Av Sigrid Jervell Våg
For tredje år på rad tok vi utfordringa fra Plan Norge om å delta på Girls Takeover, gjennom å gi bort sjefsstolen for én dag. Dette gjør vi for å sette fokus på FNs bærekraftsmål “likestilling mellom kjønnene”. Anna Julia grep sjansen, sendte oss en imponerende søknad og fikk jobben.
Dagen besto både av brukertesting av Vipps Mobilapponement, noen møter, medarbeidersamtale og presentasjon på Betalingsformidlingskonferansen. Under presentasjonen foran rundt 200 digitale deltagere ga Anna Julia Rune og Vipps tre utfordringer som han måtte svare på hvordan vi skal levere på framover:
“Som ung leder er jeg utrolig glad for å se at Vipps troner øverst på listen over Norges best likte merkevare blant unge, blant annet foran Netflix og Snapchat. Men nå må vi få opp farta litt hvis vi skal ha noen sjanse mot internasjonale konkurrenter”.
Anna Julia fortalte oss, gjennom søknaden sin at hun er opptatt av likestilling og mangfold på arbeidsplassen. Det samme er vi i Vipps, fordi det både skaper et bedre arbeidsmiljø og resultater. Da vi for et par år siden inngikk et samarbeid med #hunspanderer, startet vi med å få oversikt over ulike indikatorer tilknyttet mangfold i Vipps for å se hvor vi måtte jobbe mest aktivt. En av hovedutfordringene våre da var at vi hadde en veldig lav kvinneandel, spesielt i Produkt og Teknologi. Vi satte oss noen mål og tiltak som du kan lese mer om her: https://www.vipps.no/om-oss/nyheter/hun-spanderer/.
Et kontinuerlig arbeid
Selv om man har satt seg mål og jobber strukturert betyr det ikke alltid det at det er nok. Siden vi startet opp har andelen kvinner i Produkt og Teknologi økt fra 16 % til 21 %. Det er vi stolte av, men vi har fortsatt en lang vei å gå. Det vi ikke er fornøyde med er at andelen på 31 % kvinner totalt forblir den samme og at andelen kvinner i ledelse totalt i selskapet har sunket fra 42 % til 36 %. I ledergruppa er kvinneandelen fortsatt 44%. Basert på disse resultatene ser vi hva vi nå på hva vi må gjøre mer av, endre på og planlegger nye tiltak.
Prio # 1 — skape Norges mest spennende arbeidsplass
Vi er definitivt ikke er de eneste som er bevisste på hvor viktig det er å jobbe aktivt med mangfold, og det gjør konkurransen om de største talentene stor — det ser vi på som en spennende utfordring! Selv om det finnes aller flest mannlige teknologer i Norge, finnes det nok råflinke kvinnelige teknologer for å oppnå bedre kjønnsbalanse i Vipps. Men da må skape et sted alle liker å være. Å skape Norges mest spennende arbeidsplass krever like kompromissløs medarbeiderorientering som kundeorientering.
I dette arbeidet tror vi på genuin nysgjerrighet og revolusjonerende åpenhet, både rundt hva medarbeidere i Vipps digger med å jobbe her og hva som kan bli bedre. I tillegg er det fint med innspill fra folk som ser oss litt utenfra, slik som Anna Julia. Innsikt fra tall og folk er alfa omega for å løpe i riktig retning og skape et magisk sted å jobbe.
Lykkes vi med det vil kanskje Anna Julia og andre ledertalenter ønske å jobbe i Vipps på sikt — det håper vi!