Gjentagende betalinger – hva skal til for å lykkes?

Torsdag 10. mars inviterte vi til et "best practice"-webinar med fokus på hvordan du lykkes med gjentagende betalinger, og hvordan du driver smartere abonnementssalg med Vipps-løsninger.

Hvorfor er abonnement og gjentakende betaling interessant akkurat nå?

«Subscription economy» er i sterk vekst, og omtales som en disruptiv betalingsmodell av blant annet Forbes i det amerikanske markedet. Aller raskest går det hos den største aktøren av dem alle – Amazon, som også gjenspeiles i tallene til McKinsey: 15 % av mennesker som handler på nett har i dag ett eller flere abonnementer.

Denne veksten er også synlig i Vipps. Fra februar 2021 til februar 2022 ser vi en vekst på:

  • 242 % i antall brukersteder som tilbyr faste betalinger
  • 216 % i antall utførte transaksjoner med gjentakende betalinger
  • 300 % i antall transaksjoner

Smarte løsninger = økt vekst

UNICEF jobber for å skape varige endringer og styrke rettighetene – for hvert barn. På webinaret 10. mars viste de blant annet hvordan QR-koder under TV-sendingen "Humoraksjonen" på TV2 bidro til flere faste givere.

- I livesendingen brukte 42 % av giverne QR-koden med Vipps Fast Betaling - utkonkurrerte både SMS og telefon.

Marianne Myhrer Kristiansen, Director Marketing & Fundraising, Unicef Norge.

marianne.png

- For oss var det viktig å få til en sikker, men samtidig superenkel rekruttering og betaling for nye faste givere. Vi setter ny teknologi høyt på agendaen, og synes det var en spennende test. I ettertid så vi at dette var noe folk ville bruke: I livesendingen brukte 42 % av giverne QR-koden med Vipps Fast Betaling. Den utkonkurrerte både SMS og telefon - smart, sømløst og enkelt, fortalte Marianne Myhrer Kristiansen, Director Marketing & Fundraising, Unicef Norge.

Les kundehistorie: Unicef og Humoraksjonen med Vipps QR

Periode: Enklere abonnementsløsning

Å ta betalt for enkeltprodukter på internett har blitt både vanlig og sømløst - abonnementsbetalinger har derimot ikke like mange løsninger. Med Periode kan du som bedrift registrere deg, opprette et produkt og velge hva produktet skal koste – og når det skal betales. Etter registreringen får du en lenke som brukeren rett og slett bruker for å opprette en fast betaling.

Med denne løsningen kunne Christian Enger, mannen bak Christians Bra Brød, opprette en abonnementsløsning for kundene sine. På fire steg kan du velge brød, logge inn, betale og få en abonnementsavtale på brød - over hele landet - en gang i måneden.

- Kombinasjonen av produkt, Periode og Vipps har kortet ned veien fra idé til kommersialiserbart produkt, og redusert investeringskostnadene, fortalte Aksel Stadler og Sander Berhus fra Periode.

Beholdt medlemmene med automatisk betaling

En litt annerledes utfordring dukket opp for Oslo Badstuforening – en frivillig forening som driver badstuer på Sukkerbiten, Bademaschinen på Langkaia og på Kroloftet i Svartdalen. I 2020 hadde foreningen omtrent 2000 medlemmer, men på årsmøtet i januar 2021 hadde de kun beholdt 200. Problemet var ikke nødvendigvis at de ikke ville være medlem lenger– de visste bare ikke at de aktivt måtte fornye medlemskapet.

- I januar 2022 er vi tilbake med nesten 3000 medlemmer, og vi håper selvsagte på flere, fortalte Fjeld.

- Vi tok grep og ordnet en abonnementsløsning for brukerne, der betalingen skjer automatisk med Vipps. Løsningen er selvsagt enkel også hvis du ønsker å avslutte medlemskapet.

Ragna Marie Fjeld, Generalsekretær Oslo Badstuforening

ragna.png

Vil du vite mer? Se hele webinaret øverst i artikkelen 🙌

Faste Betalinger med Vipps

Vil du vite mer om faste betalinger og hvor enkelt du kan komme i gang med gjentagende salg? Du finner produktsiden her.

morgengryn_logo

Om Vipps Morgengryn

En event- og webinar-serie fra Vipps med nyheter og aktuelle temaer innenfor betaling og identifisering. Start dagen med en god dose inspirasjon, råd og tips til hvordan din bedrift, lag eller forening kan få mer ut av dine Vipps-produkter.

Kommende Morgengryn og oppsummering av tidligere webinarer finner du her.