Henrik_Wille_vippser.png

I starten av mars gikk vippseren Henrik ut i pappaperm. Han så for seg 100 prosent fokus på sønnen Ludvig og hunden Alfred. En bonus hadde vært å snekre noen møbler til den nye leiligheten han og samboeren snart flytter inn i. Slik ble det ikke. I midten av mars var det naturlig for Henrik å tenke på hvordan han kunne bidra.

Helsepersonell varslet enorm mangel på smittevernsutstyr da pandemien inntraff. Her så Henrik et potensiale fra tidligere arbeid med 3D-printing. På ulike fora så han at folk ønsket å hjelpe, men manglet et samlende punkt som gjorde det lett å vite hva de skulle produsere og hvem som trengte det. Innledningsvis forsøkte han å samle folk. Målene i starten var å: 1) rekruttere folk med 3D-printere, 2) teste sammen med helsepersonell - kunne de faktisk lage noe som kan brukes?, og 3) få inn midler som kunne effektivisere prosessen.

Vi fant ut at ansikts-visirer var et område vi kunne bidra. Da kunne vi redusere antallet som trengtes fra 70 millioner (helsevesenets behov for engangs-visirer) til tusenvis ved å lage gjenbrukbare ansikts-visirer.

Gjenbrukbare visirer fra 3D-printere til helsepersonell.

visirer_makersmotcovid19.png

Snart 50.000 gjenbrukbare visirer

“Makers mot Covid-19” er et nettverk startet av Henrik Wille 25. mars. Det har som misjon å holde norske helsepersonell trygge i jobben sin, gjennom gjenbrukbart visir som distribueres gratis gjennom et nettverk av 3D-printer-eiere over hele landet. Gjennom 3d19.no/statistikk kan man følge utviklingen på bestilling og levering av visirer til helsepersonell. Per i dag har nettverket levert så mye som 48.211 visirer.

Prosessen har i stor grad vært hypotesedrevet, hvor hyppig testing og kontinuerlig forbedring har vært stikkord. Ansiktsvisirene som pushes ut er et resultat av testing sammen med helsepersonell, og de er nå på versjon 4 etter tilbakemeldingene de fikk tidlig i prosessen. De vant tidlig 100.000 kroner gjennom hackatonet “Hack the crisis” og har samlet inn penger via Spleis, som 3D-printerne kan søke refusjon fra. Mange har også bidratt fra egen lomme. Etterhvert har de effektivisert prosessen ytterligere gjennom å bruke pengene de har samlet inn til å sende ut utstyr til 3D-printerne.

Digital dugnad

Hvordan starte et nettverk helt fra scratch med folk du ikke kjenner fra før av?

Henrik trekker frem en rekke læringspunkter og elementer som har vært viktig for å lykkes. Han estimerer at omtrent 3.500 personer og en rekke bedrifter har vært involvert og hjulpet til. I tillegg til hele tiden å teste og optimalisere måten de har gjort ting på, trekker han frem det å stimulere til motivasjon og ha gode systemer.

Når man ikke er en bedrift og kun har frivillige har det for meg handlet om å gi hyppig status til alle som bidrar, dele hyggelige historier og få folk til å jobbe mot et felles mål. Vi har brukt Google sheets som bestillingssystem og fordelen med det har vært at man kan se andre folk som er inne og tar på seg jobber i bestillingssystemet live. Det å bruke Facebook og Messenger som plattform har nok også gjort nettverket mye mer tilgjengelig for nye folk, og det har vært en fordel å unngå et helt nytt verktøy.

Voksesmerter og nattejobbing

Henrik kan fortelle om en vekst større en det bedrifter og organisasjoner gjør på flere år, og at de har kjent veldig på voksesmerter i alt fra systemer, innkjøp, finansiering og koordinering.

På toppen av det hele så snakker man ikke om betalte ansatte, men om frivillige, så oppi alt man sier og gjør må motivasjon hele tiden stå i sentrum, ellers faller folk av på dagen.

Selv om det har vært krevende å jobbe med dette mange timer hver dag, ofte på natta i kombinasjon med både flytting og pappaperm, har den høye oppslutningen av folk å bedrifter som bidratt gjort det vel verdt strevet, ifølge Henrik. Det tok kun 3-4 uker å samle 3.000 mennesker til å bidra, og i tillegg tok flere bedrifter kontakt. Posten valgte for eksempel å donere 250 Norgespakker gratis den andre uka etter oppstart. En annen ting som har gitt stor motivasjon underveis er alle bilder og meldinger fra helsepersonell som har tatt i bruk ansiktsvisirene, og som skriver at de ellers hadde måttet klare seg uten beskyttelse.

Vi føler at vi har klart å gjøre en forskjell.

Om Henrik Wille

Sivil status: Samboer, et barn

Utdanning og jobberfaring: Master i Industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU. Har blant annet drevet eget designbyrå, jobbet som management trainee i Telenor i Asia og jobber nå i markedsavdelingen til Vipps.

Hobby: Å snekre møbler.

Fun fact: Introduserte valpedagen på NTNU. Har også sittet i et panel med Emil Hegle Svendsen og Anne B. Ragde om stressmestring på et NRK-program.

Bra dag på jobben? En dag jeg får kommet i gang med et nytt og større initiativ. Jeg liker å bygge opp noe helt fra scratch.

Dårlig dag på jobben? Mye rutinearbeid og dårlig lunsj i kantina.

Hanne_NorstromNess_lite.png

Hanne Norstrøm-Ness, lederen til Henrik i Team Marketing i Vipps:

Henrik er et magisk kompetansepunkt i vårt team. Hans kunnskap om og sterke interesse for å alltid få til litt mer, dytter oss i riktig retning. Med ryggsekken full av pågangsmot, kunnskap og streetsmartness (eller #smarttenkt som vi kaller det i Vipps) tenker jeg at Henrik kan bidra til å redde verden. Jeg er både stolt og ydmyk over å få jobbe sammen med folk som virkelig setter oppdraget i sentrum. Her er Henrik rå. I tillegg er han en energibombe av dimensjoner. Jeg bare MÅ smile når vi er sammen.