjon i Vipps-appen om når du kan benytte din bankkonto som betalingskilde i løpet av 2018.   

    Du kan registrere inntil fem betalingskilder til profilen din. Slik legger du til en betalingskilde:

    1.    Trykk på profilbildet ditt
    2.    Trykk på "Betalingskilder"
    3.    Trykk på "Legg til betalingskilde"
    4.    Velg ‘Bankkonto’ eller ‘Betalingskort’
    5.    Fyll inn kontonummer eller kortnummer, utløpsdato og cvc
    6.    Trykk på registrer

    Dersom du ikke er BankID-autentisert i Vipps, vil du bli bedt om å gjøre det for å legge til bankkonto som betalingskilde. Når du registrerer ditt kort i Vipps, kan du bli spurt om å autentisere deg med Verified by Visa/Mastercard Secure Code.

    Vipps, så kan du enkelt bytte kort idet du handler!

  • Hvordan velger jeg hvilken betalingskilde jeg skal betale med når jeg vippser?

    Du velger hvilken betalingskilde du vil betale med blant de du har lagt inn i Vipps. Trykk på bank-, VISA- eller Mastercard-logoen før betalingsbekreftelse, og velg bankkonto eller betalingskort før du trykker Send. Hvis du ikke velger, vippser du fra din bankkonto om du har lagt inn det til din profil eller sist benyttet betalingskort.

    Vipps, så kan du enkelt bytte betalingskilde idet du sender penger!

  • Kan alle logge inn med Touch ID på iPhone eller fingeravtrykk på Android?

    Alle som har iPhone 5S eller nyere iPhone kan logge seg inn med Touch ID.

    Alle som har Samsung Galaxy S6 eller nyere, Google Pixel eller Huawei Nexus 6P kan logge seg inn med fingeravtrykk.

  • Trenger jeg BankID for å bruke Vipps?

    Ja. For at vi skal kunne vite at du er du når du bruker Vipps, ber vi deg innimellom om å identifisere deg ved bruk av BankID eller BankID på mobil. 

  • Hvorfor har Vipps tredjepartstilganger under innstillinger?

    Fra Vipps versjon 1.8 vil Vipps tilby Logg inn med Vipps og Hurtigkasse. Ved bruk av disse tjenestene vil man bli bedt om aksept fra deg som bruker om å dele informasjon. Hvem du har sagt ja til å dele med og hvilken informasjon du har delt vil til enhver tid Tredjepartstilganger.

Oppdatering av Vipps og telefon

  • Hva er siste versjon av Vipps?

    Det er versjon 1.8.3 som er den siste versjonen av Vipps i App Store og versjon 1.8.2 i Google Play (per 21.02.2018).

    Dessverre er det for få brukere med Windows Phone til at vi kan tilpasse utviklingsarbeidet. Derfor fungerer ikke Vipps for Windows-telefoner lenger.  
     

  • Hvordan oppdaterer jeg Vipps?
    Gå inn på appbutikken din: App Store (iPhone), Google Play (Android).

    Søk opp Vipps.

    Trykk på Oppdater appen, så fungerer alt som normalt igjen. Husk å ha passord klart.
  • Hvilke versjoner av operativsystemene støtter Vipps?

    Vipps støtter operativsystem iOS 9, Android 4.3 eller nyere versjoner. Har du eldre versjoner av operativsystem enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet - og Vipps, så er du i gang! 

    Vipps støtter ikke lenger Windows-telefoner, iPhone 4 og Apple Watch. 

Vipps Faktura

Vipps i butikk - Hjelp til brukeren

Spørsmål for bedrifter

Spørsmål og svar på det aller meste vedrørende Vipps for bedrift.

VippsGO

  • Hva er VippsGO?
    VippsGO er en helt ny løsning fra Vipps, som er skreddersydd for små butikker og for lag og foreninger som har en kiosk eller et utsalgssted. VippsGO gir deg mulighet til å sette opp en liten butikk inni Vipps-appen. Og det er superenkelt. Det tar ca. 30 minutter, og Vipps, så har du satt opp butikken din. Da kan kundene dine forhåndsbestille fra Vipps-appen og gå direkte til kassen for å hente varene. Ferdig betalt.
  • Hvem kan opprette VippsGO?
    Alle bedrifter med et norsk organisasjonsnummer kan etablere VippsGO. Har du ikke Vipps-profil fra før, kan du etablere dette her på vipps.no. I bestillingen huker du av for at du også ønsker VippsGO.
  • Hvorfor er VippsGO bra for kunden min?
    VippsGO gjør det mulig for kunden å bestille og betale for varene før de kommer til kassa. Vi snakker om en butikk rett på mobilen. Netthandel i sin aller, aller enkleste form.

    Andre fordeler:
    • Kunden behøver kun å forholde seg til én app, nemlig Vipps
    • Butikken din blir tilgjengelig hele tiden og fra hvor som helst
    • Kunden får oversikt over hvor butikken din ligger og hva åpningstidene er
    • Kunden får en annerledes og morsom kjøpsopplevelse
  • Hvilke fordeler gir VippsGO min forening/bedrift?
    • Få mersalg ved å vise kunden hele varesortimentet i en meny
    • Få tilgang til 2.7 millioner vippsere på 1-2-3
    • Du slipper å bruke penger på å utvikle egen app eller nettbutikk
    • Vær innovativ og vis kundene dine at du er i front av digitaliseringen
    • Vis alle dine åpningstider og hvor du befinner deg i verden
    • Assosier Vipps med ditt eget varemerke
    • Få bedre oversikt over hva du selger
  • Passer VippsGO for min virksomhet?
    VippsGO passer for alle som har et varesortiment.
     
    • Kiosker og butikker
    • Kaféer og restauranter
    • Idrettslag og skolekorps
    • Loppis og markedsdager
    • Kantiner
    • Popup-butikker
    • Foreninger
    • Artister (billetter og profileringsartikler)
    • Frisører & Fysio
    • Studentorganisasjoner
    • Bilservice
    • Takeaway
    • Catering
    • Selgere uten fast salgssted
    • Messer og arrangementer
    • Bondegårdsutsalg
    • Campingplasser og hytter
    • Festivaler
  • Hvordan fungerer VippsGO i hverdagen?
    1. Kunden søker opp butikken din i Vipps
    2. Kunden velger varer og betaler med et tastetrykk
    3. Kunden henter varene i din butikk/utsalgssted
    4. Du sjekker ut varene ved utlevering
    5. Du finner totaloversikt over alle dine salg ved å logge inn på vipps.no
  • Hvordan bestiller man VippsGO?
    Dersom du allerede har en Vipps Bedrift-profil:
    1. Logg deg inn på vipps.no øverst til høyre
    2. Bestill VippsGO i skjemaet under «salgssteder» (Det må bestilles én gang per salgssted, og det er bedriftens administrator som har anledning til å bestille)
    3. Du vil deretter motta en e-post med innloggingsdetaljer og mer informasjon om VippsGO
    4. Når e-post er mottatt, kan du logge deg inn på vipps.no og begynne å sette opp butikken din. Legg inn varer med priser, beskrivende tekst og bilder. Butikken vil være aktiv neste dag.


    Dersom du er ny Vipps-bruker:
    1. Fyll ut VippsGO bestillingsskjema på vipps.no
    2. Du vil deretter motta en e-post med innloggingsdetaljer og mer informasjon om VippsGO
    3. Når e-post er mottatt, kan du logge deg inn på vipps.no og begynne å sette opp butikken din. Legg inn varene med bilder. Butikken vil være aktiv neste dag.
  • Hva koster det?
    Når du bestiller VippsGO, kan du velge mellom to ulike prismodeller:
     
    • Lav omsetning: 2,25 % av kjøpsbeløpet + 39 kroner per måned. Ut 2018 slipper du å betale månedspris
    • Høy omsetning: 1,75 % av kjøpsbeløpet + 149 kroner per måned. Ut 2018 er månedsprisen kun 49 kroner
    Du velger selv hvilken av modellene du ønsker, men vi har satt opp en anbefaling for inneværende år for dere:
    Har du omsetning under 100 000 i året, vil det lønne seg for deg å velge prisalternativ 1 «lav omsetning». Dersom du tror du vil selge for mer enn 100 000, anbefaler vi prisalternativ 2 «høy omsetning».

    Akkumulert månedspris for 2018 vil trekkes fra første oppgjør for året 2018, eventuelt etterfaktureres dersom bedriften ikke har oppgjør som dekker månedspris.
    Månedsprisen er per organisasjonsnummer.

    Veldedige organisasjoner
    Er du godkjent av Innsamlingskontoret eller medlem i innsamlingsrådet betaler du kun 1,75 % av beløpet, og ingen månedspris.
     
  • Hvordan lager og administrerer jeg min VippsGO?
    Logg deg inn på vipps.no. Her finner du fire menyvalg:

    Meny - her kan du:
    • Administrere innhold ved å legge opp varer og kategorier for å samle relevante varelinjer på ett sted
    • Bestemme om enkeltvarer skal være synlige eller skjult i appen
    • Se forhåndsvisning på hvordan butikken blir vist i appen mens du legger opp varer
    • Legge til eller endre detaljerte innstillinger på varene. Dette kan være beskrivelse, bilde, allergener, MVA og lignende

    Ordre - her kan du:
    • Behandle innkomne ordre (sjekke ut varen / kansellere varen)
    • Se historikk på tidligere ordre
    • Åpne/lukke butikken (kan styres av åpningstidene eller manuelt fra ordresiden)

    Rapporter - her kan du:
    • Finne salgsrapporter
    • Få oversikt over hvor mange salg du har gjort av de ulike varene i en gitt periode

    Innstillinger - her kan du:
    • Styre generell informasjon om butikken, som for eksempel forsidebilde og informasjonstekst
    • Bestemme åpningstider, type utsjekk, tips, MVA og brukere
    • Alle endringer du foretar under «innstillinger» vises i appen gjennom utseende eller funksjonalitet
  • Hva er forskjellen mellom "VippsGO: kun meny" og "VippsGO: valgfritt beløp og meny"?
    Når du bestiller VippsGO, får du valget mellom to ulike løsninger.

    VippsGO: Kun meny
    Her vil kundene dine komme rett inn til menyen du har laget, når de søker butikken din opp i Vipps. Da kan kundene enkelt huke av det de vil kjøpe og betale med en gang. Så er alt klart når de kommer og henter varene sine. Velger du denne løsningen, vil du ikke lenger kunne ta imot valgfritt beløp fra kundene dine. Ønsker du den muligheten, velger du «Valgfritt beløp og meny».

    VippsGO: Valgfritt beløp og meny
    Her vil kundene dine både kunne sende deg valgfrie beløp og gå inn på menyen du har laget. Dermed står du friere til å motta donasjoner eller selge varer uten fast pris dersom du har behov for det. Denne løsningen kan være nyttig for lag, foreninger og en del andre som ikke bare driver med salg fra en meny.
  • Hvordan oppretter jeg nytt salgssted for VippsGO?
    Gå til vipps.no og meld inn nytt salgssted. Logg deg deretter inn i VippsPortalen og velg VippsGO på ditt nye salgssted.
  • Hva med bokføringsregelverk og kasselov?

    VippsGO er en tjeneste for å bestille varer eller tjenester fra en bedrift direkte i Vipps-appen. VippsGO er ikke ment å erstatte en bedrifts plikt til å dokumentere sine salg eller utstede salgskvittering til sine kunder.

    Vipps-rapporten er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv fortsatt sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket. VippsGO erstatter ikke bedriftens kassaapparat dersom bedriften har plikt til å ha kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kassaapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg. Når en bestilling er skjedd gjennom VippsGO vil sluttbruker få opp en oversikt over sitt kjøp i sin Vipps-applikasjon, men dette er ikke ment å være en erstatning for en bedrifts plikt etter bokføringsregelverket til å utstede kvittering for salg, når kunden ønsker dette.

Endringer ved bedriftsprofilen

Betaling

  • Hvordan betaler man med Vipps?

    Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

  • Hvordan vet jeg at kunden har betalt?
    Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.
  • Hvor lang tid tar det før jeg får pengene på konto?
    Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.
  • Hvordan får jeg oversikt over innbetalinger?

    Innlogget på vipps.no får du:

    • Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    • Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
    • Oppgjørsinformasjon
    • Informasjon om dine salgssteder
    • Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
    • Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

    Du logger deg inn øverst til høyre.

    Du vil i tillegg, inntil videre, også ukentlig få tilsendt salgsrapporter på e-post.

    Du kan også laste ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.

  • Tilfredsstiller Vipps krav til bokføring?
    Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

    Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.
  • Kan vi bruke Vipps til å kreve inn kontingenter?
    Ja, det går helt fint.

    For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

    Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

    Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene. 

    Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.
  • Kan jeg få innbetalinger fra Vipps på fil?
    Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

Salgsrapport og omkostninger

  • Det står ikke lengre betalers navn på rapportene jeg mottar på e-post

    Tidligere sto det betalers navn på rapportene vi sendte deg på e-post. Navnene har vi måttet fjerne da vi av sikkerhetsmessige årsaker ikke lengre ønsker å eksponere disse på e-post. Det er imidlertid fortsatt mulig å få opp betalernes navn på rapportene du finner i Vipps Bedrift-appen.

  • Hvordan finner jeg salgs- og oppgjørsrapporter, samt omsetning på Vipps?

    Dette finner du ved å logge deg inn øverst til høyre.

    Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift som også gir deg oversikt over salg, oppgjør og omsetning.

  • Hvordan vet jeg at kunden har betalt?

    Her har du tre muligheter:

    • Kunden kan fremvise en kvittering i sin personlige Vipps-app straks etter betaling
    • Logg deg inn øverst til høyre. Her finner du live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
    • Last ned appen Vipps Bedrift som også gir deg live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
  • Hvordan får jeg oversikt over alle innbetalinger?

    Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser finner du ved å logge deg inn øverst til høyre eller ved å laste ned appen Vipps Bedrift.

  • Omkostninger

    Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

  • Jeg vil endre rapporteringsfrekvens på salgsrapporter
    Kontakt oss på 22 48 28 00 så kan vi hjelpe deg. Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift og laste ned rapporter når du trenger det. Det tar bare noen sekunder.
  • Jeg vil motta rapporter på en annen e-post

    Kontakt oss på 22 48 28 00 så hjelper vi deg med dette.

Logg inn i VippsPortalen

Vipps Bedrift-appen

Vipps markedsmateriell

Utsjekk

Spørsmål og svar om Vipps Faktura

Vipps i butikk - Hjelp til bedriften

Andre spørsmål