VIPPS_Vegar_Heir_WEB.jpg

Nedgangen i mars (-11%) og april (-6%) har snudd til oppgang i mai. Frykten for smitte ble lavere og fremtidstroen større da restriksjonene ble lempet på. Det viser tallene fra BankAxept/Vipps.

Last ned rapporten i PDF

– Vi ser en økning i totalomsetning i mai sammenlignet med i fjor. Her er det tydelig at folk har satt i gang oppussingsprosjekter, både i hagen og innendørs. Vi ser også at folk handler mye utstyr til fritidsaktiviteter, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps.

Med tanke på at det fortsatt er bransjer med 70 til 90 prosent lavere omsetning enn i fjor, er det en overraskende økning. Bransjer med mye lavere omsetning enn normalt, er kulturarrangementer og reiseliv. Serveringsbransjen og aktivitetstilbud har så smått begynt å komme seg på beina etter forsiktig gjenåpning i mai.

Selv om myndigheter og andre advarer om at vi er på vei mot den største resesjonen siden 30-tallet, er nordmenns lyst til å handle fortsatt stor.

– Når vi ser på både fysisk korthandel og veksten innen netthandel, ser vi at nordmenn på ingen måte har sluttet å bruke penger, konkluderer Vegar.

2020 - bytter ut opplevelser med ting

Megatrend-analytikerne har sagt at den oppvoksende generasjon er mer opptatt av opplevelser enn ting, vil 2020 være et unntaksår. Fag- og varehandel har en økning på totalt 15 prosent i mai, sammenlignet med mai i fjor.

– Når det det er vanskeligere å bruke penger på opplevelser, og folk er mer hjemme, så ser vi at forbruket er vridd over på ting og tang. I tillegg har de fleste innsett at det ikke blir noen utenlandsferie i år, og planlegger aktiviteter hjemme og på hytta, sier Vegar.

Det er spesielt noen bransjer som stikker seg ut som vinnere i mai. Byggevare, hagesenter og kjeder med bredt vareutvalg har hatt en omsetningsvekst på over 30 prosent sammenlignet med mai i fjor. Sportsutstyr, elektronikk, leketøy, møbler og interiør har alle hatt omsetning på over 20 prosent.

– Mer tid i Norge gir god tid til å pusse opp, stelle i hagen eller bruke nytt sportsutstyr, sier Vegar.

Færre kjøp, men større beløp

Ser vi på antall ganger kortet er dratt i løpet av mai, er det en nedgang på rundt 10 prosent. Likevel har totalomsetningen økt. Folk kjøper for større beløp når de først er ute og handler, både for å redusere smittefaren, og fordi vi handler dyrere varer til «annerledes-sommeren» til hus, hytte, hjem og ferie. Fortsatt er det færre småkjøp av kaffekopper og hverdagslunsjer i forhold til hva vi vanligvis ser i tallene, og som bidrar til at snittbeløpene blir høyere.

Klær og tilbehør er den store taperen

Mens mye annen varehandel går bra, er klær og tilbehør den store taperen. I disse kategoriene er det fortsatt en klar nedgang i forhold til hva som er forventet i mai.

Hvis vi skal spekulerer i årsakene: De store anledningene denne våren og sommeren uteblir, og dermed er ikke behovet for nye klær like stort. Få skal i bryllup, konfirmasjoner, 17. maifeiringen var begrenset til små grupper. Generelt oppholder mange seg fortsatt store deler av dagen hjemme. Når mange klesbutikker har stengt prøverommene, ser mange det som like greit å kjøpe klær på nett og prøve de hjemme. Vipps på nett-tallene viser at klessalget på nett har økt kraftig.

Ikke redde for smitte?

Det som er spennende å se, er hvordan nordmenn tar tilbake hverdagen når de får muligheten. For eksempel kunne vi se at skjønnhetsbransjen på gjenåpningsdagen 27. april hadde dobbelt så høy omsetning som vi normalt ville sett på en mandag i april. I mai har Skjønnhet og velvære hatt over 20 prosent høyere omsetning enn normalt. Mye av de samme tendensene kunne vi se når barene fikk åpne, selv om tallene her fortsatt preges av avstands- og antalls restriksjoner.

Bestill innsikt fra BankAxept

Basert på BankAxept-transaksjoner fra 122 banker, vil vi kunne formidle data til dere som trenger et totalbilde av nordmenns handlevaner fordelt på 40 bransjer. Tallene er anonymisert. Ta kontakt for å høre mer: innsikt@vipps.no

Vipps_grafer_faghandel mai 20.png

Faghandel = fysiske varer; apotek, byggevare, klær og sko, elektro og kjeder m. bredt vareutvalg. Ikke mat/drikke.

Vipps_grafer_dagligvare_mai20.png

Dagligvare = dagligvarebutikker, inkl. alkoholutsalg, ekskl. Post i butikk, Tipping og kiosk.

Vipps_grafer_helsevesen_mai20.png

Helsevesen = legesentre, tannleger, sykehus og private klinikker.

Vipps_grafer_servering_mai20.png

Servering = salg av mat og drikke, f.eks. restauranter, barer, kafeer, bakerier og kantiner.

Vipps_grafer_kiosk-bensin_mai20.png

Kiosk og bensin = drivstoff og kioskvarer.

Vipps_grafer_tjenester_mai20.png

Tjenester = tjenester som frisører, transport, post, tipping og fritid- og kulturtilbud o.l.