Morgengryn 30. november serverte rykende fersk innsikt fra Black Week. Ble det slått nye netthandelsrekorder, og hvordan gikk det egentlig med Black Friday? Og hvilke tips kan du ta med deg inn i julehandelen for å selge mer med Vipps?

Med de siste to årenes unntakstilstand, har det vært ekstra spennende å følge med på om nordmenns nye betalingsvaner ville fortsette inn i Black Week. Kunne fjorårets eventyrlige netthandelsvekst matches i år, og var den fysiske handelen tilbake for fullt eller ikke, nå som vi ikke lenger har de samme restriksjonene? 

Slik ble årets Black Week

Tallenes tale ble servert av Betzy Hedding, senior dataanalytiker i Vipps.

betzy VIPPS.png
Netthandelen har kommet for å bli, og vi ser fortsatt en høy vekst både i antall transaksjoner og beløp under Black Week. Selv om vi nå er i et slags normalår, ser vi mer netthandel og mindre fysisk handel enn i 2019, som var forrige normalår.
BW utvikling 19-21.png
Historisk utvikling på omsetning og transaksjoner under Black week i både fysisk og digital handel.

Under årets Black Week betalte over 1,4 millioner personer med Vipps i en nettbutikk. Og av disse var det over 100 000 personer som handlet mer enn fem ganger gjennom uka. 

– Det kan se ut som dagene rundt selve Black Friday, altså torsdag, lørdag og søndag, har blitt de nye handledagene under Black Week på nett. Ute i den fysiske verden har også Black Week generelt blitt større, mens fredagen har blitt mindre tydelig. 

Lurer du på hvilke bransjer som ble den store vinneren ute i butikkene og innen netthandel? Eller hvilke aldersgrupper som handler mest? Svaret finner du i webinaret over!

Spår død over Black Friday

Også kommersiell direktør i Vipps, Vegar Heir sa seg enig i at Black Friday ikke lenger er som det var. Det som en gang startet som bare én liten fredag i slutten av november har nå eskalert til å gjelde hele uken, og i noen tilfeller hele måneden. Hvor vil utviklingen ende?

– Trendene i tallene våre under Black Week gir grunn til å spørre om årets Black Friday var den siste slik vi har blitt vant til – med timesalg og lange køer i butikkene for å kapre tilbudene som er tilgjengelig akkurat denne dagen.

vegar VIPPS.png
– Vi spår Black Fridays død, men at Black Week lever videre. Det blir spennende å se hvordan Black Friday vil fortone seg fremover, og om det heller vil markere startskuddet for julehandelen.

Og når vi først var inne på jul, kom Heir med noen smarte tips å ta med seg for å stå best mulig rustet inn mot julehandelen. 

Tips å ta med inn i julehandelen

Dagens kundereise er allerede digital, og mange kunder gjør research på nett før de velger å kjøpe i butikk. Hvorfor ikke tette gapet mellom den digitale og den fysiske handleopplevelsen? Svaret ligger i QR-koder, en teknologi som forener teknologi fra 1994 med enklere kjøp for kunder. 

– Tiden er inne for å bruke QR-koder til å selge mer. Når 4 millioner nordmenn går rundt med kassaapparatet i lomma og kan kjøpe og betale hvor som helst, ligger det uante muligheter for å skape en mer spennende handleopplevelse. 

– QR er en teknologi vi allerede kjenner godt, og vi spår en enorm eksplosjon i bruken.

Hør Vegar Heir snakke mer om hvorfor du bør ta i bruk QR-koder i webinaret!

byolav.png
Hangtags med Vipps QR kode rett til Vipps Hurtigkasse for kjøp av produkt. Fra SpillExpo 2021, standen til By Olav. Foto: Olav Stubberud

Vis at du tar Vipps

Helt til slutt oppfordret markedshode i Vipps, Caroline Nilsen, til å sørge for både fysisk og digital Vipps-merking. 

– For tredje året på rad har Vipps blitt kåret til Norges best likte merkevare, og brukerne assosierer Vipps med ord som enkelt, raskt, tilgjengelig, sikkert og til å stole på. Ved å bruke Vipps i kommunikasjonen kan du skape de samme gode assosiasjonene til egen butikk.

Alt du trenger for å drive god butikk og øke salget med Vipps, samt retningslinjer, finner du på brand.vipps.no.

I webinaret får du også se eksempler og høre mer om hvordan du kan leke deg med Vipps-merkevaren!

Black Week-spesial raskt oppsummert:

  • Netthandelen fortsetter å vokse. Flere handler på nett og færre handler fysisk i butikk under Black Week
  • Vi spår Black Fridays død, men at Black Week lever videre
  • Bruk QR-koder for å tette gapet mellom den digitale og fysiske handleopplevelsen
  • Ved å bruke Vipps i kommunikasjon kan du skape de samme gode assosiasjonene til egen butikk

Følg med på vipps.no/morgengryn for kommende webinarer og eventer. Her finner du også oppsummering og opptak av tidligere webinar.

Gratis plakater og klistremerker

Få tilsendt Vipps startpakken! Denne består av plakater, klistremerker og vippetasser, og passer til alle utsalgssteder med Vipps. Send SMS med kodeord «vipps start» og navn + adresse til 27400.

Få plakater og klistremerker hvor du enkelt kan skrive inn bedriftens Vipps-nummer! Send SMS med kodeord «vippsnummer» og navn + adresse til 27400.

Få klistremerker med bedriftens personlige QR-kode! Bestill eller last ned i VippsPortalen

Markedspakker med QR-koder gjelder kun for produktet Vippsnummer

Vippsnummer_bedrift.png
morgengryn_logo

Om Vipps Morgengryn

En event- og webinar-serie fra Vipps som tar for seg nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.