Hopp til hovedinnhold

Sende, motta eller be om penger

Du finner alle kvitteringene dine i Vipps. Det er superenkelt:
  1. Trykk på "Kjøp" også på "Historikk"
  2. Velg betalingen som du vil se kvittering på
  3. Kvitteringen vises på en egen side

Kvittering på betaling mellom venner finner du ved å trykke på personen du betalte til eller har mottatt penger fra. Kvitteringen vises når du trykker på meldingen.
Trykk på ikonet øverst til høyre når kvitteringen vises og velg ønsket måte å sende kvitteringen på. Eksempler på dette kan være via melding eller mail.

Vipps, så var kvitteringen sendt.
Du kan sende penger til alle som har et norsk mobilnummer, og er over 15 år. For å kunne motta pengene må mottaker laste ned Vipps-appen og registrere seg.
Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han/hun pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank. Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han/hun pengene senest neste bankdag(mandag til fredag). 

Når pengene er sendt kan de ikke kalles tilbake, så du som mottaker kan være trygg på at pengene kommer.
Ja, du kan vippse i helgen. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han/hun pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han/hun pengene senest neste bankdag(mandag til fredag). 
Det kan hende mottaker ikke har opprettet profil ennå. Da vil det stå "ukjent kontakt" når du søker opp nummeret.

Mottaker vil motta flere henvendelser på SMS om at penger er sendt, og at han/hun må laste ned appen og registrere seg for å motta beløpet.

Dersom mottaker av pengene ikke laster ned appen og registrerer seg, vil pengene bli returnert til deg etter 3 dager.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han pengene senest neste bankdag(mandag til fredag). 
Du må kontakte din kortutsteder for å få sperret kortet. Reklamasjoner rettes til kortutsteder.

Er kortet fra DNB anbefaler vi at du benytter skjema for reklamasjoner som du finner i nettbanken.
Hvis den du sender penger til har vipps-profil vil navnet hans/hennes vises før du betaler. Har han ikke profil bør du sjekke at du har skrevet riktig nummer før du sender betalingen.
Alle som har et norsk mobilnummer.

Prøver du å be om penger fra en som ikke har Vipps eller har oppdatert til ny versjon av Vipps vil du få et varsel. Varselet sier at personen du forsøker å be om penger fra må oppdatere eller laste ned Vipps før du kan be om penger.
Når personen du ber om penger fra godkjenner din forespørsel vil du få pengene på konto neste bankdag. Forespørselen blir liggende i 7 dager før den utløper. Etter dette må du enten be om penger på nytt eller ta den ubehagelige telefonsamtalen og mase litt ;)

Pris og beløpsgrenser

Det koster ingenting å vippse penger til venner på beløp opp til og med 5 000 kroner. Skal du vippse mer enn 5 000 kroner koster det 1 % av beløpet. 

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp. 
Vipps har beløpsgrenser. Noen av dem har vi bestemt selv, andre følger av lov og forskrift. Fellesnevneren er at grensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risikoen for kriminalitet og misbruk, og beskytte deg som bruker.
  
Beløpsgrensene er blant annet knyttet til sikkerhet ved identifisering med BankID og BankID på mobil. Nå kan også ungdom mellom 15 og 18 år få BankID og kan dermed øke beløpsgrensene i Vipps. For å opprette BankID for ungdom må foreldre/verger bestille dette i nettbanken ved å signere med BankID. Bestill BankID for ungdom her
Du kan motta inntil 8000 kroner per år før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil. 
Du kan selv øke beløpsgrensen ved å identifisere deg med BankID/BankID på mobil når du vil. Den maksimale grensen for mottak av penger er 250 000 kroner per år. 
Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare motta inntil 8.000 kr pr år.


Du kan vipps intill 22 000 kroner før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil for å øke beløpsgrensen din.
Skal du vippse store beløp må du også identifisere deg med BankID/BankID på mobil.
Den maksimale grensen for å vippse penger er 250 000 kroner per år. Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare sende inntil 22.000 kroner pr år.

Min profil

Ved å gi Vipps aksept til lokasjonen din får du opp bedrifter og utsalgssteder som er i nærheten av der du er når du skal betale. Vi lagrer ikke opplysninger om din lokasjon.

Bruker du operativsystemet Android Lollipop, kan du ikke oppgradere til Vipps versjon 1.5 uten å godkjenne at appen får tilgang til lokasjoner ved installering.

Dersom du ikke ønsker at Vipps skal ha tilgang til lokasjonen din, kan du skru av dette av under innstillinger i appen når du har oppgradert og logget inn.
  • Norsk personummer
  • Norsk mobilnummer
  • Norsk betalingskort med Visa eller Mastercard
  • Konto i en norsk bank
  • E-postadresse
  • Du må være over 15 år
For å kunne bruke Vipps må du ha en iPhone, Android-telefon eller en Windows Phone. Det er støtte for operativsystem iOS 8, Android 4.3, Windows Phone 8.1 eller nyere versjoner. 

Har du eldre versjoner enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet – og Vipps, så er du i gang!
DNB-kunde:
Kontakt banken på telefon 04800 for å sperre kortet ditt.

Kunde i annen bank:
Kontakt banken som har levert kortet for å få det sperret.

Har du skrevet inn feil pinkode tre ganger får du muligheten til å lage en ny kode. Dette gjør du ved å taste inn deler av kortnummeret på kortet som er registrert på din profil. Alternativt kan du logge deg på med BankID eller BankID på mobil. Vipps, så er det gjort!

Kontakt oss på telefon 04800 så sperrer vi Vipps-profilen din.

Av sikkerhetsmessige eller andre årsaker kan det hende at profilen din blir sperret . Du kan kontakte oss gjennom kontakt oss skjema eller send  SMS med VIPPS HJELP til 04800. Vi tar kontakt så raskt som mulig. Vipps, så er det løst!

Du kan enkelt bytte kort under min profil. Profilsiden finner du ved å klikke på profilbildet ditt. Deretter velger du Ditt kort og trykker på erstatte kort nederst på siden.

Du kan velge å registrere norske Visa eller Mastercard i Vipps. Det er mulig å ha to kort registrert samtidig.
Har du fått nytt telefonnummer? Da må du slette profilen din i Vipps-appen før du også sletter appen og installerer den på nytt. Da vil du kunne registrere ny bruker på det nye mobilnummeret ditt.

NB! Husk å informere vennene dine om å ikke vippse deg på ditt gamle nummer.
Det er kun mulig med én profil per fødselsnummer. Har du to telefoner du ønsker å vippse fra? Da laster du bare ned Vipps-appen på begge telefonene og logger deg på med din profil. Vipps :)

Husk at konto og kort er personlig og kun kan brukes i én profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner, kan kun én av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

Konto og kort er personlig, og kun kan brukes i én profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner, kan kun én av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

Ja. Hvordan du gjør dette avhenger litt av telefonen du har.

iPhone: forsøk Innstillinger på telefonen og velg Vipps
iPhone med eldre operativsystem: prøv Innstillinger på telefonen - Personvern - Kontakter
Windows-telefoner: prøv Innstillinger - Varsler + handlinger - Vipps
Android-telefoner: her får du ikke lastet ned Vipps før du har godtatt å gi tilgang til at Vipps kan ringe og administrere anrop. Tilgang til telefonlisten tar man stilling til når appen er installert, og man kan i ettertid endre valget sitt. Ikke tilgang betyr at du ikke kan søke på navn når du ønsker å sende til en i kontaktlisten. 

Nei, Vipps kan ikke brukes med en rooted/jailbreaket enhet. Det er flere årsaker til det, men for oss er din trygghet mot misbruk og svindel avgjørende i denne sammenheng, siden en rooted/jailbreaket enhet medfører at andre apper kan få tilgang til kredittkortopplysninger og andre opplysninger fra Vipps. Til forskjell fra vanlig nettbank, kan du i Vipps overføre penger uten autentisering med BankID, og derfor har vi besluttet at risikoen ved å tillate bruk av rooted/ jailbreaket enhet er for høy.

Foreløpig er det Visa og Mastercard du kan knytte til din profil. Du kan legge inn fem kort i Vipps-profilen og velge ett favorittkort som du ønsker å betale fra. Slik legger du til et nytt kort:
  1. Trykk på profilbildet ditt
  2. Trykk på "Ditt kort"
  3. Trykk på "Legg til kort"
  4. Fyll inn kortnummer, utløpsdato og cvc
  5. Trykk på registrer
NB: Når du registrerer ditt kort i Vipps, kan du bli spurt om å autentisere deg med Verified by Visa / Mastercard Secure Code.

Vipps, så kan du enkelt bytte kort i det du handler!

 

Alle som har iPhone 5S eller nyere iPhone kan logge seg inn med Touch ID.

Oppdatering av Vipps

Det er versjon 1.7.0 som er den siste versjonen av Vipps i App Store. Versjon 1.7.0 i Google Play og 1.6.5 i Windows Phone Store.
Gå inn på app-butikken din: App Store(iPhone), Google Play(Android), Windows Phone Store(Windows phone).

Søk opp Vipps.

Trykk på oppdater appen, så fungerer alt som normalt igjen. Husk å ha passord klart.

Vipps Faktura

Vipps Faktura er markedets enkleste og raskeste måte å sende og betale fakturaer med mobilen. Alt du trenger er Vipps-appen. 

Vipps, så var fakturering enkelt!
Nei, som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.

Pris for bedrifter som ønsker å ta i bruk Vipps Faktura finner du her
Ja, Vipps oppdateres fortløpende og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.
Vipps Faktura kommer i neste oppdatering av Vipps-appen. 

Last ned eller oppdatert Vipps-appen på mobilen og følg instruksjonene. Du får spørsmål om du vil ha Vipps Faktura. Svaret er enkelt: JA.
Du vil motta Vipps Faktura fra de selskapene som har avtale med Vipps Faktura.
Ja, du får en melding på telefonen din når fakturaen kommer, og en ny melding på forfallsdato dersom du ikke har betalt.

Velger du å betale fakturaen med en gang, vil betalingen skje samme dag. Ønsker du å betale på forfallsdato må du aktivere «Betal på forfall» i betalingsvinduet i Vipps.

Kunden din kan velge å betale fakturaen enten direkte når den mottas, eller å la den bli liggende til forfallsdato. Forfall på faktura vises tydelig i Vipps appen, og kunden får en varsling på forfallsdato.
Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall. Hvis du da ikke har betalt, vil du motta ordinær purring fra selskapet som har sendt deg fakturaen.
Ja, så lenge kortet du har lagt inn i Vipps er knyttet til regningskontoen din.
Grensen på beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale beløpsgrense på 250.000 kroner per år. 

For å sende store beløp må du identifisere deg med BankID/BankID på mobil. Dette får du beskjed om når du betaler.

Du kan velge å betale fakturaen med en gang eller å aktivere «Betal på forfall». Velger du «Betal på forfall» vil betalingen automatisk bli satt til gjennomføring på forfallsdato. Utover dette er det ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.

Ja, du kan se beskrivelse av fakturaen i appen. I tillegg kan du kan trykke for å se det originale fakturaunderlaget før du betaler.
Det kan skyldes en midlertidig feil i Vipps, så prøv igjen. Ta kontakt med DNBs kundeservice om feilen vedvarer. Dersom du ikke har nok penger på konto eller kort vil du få feilmelding som viser det.
Nei, du kan betale i nettbanken. Da må du manuelt registrere fakturaen i nettbanken,basert på informasjonen fra fakturaen i Vipps. fakturaen. Det er selvsagt mye enklere å betale den i Vipps.
Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får du alle regninger samlet på et sted, i Vipps-appen.

Du kan slette fakturaen selv, om du vil.
Du kan ikke se fakturaen, men du kan se transaksjonen på din kontoutskrift når den er betalt med Vipps Faktura.

Endelig betalingsmottaker vises ikke på kontoutskriften, men du har full oversikt over alle kvitteringer i Vipps-appen og på epost. 
Du får full oversikt og historikk over alle fakturaer som du har betalt i Vipps-appen din.

Tenk så fint å slippe hauger med papir.
Nei, purringen blir sendt per post. Men, før dette vil du få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom du ikke har betalt. 

Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.
Gå inn på "Min profil" ved å trykke på profilbildet du har lagt inn. Hvor det står "Motta regninger i Vipps" kan du swipe og fjerne markering for Vipps Faktura. Da vil du motta dine fakturaer som før.

Apple Watch

Vipps appen må være installert på telefonen for å kunne vises i klokken. Man må også aktivere Vipps på Apple Watch i "Apple Watch appen".

På telefonen:
  • Åpne Apple Watch-appen
  • Klikk på Vipps og "Vis app på Apple Watch"
På klokken:
  • Gå inn på Vipps på selve klokken. Appen må være aktiv for å kunne fortsette oppsettet.

Tilbake på telefonen:
Åpne Innstillinger (tannhjulet) og legg opp kontakter, maksbeløp og dine personlige meldinger.
  1. Klikk på pluss for å registrere et maksbeløp som du selv velger. Klikk på klokkesymbolet for å synce med klokken. Maksbeløpet per transaksjon for Apple Watch er: 999,-
  2. Klikk på pluss for å legge til kontakter. Du kan maks legge til 10 kontakter for Apple Watch. Husk å synce ved å klikke på klokkesymbolet etterpå.
  3. Skriv inn en personlig melding. Klikk på legg til. Husk å synce med klokken. Maks antall personlige meldinger er 10.
  • Åpne Vipps på Apple Watch
  • Velg kontakt og beløp (Bruk hjulet på klokken for å velge ca. beløp. Deretter finjusterer du ved å trykke på pluss/minus-tegnet på klokken)
  • Velg din personlige melding og klikk Ok

Råd for sikkerhet

Vi har fokus på sikkerhet. Det bør du ha også :)

Har du mistanke om misbruk, eller er mobilen din stjålet? Ring oss på 04800 for å sperre Vipps.

Konto- og kortopplysninger ligger beskyttet av ditt passord i appen.
Betalinger loggføres på samme måte som andre overførsler i DNB.

Råd til deg:
  • Ikke del din personlige Vipps-kode med andre
  • Bruk alltid telefonlåsen
  • Kontroller at du har lagt inn riktig mottaker
  • Vipps bare penger til folk du vet hvem er
  • Sjekk alltid at betalingen går igjennom
  • Kontakt oss dersom du er usikker på noe, vi er tilstede for deg, hver dag.
FacebookTwitterGoogle PlusLinkedIn