Lærdommer fra 2020 – og spådommer for sommeren 2021

Under det siste Morgengryn-webinaret før ferien, sto innsikt og gode råd til hvordan du blir klar til å ta imot norske turister og kunder i sommer på agendaen.

I år som i fjor blir det norgesferie på de fleste av oss. Driver du butikk, campingplass, kiosk, serveringssted eller lignende, kan du forvente deg mange handleglade nordmenn inn døren. Felles for nesten alle, er at de vil ha Vipps i lommen. Faktisk vil vi bikke 4 millioner brukere i løpet av juli! Å tilby betaling med Vipps kan derfor være smart – uansett om du driver nettbutikk, restaurant, butikk, parkering eller drifter en bom på en privat skogsvei.

Vippser seg fra restaurant til restaurant

Sommeren 2020 ble en skikkelig «annerledessommer», og mye tyder på at sommeren 2021 vil følge i samme spor. Så, hva lærte vi fra fjoråret?

hannek.png
– Det blir nok nye rekorder i bruk av Vipps også denne sommeren, fortalte Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Mye tyder på at det er på restauranter Vipps vil bli mest brukt. På tvers av aldersgrupper, er det på spisesteder at Vipps oftest brukes som betalingsløsning. På andre- og tredjeplass finner vi klær og sko og elektronikk.

Les også: Tre grep som sikrer fornøyde gjester og ansatte

Sommeren 2020 var det Kardemommebyen og Kristiansand som gikk seirende av med tittelen «Vippsbyen». Selv om det er forventet høy Vipps-bruk i Dyreparken også denne sommeren (blant annet på grunn av en spennende innovativ nyhet), er det et annet område som i år kan smykke seg med tittelen:

– Sommerens komet er definitivt fjordbyen Oslo. Ingen andre geografiske begrensede områder har større Vipps-vekst enn akkurat dette området. Det gjelder også andre «Fjordbyer» rundt om i Norge. Vi liker rett og slett å vippse ved bryggekanten!

Det er ikke bare i fysisk handel at bruken av Vipps er høy. Ser vi tilbake på sommeren 2020 var det én tendens som var spesielt klar: Vi nettshoppet på mandager, og gikk på restaurant på lørdager. Den trenden vil fortsette i 2021. I en undersøkelse gjennomført av Vipps, svarer 75 % at de vil handle like mye eller mer på nett fremover. Pris, utvalg og tid er hovedgrunnen til økt netthandel, og kategoriene vi vil handle mer av på nett fremover er klær og reiser. – Selv om Vipps-bruken på nett i fjor sommer var høy, blir den langt høyere i år med dobbelt så mange nettbutikker, fortalte kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes.

Sommerinspirasjon

Med denne lærdommen i bakhodet, handler det nå om å forberede seg til fellesferien på best mulig måte. På den måten kan du utnytte at «alle» kundene dine går rundt med Vipps i lomma på best mulig måte.

Som bedrift, organisasjon eller forening kan du ta betalt med Vipps på to ulike måter: med Vippsnummer, som er en “ut-av-boksen”-løsning spesielt tilpasset små aktører, og med mer fullintegrerte løsninger hvor Vipps er en del av en betalingsplattform. Her handler det om å finne den løsningen som passer bedriften din – og kundene dine – best.

Bedriftsbetaling.png
Bildetekst: De to overordnede måtene å ta betalt med Vipps på, Vippsnummer eller via en partnerløsning.

Har du Vippsnummer velger du selv om du vil at kundene skal betale med valgfritt beløp, eller at han eller hun skal velge varer fra en enkel meny.

– Bruker du, eller tenker du på å teste ut, Vippsnummer i sommer, er det særlig én ting jeg anbefaler at du gjør. Det er å tilby QR-kode i betalingssituasjonen! Du kan enkelt bestille og laste ned en personlig QR-kode i VippsPortalen. Heng opp koden på lapper og la kundene dine starte betalingsopplevelsen ved å skanne koden. Da lager du en enda bedre og enklere kundeopplevelse, og du får mindre kø og venting i butikken.

– Vippsnummer er vår enkleste tjeneste for deg som møter kunder ansikt-til-ansikt, fortalte Ingebjørg Øra, produktsjef for Vippsnummer.
ingebjorg.png

Les også: Slik kommer du i gang med Vippsnummer

QR-koder er sommerens store it-ting

Paraplyen «Vipps på nett» dekker all annen bruk av Vipps i butikk og på serveringssteder. Her fungerer Vipps som betalingsalternativ i andres løsninger, og du trenger altså både Vipps og én av våre partnere. Her er mulighetene mange, fra Vipps nettbetaling, Vipps hurtigkasse, faste betalinger og Logg inn med Vipps.

Les mer om Vipps på nett og finn produktet og løsningen som passer deg og dine behov her.

Bruker du en av disse løsningene i dag? Mario Ek Aparicio, produktsjef i Vipps, inspirerte Morgengryn-deltakerne med flere gode tips til smarte og selvbetjente løsninger. Ifølge han, er bruken av QR-koder noe vi bare kommer til å se mer og mer av.

– Muligheten er uendelige. Hva med å bruke QR-koder inne i prøverom eller på produktforpakninger? På offentlige steder som busstopper, i annonser, i live-shoppingeventer eller til og med på TV-skjermer? Med QR-kode formatet kan kundene dine shoppe både raskt og enkelt – rett fra sin egen telefon, fortalte Mario, og trakk frem et eksempel fra sin egen hverdag.

mario sirkelpng.png
– Nylig var jeg ute på tur, og måtte komme meg gjennom en bom for å kjøre videre på en privat vei. Betalingen gjorde jeg enkelt ved å scanne QR-kode og betale med Vipps og vipps – så åpnet bommen seg og jeg kunne kjøre videre.

At QR-koder er sommerens store it-ting kunne Hanne Kjærnes bekrefte:

– Nesten halvparten av unge mellom 18-29 år har betalt med Vipps ved å skanne en QR-kode, og 1 av 3 sier at det er sannsynlig at de vil kjøpe en vare med Vipps ved å skanne en QR-kode på et produkt i et butikkvindu, i en kundeavis, katalog eller på en utendørspalakt, fortalte hun.

Vipps-tips!

QR-koder har gjort tidenes comeback det siste året. Også i sommer vil det være behov for å registrere besøkende, særlig på spisesteder. For rask og enkel besøksregistrering, kan du tilby gjester å sjekke inn med Vipps. Da deles kontaktinformasjonen som ligger i Vipps med ett klikk. Les mer om besøksregistrering og Logg inn her!

QR.png
Bildetekst: QR-koder på reklameplakater for eksempel på et busstopp eller butikkvindu lar potensielle kunder shoppe når og hvor de vil.

Vis at du tar Vipps

Å tilby en god kundeopplevelse, er en god nok grunn i seg selv til å ta i bruk QR-koder og betaling med Vipps. En hyggelig side-effekt er de gode assosiasjonene som kommer av å tilby Vipps som betalingsløsning.

– ­I en undersøkelse vi gjennomførte nå i mai, svarer 91 % av de opplever Vipps som enkelt, raskt og tilgjengelig, etterfulgt av «sikker betaling» og «til å stole på». Å tilby betaling med Vipps har blitt et stempel på at du tilbyr en trygg handleopplevelse, kunne markedshode i Vipps, Christian Lindemann, fortelle.

Driver du nettbutikk, er hans tydelige råd å vise på forsiden at du tar Vipps. Det vil bidra til at potensielle shoppere får et godt inntrykk, og det gir kunnskap om at her kan de betale enkelt og raskt allerede før de starter handlingen. Driver du fysisk butikk, kiosk eller servering? Last ned plakater og vippetasser med budskap om at «her kan du betale med Vipps»! Du kan også få personifiserte plakater og klistremerker med din personlige QR-kode.

Bestill og last ned gratis plakater og klistremerker her:

  • Få tilsendt Vipps startpakken! Denne består av plakater, klistremerker og vippetasser, og passer til alle utsalgssteder med Vipps. Send SMS med kodeord «vipps start» og navn + adresse til 27400.
  • Få plakater og klistremerker hvor du enkelt kan skrive inn bedriftens Vipps-nummer! Send SMS med kodeord «vippsnummer» og navn + adresse til 27400.
  • Få klistremerker med bedriftens personlige QR-kode! Bestill eller last ned i VippsPortalen.
  • Driver du restaurant? Bestill restaurant-pakken! Her finner du klistremerker og coasters. Bestill her.

Neste Morgengryn er 9. september, og du kan se opptak av tidligere webinarer her.

Vi ønsker deg en riktig god sommer!

Spørsmål og svar

PS. Under Morgengryn har alle deltakerne mulighet til å sende inn spørsmål underveis. Her er noen spørsmål og svar vi ikke rakk å svare på:

Hvorfor er det dyrt å bruke Vippsnummer?
Svar: Vi mener at du får god verdi av utgiftene per betaling. Du trenger ikke å selv lage og drifte en app eller nettside, du får tilgang til 4 millioner brukere som er klare til å betale hos deg, og det er ingen utgifter bortsett fra når Vippsnummer er i bruk, altså kun når du har direkte effekt av å bruke tjenesten. Mange andre har etablerings- og månedsavgifter.

Hva skjer med betalinger/kjøp som ikke går igjennom pga. dårlig nett?
Svar: Hvis man mister nettet midt i en betaling vil betalingen "time ut". Da kan man starte på nytt. Bruker vil se om betalingen gikk gjennom eller ikke, og det finnes en historikk i Vipps-appen som man kan sjekke for sikkerhets skyld.

Hvorfor er avgiftene på Vipps høyere enn å for eksempel å bruke bankterminaler med BankAxept?
Svar: Vippsnummer og Vipps på nett baseres på VISA og Mastercard transaksjoner som har en del høyere priser enn BankAxept i terminal. I tillegg så trenger man ikke betale for terminal med månedsgebyr e.l. når man bruker Vipps.

morgengryn_logo

Om Vipps Morgengryn

En event- og webinar-serie fra Vipps som tar for seg nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.