Så mange som én av fem nordmenn har logget inn med noen andre sin BankID, viser en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Vipps. Som regel går det fint, siden de aller fleste gjør det med gode hensikter – for eksempel for å hjelpe en slektning med regningsbetaling.
– Det kan også gå veldig galt. Med BankID kan du i praksis ta over en persons identitet: Du kan søke om lån, gjennomføre betalinger, pantsette boligen og få tilgang til en rekke helseopplysninger, forklarer Ole Petter Aasen, som er produktsjef i BankID.
Om du har en mistanke om at din BankID har blitt brukt av noen andre, skal du kontakte banken din med en gang, råder Aasen. De kan raskt hjelpe deg med å sperre BankID-en.
Les også: Du deler vel ikke passordet ditt?
Hverken familiemedlemmer eller nære venner bør ha tilgang til BankID-en din. Likevel mener fire prosent av oss at det er i orden å dele passord og kodebrikke med andre.
Kundebehandlere i banker, nettbutikker eller helsetjenester skal heller aldri be deg om å oppgi BankID-passordet ditt.
Sjekk også: Dette er fremtidens BankID
–Hvis noen ber deg om å få tilgang til BankID-en din, for eksempel via telefon, bør varsellampene blinke med en gang. Ikke engang seriøse aktører, som banken din, skal ha tilgang til innloggingen din. Den er bare din, sier Ole Petter.
– Flere av dem som har blitt svindlet, har blitt oppringt av noen som utgir seg for å være kundebehandlere i seriøse firmaer, og på ulike vis blitt lurt til å oppgi sin innlogging. Kort tid etterpå har kontoen deres blitt tømt.
Det viktigste du kan gjøre for å beskytte dem du er glad i mot ID-tyveri, er å snakke med både yngre og eldre familiemedlemmer om hvordan en trygt tar vare på sin BankID. Følg disse rådene:
BankID har det høyeste sikkerhetsnivået for innlogging i Norge. For å få BankID må man identifisere seg med pass i banken. Det gjør at de ulike tjenestene som bruker BankID kan være sikre på at du er den du utgir deg for å være – samtidig som du kan stole på at dine private data ikke kommer på avveie.