sommerstudentene_vipps_20.JPG

Av Sigrid Jervell Våg

De to siste årene har jeg vært så heldig å få jobbet med sommerstudentene i Vipps, hvor vi har hatt to tverrfaglige team med produktsjefer, utviklere og designere begge somrene. Ikke bare er det en mulighet for studentene til å tjene litt ekstra penger, lære masse og få et innblikk i hva slags muligheter som finnes hos oss — men vi får inn fersk, relevant kompetanse og blir utfordret på hva vi må forbedre for å nå målet vårt om å være Norges mest spennende arbeidsplass!

Et spesielt år

Da koronabølgen skylte inn over landet i mars, var det rundt tre måneder til sommerstudentene skulle begynne. Mange selskaper ble nødt til å avlyse sommerjobbene og det ønsket vi å unngå. Vi valgte å ha tett kommunikasjon med studenete og være åpne på usikkerheten. Vi vurderte to alternativer: 1) et heldigitalt sommerprosjekt og 2) en kombinasjon av fysisk og digitalt oppmøte. Vi var også ærlige på at vi ikke kunne gjennomføre hvis situasjonen ble betraktelig verre. Heldigvis fikk vi gjennomført alternativ, selvfølgelig med overholdelse av generelle smittevernsregler og at de kunne komme seg til og fra jobb uten kollektiv transport. I og med at kontoret ofte er tomt på sommeren, var det ingen fare for å overgå grensen på 25 % oppmøte på kontoret i sommerprosjektperioden. Gjennom brukerintervjuer med både utviklere og selgere hos oss kom de fram til følgende problemstillinger:

Hvordan kan vi gjøre det befriende enkelt å teste produktene våre internt? Hvordan kan vi gjøre det enklere for kunder å teste produktene våre?

Oppdrag demobutikk, check!

Studentene lagde en demoshop for å forenkle hverdagen til salgsgjengen hos oss, og en testshop for å gjøre det enklere for utviklere å teste integrasjon av de ulike produktene og tjenestene våre. Denne presenterte de for hele Vipps mot slutten av oppholdet og imponerte stort! Nå tas løsningene videre av et par av mentorene.

demoogtestbutikk.PNG

Da vi forberedte oss til å ta i mot studentene, prøvde vi å bruke læring fra i fjor til å gjøre opplevelsen i år enda bedre. Vi hadde også hyppige evalueringer, retrospectives og exit-intervju med alle studentene som ga oss bra med læring. I år var våre topp tre læringspunkter følgende:

#1 Tverrfaglighet er gull, både hos studentene og vippserne ❤

Mentorgjengen i Vipps består av utviklere, designere og produktsjefer. De har deltatt helt fra rekrutteringsprosessen, til onboarding og oppfølging underveis. De organiserte kaffeprater, design sync, product sync og “developer knowledge share” for de ulike fagdisiplinene gjennom sommeren.

#2 Fokuset bør ligge på læring, ikke på at alt skal gå knirkefritt

Det var viktig for oss å gi et realistisk bilde av hvordan det er å jobbe i Vipps. Hos oss får du mye tillit og frihet, men det er høy fart og det skjer uplanlagte ting, og vi må stadig finne smartere måter å gjøre ting på. Studentene fikk både tillit og frihet, få absolutte svar og ingen oppskrift på hvordan oppdraget skulle løses. De var også selv ansvarlig for fremdriften, med hjelp og veiledning ved ønske og behov. Det var derfor en bratt læringskurve hos alle.

#3 Jobbe med å forbedre onboarding og opplæring — en mer praktisk tilnærming

Neste år ønsker vi å forbedre onboardingsprosessen for sommerstudentene. Denne gangen ble mye powerpoint første uka, noe som fort går i glemmeboka og kan være litt kjedelig i lengden. Vi snakket derfor med studentene om at vi neste gang kan bruke litt tid i starten på å gi et enda bedre innblikk i de ulike rollene vi har i selskapet. Vi ønsker også å organisere en mer praktisk opplæring i nødvendige verktøy og bruke mindre tid på rene powerpointpresentasjoner.

Tverrfaglig gjeng

Både studentene og mentorene har ulike bakgrunner og innganger til oppgavene.

sommerstudenter.JPG