Av Martin Ehrnst, tech lead i Vipps

Vipps har de siste årene arrangert flere hackaton. Et hackathon er en gylden mulighet for å bruke tid til å utforske ny teknologi i en avslappet setting. Det å samle kollegaer og venner fysisk for å delta på sosialt arrangement er dessverre ikke mulig i disse dager, men er det gjennomførbart å lage et sosialt arrangement med god samhandling via nett?

Arctic Cloud Developer Challenge

Arctic Cloud Developer Challenge er inne i sitt 11. år og har tidligere samlet alle deltakere på hotell, med sosialt og faglig innhold over tre dager. Som mye annet er ACDC flyttet til en virtuell flate, men teknologi og engasjement fører oss likevel sammen. ACDC har et utgangspunkt fra SharePoint og Power-stacken til Microsoft, men har i de senere år har det blitt tatt i bruk flere tjenester fra Azure. Jeg ble derfor kontaktet og spurt om jeg ville stille som dommer- noe jeg selvfølgelig takket ja til!

ACDC building the future

Lagene fra Felleskjøpet, Skill, Avanade, Albatross (AITC) og Point Taken jobbet intenst i tre dager for å bygge løsninger for fremtiden. Bakteppet med Lego som tema satt ingen hindring for kreativitet, snarere tvert imot.

Dommerne ble presentert løsninger for smarte byer, hvor (Lego)tog automatisk vekslet spor og kriseteam kan sende betaling via Vipps.
Sjakkbrett som lar deg spille fysisk sjakk, uavhenging av hvor du befinner deg i verden. Prototype i Lego, selvfølgelig.
Vi fikk også se løsninger for overvåking av folkeansamlinger ved bruk av droner, og en komplett løsning for den aktive storfamilien med hjemmekontor og hjemmeskole.

Vinnere av ACDC

I ACDC sin hovedkonkurranse var det laget fra Felleskjøpet som stakk av med seieren. De kunne vise til en komplett løsning for den moderne bonden, som via en app kan overvåke sin jord, og basert på kunstig intelligens, værdata og lignende. få beskjed om for eksempel vanning er nødvending. Eller ved hjelp av bildegjenkjenning identifisere ugress.

Vipps og ACDC

Som dommer kan jeg åpenbart ikke være deltaker, men som nyansatt i Vipps hørte jeg like godt rundt om vi kunne bidra. Grunnet kort varsel klarte vi ikke å stille eget deltakerlag, men vi hadde likevel et ønske om å være #pålag ved å bidra på andre måter. Med mål om å være Europas beste betalingsplattform er det naturlig for Vipps at vi er tilgjengelig og lette å bruke. Det var derfor helt åpenbart vi måtte tilby Vipps API’ene til deltakerne. For det laget som raskest klarte å gjennomføre en betaling ventet det Vipps hettegensere, mens i konkurransen for beste helhetlige løsning (som inkluderer Vipps) lå en Lego Boost verktøykasse og ventet. Første betaling var gjennomført 40 minutter etter API-informasjonen var utgitt. Skill var ikke bare raske på labben – de vant også hovedkonkurransen vår for beste helhetlige bruk av API-ene våre.

Dette var vår begrunnelse:

Husarbeid er noe barn ofte synes er kjedelig, og det er sjeldent man har tilbrakt så mye tid hjemme som vi alle har det siste året. Med både hjemmeskole og hjemmekontor har det aldri vært viktigere for slitne foreldre at ungdommen tar i et tak! Det har teamet som vinner Vipps Challenge tenkt på. Løsningen i sin helhet gjør hverdagen til foreldre enklere og kan bidra til å gjøre det gøyere å bruke Vipps for ungdom. Vi liker at teamet bruker request-funksjonen som må sies å være veldig populær nettopp hos barn og unge. Vi liker også at vippstallene fremstilles på en ryddig og god både i Power-BI, slik at ungdom og voksen kan ha god kontroll på hvor mye husarbeid som gjennomføres og hvor mye penger som tjenes/brukes. Overorda inntrykk er at løsningen er både svært kreativ og nydelig gjennomført. Så gratulerer så masse til Team Klossmajorene som vinner av Vipps Challenge :D Premie blir sendt til dere i posten!

Hvis du er nysgjerrig på å få sett nærmere på løsningen deres finner du bloggposten deres om det her.

Samtidig som deltakerne fikk lov å leke med vår integrasjonsplattform gir dette oss en god test for vår dokumentasjon og oppbygging av API-strukturen.

Norges mest spennende arbeidsplass

Vipps har som mål å være Norges mest spennende arbeidsplass. For å få det til er det ekstremt viktig at kompetanseheving og sosiale arrangementer settes høyt på prioriteringslisten.
Jeg startet i Vipps 1. desember og det er absolutt ingen god start med hjemmekontor. Likevel er det lett å bli en del av gjengen når vi på tvers av roller kan samarbeide om arrangementer som ACDC.