Hopp til hovedinnhold

Spørsmål for deg som privatperson

Sende, motta eller be om penger

Du finner alle kvitteringene dine i Vipps. Det er superenkelt:
  1. Trykk på "Kjøp" også på "Historikk"
  2. Velg betalingen som du vil se kvittering på
  3. Kvitteringen vises på en egen side

Kvittering på betaling mellom venner finner du ved å trykke på personen du betalte til eller har mottatt penger fra. Kvitteringen vises når du trykker på meldingen.
Trykk på ikonet øverst til høyre når kvitteringen vises og velg ønsket måte å sende kvitteringen på. Eksempler på dette kan være via melding eller mail.

Vipps, så var kvitteringen sendt.
Du kan sende penger til alle som har et norsk mobilnummer og er over 15 år. For å kunne motta pengene må mottaker laste ned Vipps-appen og registrere seg.
Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB, får han pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB, får han pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).

Når pengene er sendt, kan de ikke kalles tilbake, så du som mottaker kan være trygg på at pengene kommer.
Det kan hende mottaker ikke har opprettet profil ennå. Da vil det stå "ukjent kontakt" når du søker opp nummeret. 

Mottaker vil motta flere henvendelser på SMS om at penger er sendt, og at han/hun må laste ned appen og registrere seg for å motta beløpet. 

Dersom mottaker av pengene ikke laster ned appen og registrerer seg, vil pengene bli returnert til deg etter tre dager. 

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB, får han pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).
Ja, du kan vippse i helgen. Har mottaker registrert seg med konto i DNB, får han/hun pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han/hun pengene senest neste bankdag (mandag til fredag).
Du må kontakte din kortutsteder for å få sperret kortet. Reklamasjoner rettes til kortutsteder.

Er kortet fra DNB, anbefaler vi at du benytter skjema for reklamasjoner som du finner i nettbanken.
Hvis den du sender penger til har Vipps-profil vil, navnet hans/hennes vises før du betaler. Har han ikke profil, bør du sjekke at du har skrevet riktig nummer før du sender betalingen.

Alle som har et norsk mobilnummer.

Prøver du å be om penger fra en som ikke har Vipps eller har oppdatert til ny versjon av Vipps, vil du få et varsel. Varselet sier at personen du forsøker å be om penger fra må oppdatere eller laste ned Vipps før du kan be om penger.
Når personen du ber om penger fra godkjenner din forespørsel, vil du få pengene på konto neste bankdag. Forespørselen blir liggende i syv dager før den utløper. Etter dette må du enten be om penger på nytt eller ta den ubehagelige telefonsamtalen og mase litt ;)

Pris og beløpsgrenser

Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er under 5 000 kroner. Skal du vippse 5 000 kroner eller mer koster det 1 % av beløpet.

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.
Vipps har beløpsgrenser. Noen av dem har vi bestemt selv, andre følger av lov og forskrift. Fellesnevneren er at grensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risikoen for kriminalitet og misbruk, og beskytte deg som bruker.
  
Beløpsgrensene er blant annet knyttet til sikkerhet ved identifisering med BankID og BankID på mobil. Nå kan også ungdom mellom 15 og 18 år få BankID og kan dermed øke beløpsgrensene i Vipps. For å opprette BankID for ungdom må foreldre/verger bestille dette i nettbanken ved å signere med BankID. Bestill BankID for ungdom her
Du kan motta inntil 8000 kroner per år før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil. Du kan selv øke beløpsgrensen ved å identifisere deg med BankID/BankID på mobil når du vil.

Den maksimale grensen for mottak av penger er 350 000 kroner per år.

Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare motta inntil 8.000 kr pr år.
Du kan sende inntil 22 000 kroner før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil for å øke beløpsgrensen din. Skal du vippse store beløp må du også identifisere deg med BankID/BankID på mobil eller annen løsning for sikker netthandel fra din kortutsteder. 

Den maksimale grensen for å vippse penger er 100.000 kroner per uke* og 350 000 år. 
*Husk å sjekke eventuelle begrensninger fra din kortutsteder.

Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare sende inntil 22.000 kroner pr år.

Min profil

Ved å gi Vipps aksept til lokasjonen din får du opp bedrifter og utsalgssteder som er i nærheten av der du er når du skal betale. Vi lagrer ikke opplysninger om din lokasjon. 

Bruker du operativsystemet Android Lollipop, kan du ikke oppgradere til Vipps versjon 1.5 uten å godkjenne at appen får tilgang til lokasjoner ved installering.

Dersom du ikke ønsker at Vipps skal ha tilgang til lokasjonen din, kan du skru av dette av under innstillinger i appen når du har oppgradert og logget inn.
  • Norsk personummer
  • Norsk mobilnummer
  • Norsk betalingskort med Visa eller Mastercard
  • Konto i en norsk bank
  • E-postadresse
  • Du må være over 15 år
  • BankID eller bankID mobil
For å kunne bruke Vipps må du ha en iPhone, Android-telefon eller en Windows Phone. Vipps støtter operativsystem iOS 8, Android 4.3, Windows Phone 8.1 eller nyere versjoner. Vipps støtter ikke lenger iPhone 4. 

Har du eldre versjoner enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet – og Vipps, så er du i gang!
Kontakt banken som har levert kortet for å få det sperret.

Har du skrevet inn feil PIN-kode tre ganger får du muligheten til å lage en ny PIN-kode. Dette gjør du ved å taste inn deler av kortnummeret på kortet som er registrert på din profil. Alternativt kan du logge deg på med BankID eller BankID på mobil. Vipps, så er det gjort!

Kontakt oss på telefon 22 48 28 00, så sperrer vi Vipps-profilen din.

Av sikkerhetsmessige eller andre årsaker kan det hende at profilen din blir sperret . Du kan kontakte oss gjennom kontakt oss skjema eller ring oss på telefon 22 48 28 00. Vipps, så er det løst!

Du kan enkelt bytte kort under min profil. Profilsiden finner du ved å klikke på profilbildet ditt. Deretter velger du "Ditt kort", finner kortet du vil erstatte, trykker på "Rediger" øverst til høyre og deretter "Erstatt kort" nederst på siden.
Har du fått nytt telefonnummer? Da må du slette profilen din i Vipps-appen før du også sletter appen og installerer den på nytt. Da vil du kunne registrere ny bruker på det nye mobilnummeret ditt. 

NB! Husk å informere vennene dine om å ikke vippse deg på ditt gamle nummer.

Det er kun mulig med én profil per fødselsnummer. Har du to telefoner du ønsker å vippse fra? Da laster du bare ned Vipps-appen på begge telefonene og logger deg på med din profil. Vipps :)

Husk at konto og kort er personlig og kun kan brukes i én profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner, kan kun én av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

Hvis man deler konto med hvert sitt kort, kan kortene knyttes opp på den enkeltes Vipps. Så man kan betale fra samme konto, men man kan ikke motta på samme konto.
Ja. Hvordan du gjør dette avhenger litt av telefonen du har.

iPhone: forsøk Innstillinger på telefonen og velg Vipps
iPhone med eldre operativsystem: prøv Innstillinger på telefonen - Personvern - Kontakter
Windows-telefoner: prøv Innstillinger - Varsler + handlinger - Vipps
Android-telefoner: her får du ikke lastet ned Vipps før du har godtatt å gi tilgang til telefonlisten

Nei, Vipps kan ikke brukes med en rooted/jailbreaket enhet. Det er flere årsaker til det, men for oss er din trygghet mot misbruk og svindel avgjørende i denne sammenheng, og en rooted/jailbreaket enhet medfører at andre apper kan få tilgang til kredittkortopplysninger og andre opplysninger fra Vipps. Til forskjell fra vanlig nettbank kan du i Vipps overføre penger uten autentisering med BankID, og derfor har vi besluttet at risikoen ved å tillate bruk av rooted/jailbreaket enhet er for høy.

Foreløpig er det Visa og Mastercard du kan knytte til din profil. Du kan legge inn fem kort i Vipps-profilen og velge ett favorittkort som du ønsker å betale fra. Slik legger du til et nytt kort:
  1. Trykk på profilbildet ditt
  2. Trykk på "Ditt kort"
  3. Trykk på "Legg til kort"
  4. Fyll inn kortnummer, utløpsdato og cvc
  5. Trykk på registrer
Når du registrerer ditt kort i Vipps, kan du bli spurt om å autentisere deg med Verified by Visa/Mastercard Secure Code.

Vipps, så kan du enkelt bytte kort idet du handler!

Du velger hvilket kort du vil betale med blant de du har lagt inn i Vipps. Trykk på VISA- eller Mastercard-logoen og velg kort før du trykker Send. Hvis du ikke velger, vippser du fra det kortet du har merket som favorittkort.

Vipps, så kan du enkelt bytte kort idet du handler!

 

Alle som har iPhone 5S eller nyere iPhone kan logge seg inn med Touch ID.
Ja. For at vi skal kunne vite at du er du når du bruker Vipps, ber vi deg innimellom om å identifisere deg ved bruk av BankID eller BankID på mobil. 

Oppdatering av Vipps og telefon

Siste versjon er 1.7.2 både i App Store og Google Play. Har du 1.7.1 fungerer den fortsatt både for App Store og Google Play. Siste versjon for Windows Phone Store er 1.6.5.
 
Dessverre er det for få brukere med Windows Phone til at vi kan tilpasse utviklingsarbeidet. Derfor vil ikke Vipps fungere for Windows-telefoner fra midten av november.
Gå inn på appbutikken din: App Store (iPhone), Google Play (Android), Windows Phone Store (Windows phone).

Søk opp Vipps.

Trykk på Oppdater appen, så fungerer alt som normalt igjen. Husk å ha passord klart.
Vipps støtter operativsystem iOS 8, Android 4.3, Windows Phone 8.1 eller nyere versjoner. Har du eldre versjoner enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet – og Vipps, så er du i gang!
Vipps støtter ikke lenger iPhone 4.

Apple Watch

Vipps-appen må være installert på telefonen for å kunne vises i klokken. Man må også aktivere Vipps på Apple Watch i "Apple Watch-appen".

På telefonen:
  • Åpne Apple Watch-appen
  • Klikk på Vipps og "Vis app på Apple Watch"
På klokken:
  • Gå inn på Vipps på selve klokken. Appen må være aktiv for å kunne fortsette oppsettet.

Tilbake på telefonen:
Åpne Innstillinger (tannhjulet) og legg opp kontakter, maksbeløp og dine personlige meldinger.
  1. Klikk på pluss for å registrere et maksbeløp som du selv velger. Klikk på klokkesymbolet for å synce med klokken. Maksbeløpet per transaksjon for Apple Watch er: 999,-
  2. Klikk på pluss for å legge til kontakter. Du kan maks legge til 10 kontakter for Apple Watch. Husk å synce ved å klikke på klokkesymbolet etterpå.
  3. Skriv inn en personlig melding. Klikk på legg til. Husk å synce med klokken. Maks antall personlige meldinger er 10.
  • Åpne Vipps på Apple Watch
  • Velg kontakt og beløp (Bruk hjulet på klokken for å velge ca. beløp. Deretter finjusterer du ved å trykke på pluss-/minustegnet på klokken)
  • Velg din personlige melding og klikk Ok

Vipps Faktura

Vipps Faktura er markedets enkleste og raskeste måte å sende og betale fakturaer med mobilen. Alt du trenger er Vipps-appen. 

Vipps, så var fakturering enkelt!
Nei, som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.

Pris for bedrifter som ønsker å ta i bruk Vipps Faktura finner du her
Ja, Vipps oppdateres fortløpende, og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.
Vipps Faktura kommer i neste oppdatering av Vipps-appen. 

Last ned eller oppdater Vipps-appen på mobilen og følg instruksjonene. Du får spørsmål om du vil ha Vipps Faktura. Svaret er enkelt: JA.
Du vil motta Vipps Faktura fra de selskapene som har avtale med Vipps Faktura.
Ja, du får en melding på telefonen din når fakturaen kommer og en ny melding på forfallsdato dersom du ikke har betalt.

Velger du å betale fakturaen med en gang, vil betalingen skje samme dag. Ønsker du å betale på forfallsdato, må du aktivere «Betal på forfall» i betalingsvinduet i Vipps.

Kunden din kan velge å betale fakturaen enten direkte når den mottas eller å la den bli liggende til forfallsdato. Forfall på faktura vises tydelig i Vipps-appen, og kunden får en varsling på forfallsdato.
Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall. Hvis du da ikke har betalt, vil du motta ordinær purring fra selskapet som har sendt deg fakturaen.
Ja, så lenge kortet du har lagt inn i Vipps er knyttet til regningskontoen din.
Grensen på beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale beløpsgrense på 250 000 kroner per år. 

For å sende store beløp, må du identifisere deg med BankID / BankID på mobil. Dette får du beskjed om når du betaler.

Du kan velge å betale fakturaen med en gang eller å aktivere «Betal på forfall». Velger du «Betal på forfall», vil betalingen automatisk bli satt til gjennomføring på forfallsdato. Utover dette er det ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.

Ja, du kan se beskrivelse av fakturaen i appen. I tillegg kan du kan trykke for å se det originale fakturaunderlaget før du betaler.
Det kan skyldes en midlertidig feil i Vipps, så prøv igjen. Ta kontakt med DNBs kundeservice om feilen vedvarer. Dersom du ikke har nok penger på konto eller kort, vil du få feilmelding som viser det.
Nei, du kan betale i nettbanken. Da må du manuelt registrere fakturaen i nettbanken basert på informasjonen fra fakturaen i Vipps. Det er selvsagt mye enklere å betale den i Vipps.
Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får du alle regninger samlet på et sted, i Vipps-appen.

Du kan slette fakturaen selv, om du vil.
Du kan ikke se fakturaen, men du kan se transaksjonen på din kontoutskrift når den er betalt med Vipps Faktura.

Endelig betalingsmottaker vises ikke på kontoutskriften, men du har full oversikt over alle kvitteringer i Vipps-appen og på e-post. 
Du får full oversikt og historikk over alle fakturaer som du har betalt i Vipps-appen din.

Tenk, så fint å slippe hauger med papir.
Nei, purringen blir sendt per post. Før dette vil du få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom du ikke har betalt. 

Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.
Gå inn på "Min profil" ved å trykke på profilbildet du har lagt inn. Der det står "Motta regninger i Vipps" kan du swipe og fjerne markering for Vipps Faktura. Da vil du motta dine fakturaer som før.

Vipps i butikk - Hjelp til brukeren

Vipps er markedets raskeste og enkleste måte å betale i butikk på.
Når du holder telefonen din over terminalen vil du få en push-melding på skjermen din, og du godkjenner med kode eller fingeravtrykk. Vipps, så har du betalt.
Nei, det koster ingenting å betale med Vipps i butikk.
Nei, men du får en betalingsbekreftelse i Vipps. Denne viser totalsummen, men ikke hva du har betalt for. Original kvittering kan du få av butikken som vanlig.
Ja, betaling med Vipps er minst like sikkert som å betale med kort.
Nei, du kan gjøre hele betalingen fra låst skjerm. Lokasjon og Bluetooth må være aktiv på telefonen. I tillegg må notifikasjoner være aktivert i Vipps.
Nei, du velger selv hvilken bank du vil ha konto i. Banken du velger påvirker oppgjørsformen.

Det kan være flere årsaker til dette. Sjekk om følgende gjelder deg:
  1. Er terminalen trådløs (3G/4G) vil det ta lenger tid enn om terminalen er tilkoblet kabel
  2. Om din iPhone er tilkoblet AppleWatch og du ikke har denne med deg, så vil telefonen likevel forsøke å sende notifikasjonen til den først.
  3. Benytter du en eldre telefon (eks. iPhone 4S) så vil du ikke få gjort betaling fra låst skjerm, du må da åpne Vipps for at betalingen skal dukke opp.
Det er flere årsaker til at en betaling kan feile på låst skjerm. Har du saldo på kortet ditt? Er koret ditt gyldig? Du kan bytte kort i kjøpsøyeblikket om du logger inn i Vipps-appen først. Dersom betalingen trenger ekstra sikkerhetsverifisering så vil betalingen også feile på låst skjerm. Du kan starte betalingen igjen fra åpen Vipps-app eller betale på annen måte.
Terminalen mistet kontakt med nettverket i betalingsøyeblikket. Siden betalingen var utført i Vipps, men ikke ble mottatt i kassa, så er betalingen refundert deg.
Hevder butikken at betalingen ikke er gjennomført så kan du sjekke om beløpet er blitt refundert. Sjekk historikken du har med butikken i Vipps. Det kan ha skjedd en teknisk feil mellom Vipps og terminalen.
Betaling i butikk med Vipps støttes kun på Android og iOS.
Har du åpnet Vipps før betalingen, kan du bytte kort i betalingsøyeblikket. Du har også mulighet til å endre standard kort i Vipps, det endrer du i din profil i Vipps.
Vi jobber med å få frem mottaker i nettbanken, men har utfordringer hos vår leverandør, Nets. Inntil videre vil det stå at betalingen er gjort til Vipps by DNB
Vipps trenger lokasjonsfunksjonen i telefonen for å kunne finne signalet som sendes ut fra terminalen. Uten lokasjon kan ikke telefonen finne betalingsterminalen.
Telefonen og terminalen kommuniserer ved hjelp av Bluetooth.
Det er ikke mulig å slå av notifikasjoner kun for butikkjøp. Slår du av notifikasjoner vil du heller ikke få meldinger fra andre funksjoner i Vipps. Dette kan være varsler om venner som ber om penger, fakturaforfall, osv. Ønsker du å beholde notifikasjoner, og men ønsker ikke å kunne betale på låst skjerm, så kan du slå av «Betal i butikk» i innstillingene dine i Vipps.

Spørsmål for bedrifter

Her finner du spørsmål og svar på det aller meste vedrørende Vipps for bedrift.

VippsGO

VippsGO er en helt ny løsning fra Vipps, som er skreddersydd for små butikker og for lag og foreninger som har en kiosk eller et utsalgssted. VippsGO gir deg mulighet til å sette opp en liten butikk inni Vipps-appen. Og det er superenkelt. Det tar ca. 30 minutter, og Vipps, så har du satt opp butikken din. Da kan kundene dine forhåndsbestille fra Vipps-appen og gå direkte til kassen for å hente varene. Ferdig betalt.
Alle bedrifter med et norsk organisasjonsnummer kan etablere VippsGO. Har du ikke Vipps-profil fra før, kan du etablere dette her på vipps.no. I bestillingen huker du av for at du også ønsker VippsGO.
VippsGO gjør det mulig for kunden å bestille og betale for varene før de kommer til kassa. Vi snakker om en butikk rett på mobilen. Netthandel i sin aller, aller enkleste form.

Andre fordeler:
  • Kunden behøver kun å forholde seg til én app, nemlig Vipps
  • Butikken din blir tilgjengelig hele tiden og fra hvor som helst
  • Kunden får oversikt over hvor butikken din ligger og hva åpningstidene er
  • Kunden får en annerledes og morsom kjøpsopplevelse
  • Få mersalg ved å vise kunden hele varesortimentet i en meny
  • Få tilgang til 2.4 millioner vippsere på 1-2-3
  • Du slipper å bruke penger på å utvikle egen app eller nettbutikk
  • Vær innovativ og vis kundene dine at du er i front av digitaliseringen
  • Vis alle dine åpningstider og hvor du befinner deg i verden
  • Assosier Vipps med ditt eget varemerke
  • Få bedre oversikt over hva du selger
VippsGO passer for alle som har et varesortiment.

  • Kiosker og butikker
  • Kaféer og restauranter
  • Idrettslag og skolekorps
  • Loppis og markedsdager
  • Kantiner
  • Popup-butikker
  • Foreninger
  • Artister (billetter og profileringsartikler)
  • Frisører & Fysio
  • Studentorganisasjoner
  • Bilservice
  • Takeaway
  • Catering
  • Selgere uten fast salgssted
  • Messer og arrangementer
  • Bondegårdsutsalg
  • Campingplasser og hytter
  • Festivaler
  1. Kunden søker opp butikken din i Vipps
  2. Kunden velger varer og betaler med et tastetrykk
  3. Kunden henter varene i din butikk/utsalgssted
  4. Du sjekker ut varene ved utlevering
  5. Du finner totaloversikt over alle dine salg ved å logge inn på vipps.no
Dersom du allerede har en Vipps Bedrift-profil:
  1. Logg deg inn på vipps.no øverst til høyre
  2. Bestill VippsGO i skjemaet under «salgssteder» (Det må bestilles én gang per salgssted, og det er bedriftens administrator som har anledning til å bestille)
  3. Du vil deretter motta en e-post med innloggingsdetaljer og mer informasjon om VippsGO
  4. Når e-post er mottatt, kan du logge deg inn på vipps.no og begynne å sette opp butikken din. Legg inn varer med priser, beskrivende tekst og bilder. Butikken vil være aktiv neste dag.


Dersom du er ny Vipps-bruker:
  1. Fyll ut VippsGO bestillingsskjema på vipps.no
  2. Du vil deretter motta en e-post med innloggingsdetaljer og mer informasjon om VippsGO
  3. Når e-post er mottatt, kan du logge deg inn på vipps.no og begynne å sette opp butikken din. Legg inn varene med bilder. Butikken vil være aktiv neste dag.
Når du bestiller VippsGO, kan du velge mellom to ulike prismodeller:

  • Lav omsetning: 2,25 % av kjøpsbeløpet + 39 kroner per måned. Ut 2017 slipper du å betale månedspris
  • Høy omsetning: 1,75 % av kjøpsbeløpet + 149 kroner per måned. Ut 2017 er månedsprisen kun 49 kroner
Du velger selv hvilken av modellene du ønsker, men vi har satt opp en anbefaling for inneværende år for dere:
Har du omsetning under 100 000 i året, vil det lønne seg for deg å velge prisalternativ 1 «lav omsetning». Dersom du tror du vil selge for mer enn 100 000, anbefaler vi prisalternativ 2 «høy omsetning».

Akkumulert månedspris for 2017 vil trekkes fra første oppgjør for året 2018, eventuelt etterfaktureres dersom bedriften ikke har oppgjør som dekker månedspris.
Månedsprisen er per organisasjonsnummer.

Veldedige organisasjoner

Er du godkjent av Innsamlingskontoret eller medlem i innsamlingsrådet betaler du kun 1,75 % av beløpet, og ingen månedspris.

Logg deg inn på vipps.no. Her finner du fire menyvalg:

Meny - her kan du:
  • Administrere innhold ved å legge opp varer og kategorier for å samle relevante varelinjer på ett sted
  • Bestemme om enkeltvarer skal være synlige eller skjult i appen
  • Se forhåndsvisning på hvordan butikken blir vist i appen mens du legger opp varer
  • Legge til eller endre detaljerte innstillinger på varene. Dette kan være beskrivelse, bilde, allergener, MVA og lignende

Ordre - her kan du:
  • Behandle innkomne ordre (sjekke ut varen / kansellere varen)
  • Se historikk på tidligere ordre
  • Åpne/lukke butikken (kan styres av åpningstidene eller manuelt fra ordresiden)

Rapporter - her kan du:
  • Finne salgsrapporter
  • Få oversikt over hvor mange salg du har gjort av de ulike varene i en gitt periode

Innstillinger - her kan du:
  • Styre generell informasjon om butikken, som for eksempel forsidebilde og informasjonstekst
  • Bestemme åpningstider, type utsjekk, tips, MVA og brukere
  • Alle endringer du foretar under «innstillinger» vises i appen gjennom utseende eller funksjonalitet
Når du bestiller VippsGO, får du valget mellom to ulike løsninger.

VippsGO: Kun meny
Her vil kundene dine komme rett inn til menyen du har laget, når de søker butikken din opp i Vipps. Da kan kundene enkelt huke av det de vil kjøpe og betale med en gang. Så er alt klart når de kommer og henter varene sine. Velger du denne løsningen, vil du ikke lenger kunne ta imot valgfritt beløp fra kundene dine. Ønsker du den muligheten, velger du «Valgfritt beløp og meny».

VippsGO: Valgfritt beløp og meny
Her vil kundene dine både kunne sende deg valgfrie beløp og gå inn på menyen du har laget. Dermed står du friere til å motta donasjoner eller selge varer uten fast pris dersom du har behov for det. Denne løsningen kan være nyttig for lag, foreninger og en del andre som ikke bare driver med salg fra en meny.
Gå til vipps.no og meld inn nytt salgssted. Logg deg deretter inn i VippsPortalen og velg VippsGO på ditt nye salgssted.

VippsGO er en tjeneste for å bestille varer eller tjenester fra en bedrift direkte i Vipps-appen. VippsGO er ikke ment å erstatte en bedrifts plikt til å dokumentere sine salg eller utstede salgskvittering til sine kunder.

Vipps-rapporten er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv fortsatt sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket. VippsGO erstatter ikke bedriftens kassaapparat dersom bedriften har plikt til å ha kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kassaapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg. Når en bestilling er skjedd gjennom VippsGO vil sluttbruker få opp en oversikt over sitt kjøp i sin Vipps-applikasjon, men dette er ikke ment å være en erstatning for en bedrifts plikt etter bokføringsregelverket til å utstede kvittering for salg, når kunden ønsker dette.

Endringer ved bedriftsprofilen

Hvis du for eksempel ønsker å endre logoen din, tar du kontakt med oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.
Ja, du kan få et spesielt nummer. Da må du kontakte oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.
Det kan bare være én Vipps-avtale per organisasjonsnummer. Vipps-avtalen kan imidlertid ha ubegrenset antall salgssteder. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.
Ja, det er en fin måte å holde orden i butikken på. Flere salgssteder melder du enkelt inn her
 


Ta kontakt med oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.

Du vil få tilsendt rapporter automatisk via mail en gang i uken. Ønsker du å endre dette til daglig eller månedlig, kan du kontakte oss.

Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift og hente rapporter når som helst for perioder du selv velger.

Om din Vipps-profil er deaktivert, kan det hende at du ikke har signert Vipps-avtalen tidsnok.

Kontakt oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.

Da må du kontakte oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.
Da må du kontakte oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg.

Betaling

Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.
Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.

Innlogget på vipps.no får du:

  • Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
  • Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
  • Oppgjørsinformasjon
  • Informasjon om dine salgssteder
  • Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
  • Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

Du logger deg inn øverst til høyre.

Du vil i tillegg, inntil videre, også ukentlig få tilsendt salgsrapporter på e-post.

Du kan også laste ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.

Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.
Ja, det går helt fint.

For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene. 

Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.
Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

Salgsrapport og omkostninger

Tidligere sto det betalers navn på rapportene vi sendte deg på e-post. Navnene har vi måttet fjerne da vi av sikkerhetsmessige årsaker ikke lengre ønsker å eksponere disse på e-post. Det er imidlertid fortsatt mulig å få opp betalernes navn på rapportene du finner i Vipps Bedrift-appen.

Dette finner du ved å logge deg inn øverst til høyre.

Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift som også gir deg oversikt over salg, oppgjør og omsetning.

Her har du tre muligheter:

  • Kunden kan fremvise en kvittering i sin personlige Vipps-app straks etter betaling
  • Logg deg inn øverst til høyre. Her finner du live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
  • Last ned appen Vipps Bedrift som også gir deg live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser

Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser finner du ved å logge deg inn øverst til høyre eller ved å laste ned appen Vipps Bedrift.

Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

Kontakt oss på telefon 22 48 28 00, så kan vi hjelpe deg. Husk at du også kan laste ned appen Vipps Bedrift og laste ned rapporter når du trenger det. Det tar bare noen sekunder.

Kontakt oss på telefon 22 48 28 00, så hjelper vi deg med dette.

Logg inn i VippsPortalen

Innlogget på vipps.no får du:

  • Live oversikt over innbetalinger og transaksjonsstatuser
  • Rapporter på salg, oppgjør og omkostninger
  • Oppgjørsinformasjon
  • Informasjon om dine salgssteder
  • Informasjon om bedriften og brukere med tilganger
  • Egen utviklerside for integrasjon mot Vipps

Trykk "Logg inn" i menyen for å logge inn på vipps.no

Alle administratorer og brukere som er registrert på bedriften.
Er du administrator eller bruker på vipps.no, benytter du din private BankID kodebrikke eller BankID på mobil fra DNB eller annen bank.
Her må Vipps-administrator i din bedrift kontakte oss på telefon 22 48 28 00.
VippsPortalen har noen funksjoner som ikke finnes i Vipps Bedrift-appen:
  • Mulighet for å sjekke salg, oppgjør, omkostninger med mer hvis du tar betalt med Vipps på dine nettsider, i din app eller i din butikk
  • Mulighet for å eksportere csv- og xml-filer i tillegg til excel- og pdf-filer (appen gir kun tilgang til excel og pdf)
  • Informasjon om aktive/inaktive brukere
  • Informasjon om «innstillinger» på alle salgsstedene som for eksempel oppgjørskonto og produkttype
  • Egen utviklerside for integrasjon mot vipps.no

Hvilke funksjoner er unike for Vipps Bedrift-appen?
  • Aktivere lokasjon/plassering for salgsstedet ditt
  • Be om penger
  • Utføre utsjekk på transaksjoner
Kontakt banken som har utstedt din BankID.
Dette er gjort for at du fortsatt skal ha tilgang til historikken på disse.

Vipps Bedrift-appen

1. Last ned appen Vipps Bedrift.

2. Logg på med e-post knyttet til Vipps.

3. Lag passord og logg inn.
Her kan du laste ned Vipps Bedrift-appen.
Nei, men velger du å laste den ned, får du god oversikt over alle betalinger og tilgang til nyttige funksjoner. 
Aktiver plassering
Hvis kunden står rett foran deg, kommer din bedrift øverst i søkefeltet i kundens app.

Få oversikt
Søk på innbetalinger etter dato, beløp eller avsender. Se innbetalinger i sanntid.

Be om penger
Har du bedriftsappen, kan du be kundene dine om penger ved å taste inn kundens telefonnummer.

Bestill rapporter
I appen kan du få tilsendt rapporter etter eget ønske umiddelbart.

Tast inn den e-posten som er knyttet til din Vipps-profil. Deretter blir du spurt om å lage et passord.

Vipps markedsmatriell

Når du har bestilt Vipps til din bedrift, vil du motta en SMS med tilbud om startpakke med markedsmateriell. Pakken består av klistremerker og plakater som viser at du nå tar imot Vipps som betaling. Dersom du ønsker en slik pakke eller senere ønsker bestille en ekstra pakke, gjør du følgende:

Send kodeord VIPPSPAKKE + navn + adresse til 04800 

Dersom du i tillegg ønsker fem ekstra store Vipps-plakater helt gratis, gjør du følgende:

Send kodeord PLAKAT + navn + adresse til 04800

PS! Hvis navn og adresse utelates, vil utsendelsen ikke kunne gjennomføres.

Pakken sendes noen dager etter bestilling.

Her finner du de visuelle retningslinjene du trenger for å implementere Vipps på en god måte.

Åpne Vipps Guideline (2mb pdf)

Utsjekk

Synes du det er vanskelig å kontrollere kvitteringen på Vipps?

Når du aktiverer utsjekk, vil det komme opp en blå knapp på kundens telefon som det står "Sjekk ut varen" på. Når du trykker på denne, fullføres betalingen.

På den måten får du full kontroll. Send kodeord UTSJEKK til 04800 for å aktivere.

Send kodeord UTSJEKK til 04800.

Husk å trykke på "Sjekk ut varen", ellers får du ikke pengene dine.

Nei, kunden behøver ikke foreta seg noe på sin Vipps-profil. Det eneste som skjer er at kunden vil se en knapp med utsjekk på sin mobil, men kun hvis du har aktivert utsjekkfunksjonen.

Det er viktig at kunden som skal betale har nyeste versjon av Vipps.
Se «Særlige vilkår for tjenesten Vipps for foreninger, lag og mindre bedrifter» punkt 4.

Se vilkårene her

Om du har glemt å trykke utsjekk, vil det være fortsatt, i en periode, være mulig å fullføre betalingene i Vipps Bedrift-appen, etter at handelen er gjort.

Du kan laste ned Vipps Bedrift-appen her.

Det kan hende at kunden din ikke har oppdatert Vipps-appen på en stund.

Om den oppdateres til seneste versjon, vil utsjekkfunksjonaliteten være tilgjengelig.

Spørsmål og svar om Vipps Faktura

Vipps Faktura er en enkel løsning for bedrifter som vil sende faktura til kundene sine rett i Vipps. Markedets enkleste og raskeste måte å betale fakturaer på.

Vipps, så var fakturering enkelt!
Volum (antall betalte Vipps fakturaer/måned)     Pris (volumavhengig)
< 500     5 kr.
> 500 - 40 000     3,5 kr.
> 40 000     2,5 kr.

Som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.
Ja, Vipps oppdateres fortløpende, og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.
Nei, det er ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.
Grensen for beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale, årlige beløpsgrense på 250 000 kroner i året.

Kunden din kan velge å betale fakturaen enten direkte når den mottas, eller å la den bli liggende til forfallsdato. Forfall på faktura vises tydelig i Vipps-appen, og kunden får en varsling på forfallsdato.

Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får kunden din alle regninger samlet på ett sted, i Vipps-appen.

Kunden din kan slette fakturaen selv.
Ja, kunden din får full oversikt og historikk for alle fakturaer som er betalt.

Tenk, så fint å slippe hauger med papir.
Det sendes ut én påminnelse på forfallsdato.
Dagen etter at fakturaen er betalt er oppgjøret på kontoen din.
Daglige avstemmingsrapporter i OCR-format.
Nei, purringen blir sendt per post. Før dette vil kunden din få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom man ikke har betalt. 

Kunden din kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.

Andre spørsmål

Vipps-nummer er bedriftens unike nummer (1 til 6 siffer). Dette er nummeret kundene dine bruker for å søke deg opp i Vipps.
Bedrift, lag og foreninger
Du betaler kun 1,75% av kjøpsbeløpet. Ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.

Veldedige organisasjoner
Er du godkjent av Innsamlingskontoret eller medlem i innsamlingsrådet betaler du kun 1,75 % av beløpet, og ingen månedspris.
Dette gjelder for Vipps Bedrift og VippsGO.

Gratis for privatkunder
Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er under 5 000 kroner. Skal du vippse 5 000 kroner eller mer koster det 1 % av beløpet.

Se våre vilkår for Vipps til bedrift, lag og foreninger

Ja, du må ha et organisasjonsnummer for å få Vipps til din bedrift.
Den veldedige organisasjonen må innhente de nødvendige opplysninger for at du skal få skattefradrag.

Vipps i butikk - Hjelp til bedriften

Vipps er markedets raskeste og enkleste måte å betale i butikk på. Kunden betaler med mobilen sin.
Ja, å betale med Vipps er minst like sikkert som å betale med kort.
Ta kontakt med din terminalleverandør. Vipps vil bli tilgjengelig hos alle terminalleverandører i Norge.
Ja, se prisliste for Vipps her. Omkostninger fra din terminalleverandør kan komme i tillegg. Se lenke
Vipps kjører daglig oppgjør, også i helgene. Har du oppgjørskonto i DNB, vil du få oppgjøret dagen etter at salget har funnet sted. Det kan ta lenger tid om du har konto i annen bank. Når oppgjørskonto er i annen bank enn DNB, blir oppgjøret gjort netto.
Du kan laste ned rapporter fra Vipps.no. Oppgjørsrapporter kan lastes ned i formatene; XML, CSV, XLS og PDF. Salgsrapporter kan lastes ned i formatene; XLS og PDF. Omkostningsrapporter kan lastes ned i formatet PDF.
Nei, du velger selv hvilken bank du vil ha konto i. Banken du velger påvirker oppgjørsformen.
Med konto i DNB kan du få brutto oppgjør der omkostninger trekkes enten daglig eller månedlig. Du kan også velge å ha netto oppgjør. Har du oppgjørskonto utenfor DNB, vil du få netto oppgjør, med mindre dere har egen konto for omkostninger i DNB.
Vipps vil ha støtte for transaksjoner i Bankaxept i løpet av 2017.
Har du utfordringer med terminalen kan du ta kontakt med din terminalleverandør for bistand.
Nei, enn så lenge vil du ikke få refundert penger som er betalt via Vipps. Refusjon må skje på annen måte.
Vipps sender en kryptert ID til butikken. Den kan ikke direkte knyttes mot en betaler alene.
Ta kontakt med Vipps, så sender vi ut markedsmateriell til dere.

Sikkerhet

Vi har fokus på sikkerhet. Det bør du ha også :)

Har du mistanke om misbruk, eller er mobilen din stjålet? Ring oss på 04800 for å sperre Vipps.

Konto- og kortopplysninger ligger beskyttet av ditt passord i appen.
Betalinger loggføres på samme måte som andre overførsler i DNB.

Råd til deg:
  • Ikke del din personlige Vipps-kode med andre
  • Bruk alltid telefonlåsen
  • Kontroller at du har lagt inn riktig mottaker
  • Sjekk alltid at betalingen går igjennom
  • Kontakt oss dersom du er usikker på noe, vi er til stede for deg, hver dag.
FacebookTwitterGoogle PlusLinkedIn