Hopp til hovedinnhold

Spørsmål for deg som privatperson

Sende, motta eller be om penger

Du finner alle kvitteringene dine i Vipps. Det er superenkelt:
  1. Trykk på "Kjøp" også på "Historikk"
  2. Velg betalingen som du vil se kvittering på
  3. Kvitteringen vises på en egen side

Kvittering på betaling mellom venner finner du ved å trykke på personen du betalte til eller har mottatt penger fra. Kvitteringen vises når du trykker på meldingen.
Trykk på ikonet øverst til høyre når kvitteringen vises og velg ønsket måte å sende kvitteringen på. Eksempler på dette kan være via melding eller mail.

Vipps, så var kvitteringen sendt.
Du kan sende penger til alle som har et norsk mobilnummer, og er over 15 år. For å kunne motta pengene må mottaker laste ned Vipps-appen og registrere seg.
Den du sender penger til får melding med en gang pengene er sendt. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han pengene senest neste bankdag(mandag til fredag).

Når pengene er sendt kan de ikke kalles tilbake, så du som mottaker kan være trygg på at pengene kommer.
Det kan hende mottaker ikke har opprettet profil ennå. Da vil det stå "ukjent kontakt" når du søker opp nummeret. 

Mottaker vil motta flere henvendelser på SMS om at penger er sendt, og at han/hun må laste ned appen og registrere seg for å motta beløpet. 

Dersom mottaker av pengene ikke laster ned appen og registrerer seg, vil pengene bli returnert til deg etter 3 dager. 

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han pengene senest neste bankdag(mandag til fredag).
Ja, du kan vippse i helgen. Har mottaker registrert seg med konto i DNB får han/hun pengene med en gang, selv om avsender er kunde i en annen bank.

Har mottaker registrert seg med konto fra en annen bank enn DNB får han/hun pengene senest neste bankdag(mandag til fredag).
Du må kontakte din kortutsteder for å få sperret kortet. Reklamasjoner rettes til kortutsteder.

Er kortet fra DNB anbefaler vi at du benytter skjema for reklamasjoner som du finner i nettbanken.
Hvis den du sender penger til har Vipps-profil vil navnet hans/hennes vises før du betaler. Har han ikke profil bør du sjekke at du har skrevet riktig nummer før du sender betalingen.

Alle som har et norsk mobilnummer.

Prøver du å be om penger fra en som ikke har Vipps eller har oppdatert til ny versjon av Vipps vil du få et varsel. Varselet sier at personen du forsøker å be om penger fra må oppdatere eller laste ned Vipps før du kan be om penger.
Når personen du ber om penger fra godkjenner din forespørsel vil du få pengene på konto neste bankdag. Forespørselen blir liggende i 7 dager før den utløper. Etter dette må du enten be om penger på nytt eller ta den ubehagelige telefonsamtalen og mase litt ;)

Pris og beløpsgrenser

Det koster ingenting å vippse penger til venner på beløp opp til og med 5 000 kroner. Skal du vippse mer enn 5 000 kroner koster det 1 % av beløpet.

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.
Vipps har beløpsgrenser. Noen av dem har vi bestemt selv, andre følger av lov og forskrift. Fellesnevneren er at grensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risikoen for kriminalitet og misbruk, og beskytte deg som bruker.
  
Beløpsgrensene er blant annet knyttet til sikkerhet ved identifisering med BankID og BankID på mobil. Nå kan også ungdom mellom 15 og 18 år få BankID og kan dermed øke beløpsgrensene i Vipps. For å opprette BankID for ungdom må foreldre/verger bestille dette i nettbanken ved å signere med BankID. Bestill BankID for ungdom her
Du kan motta inntil 8000 kroner per år før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil. Du kan selv øke beløpsgrensen ved å identifisere deg med BankID/BankID på mobil når du vil.

Den maksimale grensen for mottak av penger er 250 000 kroner per år.

Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare motta inntil 8.000 kr pr år.
Du kan sende intill 22 000 kroner før du må identifisere deg med BankID/BankID på mobil for å øke beløpsgrensen din. Skal du vippse store beløp må du også identifisere deg med BankID/BankID på mobil. 

Den maksimale grensen for å vippse penger er 250 000 kroner per år. 

Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare sende inntil 22.000 kroner pr år.

Min profil

Ved å gi Vipps aksept til lokasjonen din får du opp bedrifter og utsalgssteder som er i nærheten av der du er når du skal betale. Vi lagrer ikke opplysninger om din lokasjon. 

Bruker du operativsystemet Android Lollipop, kan du ikke oppgradere til Vipps versjon 1.5 uten å godkjenne at appen får tilgang til lokasjoner ved installering.

Dersom du ikke ønsker at Vipps skal ha tilgang til lokasjonen din, kan du skru av dette av under innstillinger i appen når du har oppgradert og logget inn.
  • Norsk personummer
  • Norsk mobilnummer
  • Norsk betalingskort med Visa eller Mastercard
  • Konto i en norsk bank
  • E-postadresse
  • Du må være over 15 år
For å kunne bruke Vipps må du ha en iPhone, Android-telefon eller en Windows Phone. Vipps støtter operativsystem iOS 8, Android 4.3, Windows Phone 8.1 eller nyere versjoner.Vipps støtter ikke lenger iPhone 4. 

Har du eldre versjoner enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet – og Vipps, så er du i gang!
DNB-kunde:
Kontakt banken på telefon 04800 for å sperre kortet ditt.

Kunde i annen bank:
Kontakt banken som har levert kortet for å få det sperret.

Har du skrevet inn feil pin-kode tre ganger får du muligheten til å lage en ny pinkode. Dette gjør du ved å taste inn deler av kortnummeret på kortet som er registrert på din profil. Alternativt kan du logge deg på med BankID eller BankID på mobil. Vipps, så er det gjort!

Kontakt oss på telefon 04800 så sperrer vi Vipps-profilen din.

Av sikkerhetsmessige eller andre årsaker kan det hende at profilen din blir sperret . Du kan kontakte oss gjennom kontakt oss skjema eller send  SMS med VIPPS HJELP til 04800. Vi tar kontakt så raskt som mulig. Vipps, så er det løst!

Du kan enkelt bytte kort under min profil. Profilsiden finner du ved å klikke på profilbildet ditt. Deretter velger du Ditt kort og trykker på erstatte kort nederst på siden.
Har du fått nytt telefonnummer? Da må du slette profilen din i Vipps appen før du også sletter appen og installerer den på nytt. Da vil du kunne registrere ny bruker på det nye mobilnummeret ditt. 

NB! Husk å informere vennene dine om å ikke Vippse deg på ditt gamle nummer.

Det er kun mulig med en profil per fødselsnummer. Har du to telefoner du ønsker å vippse fra? Da laster du bare ned Vipps-appen på begge telefonene og logger deg på med din profil. Vipps :)

Husk at konto og kort er personlig, og kun kan brukes i en profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner kan kun en av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

Konto og kort er personlig, og kan kun brukes i en profil av gangen. Deler du konto med ektefelle/partner kan kun en av dere knytte dere opp mot denne kontoen i profilen.

Ja. Hvordan du gjør dette avhenger litt av telefonen du har.

iPhone: forsøk Innstillinger på telefonen og velg Vipps
iPhone med eldre operativsystem: prøv Innstillinger på telefonen - Personvern - Kontakter
Windows telefoner: prøv Innstillinger - Varsler + handlinger - Vipps
Android telefoner: her får du ikke lastet ned Vipps før du har godtatt å gi tilgang til telefonlisten

Nei, Vipps kan ikke brukes med en rooted / jailbreaket enhet. Det er flere årsaker til det, men for oss er din trygghet mot misbruk og svindel avgjørende i denne sammenheng, siden en rooted / jailbreaket enhet medfører at andre app’er kan få tilgang til kredittkortopplysninger og andre opplysninger fra Vipps. Til forskjell fra vanlig nettbank kan du i Vipps overføre penger uten autentisering med BankID, og derfor har vi besluttet at risikoen ved å tillatte bruk av rooted / jailbreaket enhet er for høy.

Foreløpig er det Visa og Mastercard du kan knytte til din profil. Du kan legge inn to kort i Vipps-profilen og velge ett favorittkort som du ønsker å betale fra.

Alle som har iPhone 5S eller nyere iPhone kan logge seg inn med Touch ID.

Oppdatering av Vipps

Det er versjon 1.7.0 som er den siste versjonen av Vipps i App Store. Versjon 1.7.0 i Google Play og 1.6.5 i Windows Phone Store.
Gå inn på app-butikken din: App Store(iPhone), Google Play(Android), Windows Phone Store(Windows phone).

Søk opp Vipps.

Trykk på oppdater appen, så fungerer alt som normalt igjen. Husk å ha passord klart.

Apple Watch

Vipps appen må være installert på telefonen for å kunne vises i klokken. Man må også aktivere Vipps på Apple Watch i "Apple Watch appen".

På telefonen:
  • Åpne Apple Watch-appen
  • Klikk på Vipps og "Vis app på Apple Watch"
På klokken:
  • Gå inn på Vipps på selve klokken. Appen må være aktiv for å kunne fortsette oppsettet.

Tilbake på telefonen:
Åpne Innstillinger (tannhjulet) og legg opp kontakter, maksbeløp og dine personlige meldinger.
  1. Klikk på pluss for å registrere et maksbeløp som du selv velger. Klikk på klokkesymbolet for å synce med klokken. Maksbeløpet per transaksjon for Apple Watch er: 999,-
  2. Klikk på pluss for å legge til kontakter. Du kan maks legge til 10 kontakter for Apple Watch. Husk å synce ved å klikke på klokkesymbolet etterpå.
  3. Skriv inn en personlig melding. Klikk på legg til. Husk å synce med klokken. Maks antall personlige meldinger er 10.
  • Åpne Vipps på Apple Watch
  • Velg kontakt og beløp (Bruk hjulet på klokken for å velge ca. beløp. Deretter finjusterer du ved å trykke på pluss-/minustegnet på klokken)
  • Velg din personlige melding og klikk Ok

Vipps Faktura

Vipps Faktura er markedets enkleste og raskeste måte å sende og betale fakturaer med mobilen. Alt du trenger er Vipps-appen. 

Vipps, så var fakturering enkelt!
Nei, som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.

Pris for bedrifter som ønsker å ta i bruk Vipps Faktura finner du her
Ja, Vipps oppdateres fortløpende og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.
Vipps Faktura kommer i neste oppdatering av Vipps-appen. 

Last ned eller oppdatert Vipps-appen på mobilen og følg instruksjonene. Du får spørsmål om du vil ha Vipps Faktura. Svaret er enkelt: JA.
Du vil motta Vipps Faktura fra de selskapene som har avtale med Vipps Faktura.
Ja, du får en melding på telefonen din når fakturaen kommer, og en ny melding på forfallsdato dersom du ikke har betalt.
Ja, betalingen går ut av din bankkonto eller ditt kredittkort når du trykker betal i Vipps.
Ja, Vipps Fakturaen blir liggende til forfallsdato. Forfall på fakturaen vises tydelig i appen, og du får en varsling på forfallsdato.

Du kan alltid velge å betale fakturaen før forfallsdato.
Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall. Hvis du da ikke har betalt, vil du motta ordinær purring fra selskapet som har sendt deg fakturaen.
Ja, så lenge kortet du har lagt inn i Vipps er knyttet til regningskontoen din.
Grensen på beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale beløpsgrense på 250.000 kroner per år. 

For å sende store beløp må du identifisere deg med BankID/BankID på mobil. Dette får du beskjed om når du betaler.
Nei, det er ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.
Ja, du kan se beskrivelse av fakturaen i appen. I tillegg kan du kan trykke for å se det originale fakturaunderlaget før du betaler.
Det kan skyldes en midlertidig feil i Vipps, så prøv igjen. Ta kontakt med DNBs kundeservice om feilen vedvarer. Dersom du ikke har nok penger på konto eller kort vil du få feilmelding som viser det.
Nei, du kan betale i nettbanken. Da må du manuelt registrere fakturaen i nettbanken,basert på informasjonen fra fakturaen i Vipps. fakturaen. Det er selvsagt mye enklere å betale den i Vipps.
Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får du alle regninger samlet på et sted, i Vipps-appen.

Du kan slette fakturaen selv, om du vil.
Du kan ikke se fakturaen, men du kan se transaksjonen på din kontoutskrift når den er betalt med Vipps Faktura.

Endelig betalingsmottaker vises ikke på kontoutskriften, men du har full oversikt over alle kvitteringer i Vipps-appen og på epost. 
Du får full oversikt og historikk over alle fakturaer som du har betalt.

I tillegg sendes kvittering automatisk til eposten som du har lagt til i Vipps-appen din.

Tenk så fint å slippe hauger med papir.
Nei, purringen blir sendt per post. Men, før dette vil du få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom du ikke har betalt. 

Du kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.
Gå inn på "Min profil" ved å trykke på profilbildet du har lagt inn. Hvor det står "Motta regninger i Vipps" kan du swipe og fjerne markering for Vipps Faktura. Da vil du motta dine fakturaer som før.

Spørsmål for bedrifter

Her finner du spørsmål og svar på det aller meste vedrørende Vipps for bedrift.

Endringer ved bedriftsprofilen

Hvis du for eksempel ønsker å endre logoen din, tar du kontakt med oss på 04800 - velg bedrift, så hjelper vi deg.
Ja, du kan få et spesielt nummer. Da må du kontakte oss på 04800 - velg bedrift, så hjelper vi deg.
Det kan bare være en Vipps-avtale per organisasjonsnummer. Vipps-avtalen kan imidlertid ha ubegrenset antall salgssteder. Flere salgssteder melder du enkelt inn her.
Ja, det er en fin måte å holde orden i butikken på. Flere salgssteder melder du enkelt inn her
 


Ta kontakt med oss på 04800 - velg bedrift, så hjelper vi deg.

Du vil få tilsendt rapporter automatisk via mail 1 gang i uken. Ønsker du å endre dette til daglig eller månedlig så kan du kontakte oss.

Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift, og hente rapporter når som helst for perioder du selv velger.

Om din Vipps-profil er deaktivert, kan det hende at du ikke har signert Vipps-avtalen tidsnok.

Send kodeord NY til 04800 og vi sender deg en ny avtale på e-post.

Om dette ikke er tilfelle, må du kontakte oss på 04800.

Da må du kontakte oss på 04800 - velg bedrift, så hjelper vi deg.
Da må du kontakte oss på 04800 - velg bedrift, så hjelper vi deg.

Betaling

Istedenfor å vippse til telefonnummer, som man gjør til privatpersoner, vippser man til bedriftens unike Vipps-nummer.

Kunden får kvittering på sin Vipps-app som fremvises.
Pengene vil komme på din konto dagen etter at betalingen har funnet sted.
Du vil få tilsendt salgsrapporter på e-post ukentlig. 

Last ned appen Vipps Bedrift. Her kan du bestille rapporter for perioder du selv ønsker.
Vipps-rapporten du får tilsendt er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bedrifter som er bokføringspliktige må selv sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket.

Vipps erstatter ikke bedriftens kasseapparat. En betaling med Vipps skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kasseapparat, eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.
Ja, det går helt fint.

For å ha god oversikt over hvilke medlemmer som betaler anbefaler vi at dere Ber om penger via bedriftsappen Vipps Bedrift.

Da kan man sende forespørsel som inneholder en melding som for eksempel medlemsnummer.

Da får du medlemsnummer knyttet til innbetalt kontigent i salgsrapportene. 

Du kan få tilsendt rapporter etter eget ønske i bedriftsappen.
Nei, foreløpig er det ikke mulig med innbetaling på fil.

Salgsrapport og omkostninger

Tidligere sto det betalers navn på rapportene vi sendte deg på e-post. Navnene har vi måttet fjerne da vi av sikkerhesmessige årsaker ikke lengre ønsker å eksponere disse på e-post. Det er imidlertid fortsatt mulig å få opp betalernes navn på rapportene du finner i Vipps Bedrifts-appen.

Nå kan du enkelt få god oversikt over alle innbetalinger ved å laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift. Her kan du velge tidsrom og få tilsendt rapport på noen sekunder.
Last ned bedriftsappen Vipps Bedrift og få tilsendt rapporter etter eget ønske, der og da.
Kontakt oss på 04800 så kan vi hjelpe deg. Husk at du også kan laste ned bedriftsappen Vipps Bedrift og laste ned rapporter når du trenger det. Det tar bare noen sekunder.

Du vil i begynnelsen av hver måned motta en rapport på e-post som viser dine totale omkostninger fra forrige måned fordelt på salgssteder. (Kostnader tilhørende hver enkelt innbetaling finner du på dine løpende salgsrapporter).

Kontakt oss på 04800 så hjelper vi deg med dette.

Vipps Bedrift-appen

1. Last ned appen Vipps Bedrift.

2. Logg på med e-post knyttet til Vipps.

3. Lag passord og logg inn.
Her kan du laste ned Vipps Bedrift-appen.
Nei, men velger du å laste den ned, får du god oversikt over alle betalinger og tilgang til nyttige funksjoner. 
Aktiver plassering
Hvis kunden står rett foran deg, kommer din bedrift øverst i søkefeltet i kundens app.

Få oversikt
Søk på innbetalinger etter dato, beløp eller avsender. Se innbetalinger i sanntid.

Be om penger
Har du bedriftsappen, kan du be kundene dine om penger ved å taste inn kundens telefonnummer.

Bestill rapporter
I appen kan du få tilsend rapporter etter eget ønske umiddelbart.

Tast inn den e-posten som er knyttet til din Vipps-profil. Deretter blir du spurt om å lage et passord.

Vipps markedsmatriell

Når du har bestilt Vipps til din bedrift, vil du motta en SMS med tilbud om startpakke med markedsmateriell. Pakken består av klistremerker og plakater som viser at du nå tar imot Vipps som betaling. Dersom du ønsker en slik pakke eller senere ønsker bestille en ekstra pakke gjør du følgende:

Send kodeord VIPPSPAKKE + navn + adresse til 04800 

Dersom du i tillegg ønsker 5 ekstra store Vipps-plakater helt gratis gjør du følgende:

Send kodeord PLAKAT + navn + adresse til 04800

PS! Hvis navn og adresse utelates vil utsendelsen ikke kunne gjennomføres.

Pakken sendes noen dager etter bestilling.

Her finner du de visuelle retningslinjene du trenger for å implementere Vipps på en god måte.

Åpne Vipps Guideline (2mb pdf)

Utsjekk

Synes du det er vanskelig å kontrollere kvitteringen på Vipps?

Når du aktiverer utsjekk, vil det komme opp en blå knapp på kundens telefon som det står "Sjekk ut varen" på. Når du trykker på denne, fullføres betalingen.

På den måten får du full kontroll. Send kodeord UTSJEKK til 04800 for å aktivere.

Send kodeord UTSJEKK til 04800.

Husk å trykke på "Sjekk ut varen", ellers får du ikke pengene dine.

Nei, kunden behøver ikke foreta seg noe på sin Vipps-profil. Det eneste som skjer er at kunden vil se en knapp med utsjekk på sin mobil, men kun hvis du har aktivert utsjekkfunksjonen.

Det er viktig at kunden som skal betale har nyeste versjon av Vipps.
Se «Særlige vilkår for tjenesten Vipps for foreninger, lag og mindre bedrifter» punkt 4.

Se vilkårene her

Om du har glemt å trykke utsjekk, vil det være fortsatt, i en periode, være mulig å fullføre betalingene i Vipps Bedrift-appen, etter at handelen er gjort.

Du kan laste ned Vipps Bedrift-appen her.

Det kan hende at kunden din ikke har oppdatert Vipps-appen på en stund.

Om den oppdateres til seneste versjon, vil utsjekkfunksjonaliteten være tilgjengelig.

Spørsmål og svar om Vipps Faktura

Vipps Faktura er en enkel løsning for bedrifter som vil sende faktura til kundene sine rett i Vipps. Markedets enkleste og raskeste måte å betale fakturaer på.

Vipps, så var fakturering enkelt!
Vipps Faktura koster 5 kroner per faktura + 0,65 % av fakturabeløpet. Makspris er 49 kroner, uavhengig av størrelsen på beløpet du ønsker å fakturere. Om kunden din ikke betaler, koster det deg ingenting. «No cure, No pay».  
 
Som privatkunde koster det ingenting å bruke Vipps Faktura.
Ja, Vipps oppdateres fortløpende, og betalingen registreres samme dag. Personvern ivaretas til enhver tid.
Nei, det er ikke mulig å endre forfallsdato eller beløp i Vipps Faktura.
Grensen for beløp er knyttet til Vipps-brukerens totale årlige beløpsgrense på 250.000 kroner i året.
Ja, Vipps-fakturaen blir liggende til forfallsdato. Forfall på fakturaen vises tydelig i appen, og kunden din får en varsling på forfallsdato.

Kunden din kan alltid velge å betale fakturaen før forfallsdato.
Vipps sletter ikke fakturaen. Slik får kunden din alle regninger samlet på ett sted, i Vipps-appen.

Kunden din kan slette fakturaen selv.
Ja, kunden din får full oversikt og historikk over alle fakturaer som er betalt.

Tenk, så fint å slippe hauger med papir.
Det sendes ut en påminnelse på forfallsdato.
Dagen etter at fakturaen er betalt, er oppgjøret på kontoen din.
Daglige avstemmingsrapporter i OCR-format.
Nei, purringen blir sendt per post. Før dette vil kunden din få en hyggelig melding med betalingspåminnelse på forfallsdato dersom man ikke har betalt. 

Kunden din kan betale fakturaen i Vipps inntil tre dager etter forfall, så det blir litt enklere å slippe purregebyret.

Andre spørsmål

Vipps-nummer er bedriftens unike nummer (1 til 6 siffer). Dette er nummeret kundene dine bruker for å søke deg opp i Vipps.
Bedrift, lag og foreninger
Ingen etableringsgebyr eller abonnementspris. Du betaler kun for bruk av Vipps :)

Årlig omsetning i kroner
Pris
   
Fra 0 - 50 000 2,5%
Fra 50 001 - 100 000 2,0%
Fra 100 001 og oppover 1,5%


Veldedige organisasjoner

Er du godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Innsamlingsrådet, får du automatisk vår beste pris.
Fra første krone gjelder da 1,5 % av årlig omsetning.

Gratis for privatkunder
For privatkunder er det gratis å betale til deg med Vipps, uansett størrelsen på beløpet.


Se våre vilkår for Vipps til bedrift, lag og foreninger

Ja, du må ha et organisasjonsnummer for å få Vipps til din bedrift.
Den veldedige organisasjonen må innhente de nødvendige opplysninger for at du skal få skattefradrag.

Sikkerhet

Vi har fokus på sikkerhet. Det bør du ha også :)

Har du mistanke om misbruk, eller er mobilen din stjålet? Ring oss på 04800 for å sperre Vipps.

Konto- og kortopplysninger ligger beskyttet av ditt passord i appen.
Betalinger loggføres på samme måte som andre overførsler i DNB.

Råd til deg:
  • Ikke del din personlige Vipps-kode med andre
  • Bruk alltid telefonlåsen
  • Kontroller at du har lagt inn riktig mottaker
  • Vipps bare penger til folk du vet hvem er
  • Sjekk alltid at betalingen går igjennom
  • Kontakt oss dersom du er usikker på noe, vi er til stede for deg, hver dag.
FacebookTwitterGoogle PlusLinkedIn