Vipps når viktig milepæl

For første gang i historien vippser nordmenn oftere til bedrifter enn til venner.
–Dette er vår viktigste milepæl innen betalinger så langt, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

51_still

4.10.2023
For mange nordmenn er Vipps synonymt med vennebetaling. Det til tross for at Ola og Kari begynte å vippse for pølser på fotballkamper og kjøleskap på nettet allerede i 2016. Siden da har vi vippset oftere og oftere til bedrifter.
Nå er denne betalingsgruppen aller størst, og Vipps-sjef Rune Garborg tror at det snart er slutt på at nordmenn flest sidestiller Vipps med vennebetaling.
–Folk kommer i stadig større grad til å forbinde Vipps med betaling, uavhengig av hvem mottakeren er. Det er jo også helt riktig i og med at vi vippser til både folk - og nå altså enda oftere til bedrifter, sier Garborg.

Han mener at dette er Vipps’ viktigste milepæl innen betalinger så langt i selskapets historie.
–Helt siden dag én har det vært et mål at bedriftsbetalinger skal utgjøre det største stykket av betalingskaken, da bedriftsbetalinger genererer de største inntektene for selskapet. Nå er vi der, målt i antall transaksjoner. Fremover blir jobben å gjøre bedrifts-kakestykket enda større, sier Garborg.

I 2022 var Vipps-veksten i antall betalinger på nett på 52 %. I samme periode økte antallet utsalgssteder med Vipps på nett med 28 %. Så langt i år er veksten i antall Vipps-betalinger på nett på 32 %, og antall utsalgssteder med Vipps på nett er på 29 %. Det skjer samtidig som økonomien i AS Norge sliter i motbakke.

–I nedgangstider blir kampen om kundene stadig viktigere. Enkle og trygge kundeopplevelser og kjøpsøyeblikk er nødvendig for å konkurrere i dagens marked. Veksten vi opplever er et uttrykk for at forbrukere og bedrifter stoler på Vipps som en trygg og enkel betalingsløsning, avslutter Garborg.