Skjermbilde 2022-01-30 kl. 11.20.34.png

31.1.2022

I 2021 vant Vipps DOGA sin innovasjonspris for selskapets arbeid med inkluderende design i Norge. Nå hedres innsatsen internasjonalt med sølv i IAUD International Design Award. Head of Design i Vipps, Max Schrøder, sier det er både gøy og ærerikt å motta prisen i den velrennomerte designkonkurransen.

Enklere for alle
- Prisen er et bevis for at våre designere, utviklere og produktsjefer har gjort Vipps-appen enklere å bruke for over 4 millioner nordmenn. Vi vet nemlig at det som gjør Vipps enklere for svaksynte, blinde, de med kognitive eller fysiske utfordringer også gjør den enklere for absolutt alle.

Designet i Vipps har ikke alltid høstet applaus. I 2017 var situasjonen en helt annen, og selskapet risikerte massivt omdømmesvikt. Den gangen hadde nemlig Vipps blitt innklagd til myndighetene for brudd på universell utforming i appen. Med mindre selskapet raskt endret design og brukergrensesnitt, ville det vanke store bøter.

- Blindeforbundet var den første vi kontaktet etter påpakningen fra Digitaliseringsdirektoratet. Vi spurte om de ville sparre med oss om hvordan Vipps kunne forbedre brukeropplevelsen. De svarte heldigvis ja på direkten. En rekke intervjuer og brukertester med blinde og synshemmede senere, og med en blind utvikler på laget hos oss, begynte den nye appen å ta form, forteller Schrøder.

Siden den gangen har appen og de ulike funksjonene fått en massiv overhaling. Et eksempel er gavefunksjonen. Produktleder for Sluttbrukeropplevelser i Vipps, Ninni Høver, forklarer at teamet bestemte at de ulike gavepapirene trengte morsomme og beskrivende navn når folk interagerer med produktet i appen.
- Grunnen til at det er viktig å gi gode navn er fordi når blinde bruker Vipps, fører de fingeren sin over skjermen. Da får de opplest noen predefinerte tekstlinjer som vi har designet inn og som beskriver de ulike produktene.

Fra mye knot til lite knot
Regningsskanneren i Vipps er et annet eksempel på hvordan man har gått fra mye knot til lite knot. Du starter med å skanne regningen med kameraet. KID-nummer og alt som er vanskelig, fylles så automatisk ut. Det gjør regningsbetaling enklere for folk med nedsatt syn, dysleksi eller som synes det er vanskelig å skrive fem nuller på rad.

Høver forteller at teamene i Vipps vurderer alle sansene når de designer og utvikler.
- Derfor har vi lagt inn vibrasjoner og lyd på en rekke aktiviteter i Vipps. Disse gir folk enda bedre feedback og en tryggere brukerreise. Inkluderende design har for lengst blitt en integrert del av Vipps’ strategi, akkurat som det står øverst på listen i all prototyping og testing av nye produkter. Å vinne denne prisen er en flott anerkjenning av arbeidet som alle i Vipps gjør på dette området.