Pass på, svindel på gang!

Den siste tiden har flere mottatt falske SMS-er og e-poster der merkevaren Vipps utnyttes. Dette er svindelforsøk der man prøver å lure konto- og kortinformasjon ut av mottagerne. Vipps vil aldri sende ut SMS og e-poster der vi ber om sensitiv informasjon.

21.05.2021 - oppdatert 06.09.2021

Ofte bruker svindlere kjente merkenavn som Vipps for å lure folk til å gi fra seg sensitiv informasjon. I løpet av de siste månedene har det dukket opp flere svindelforsøk via såkalte "spoofede" telefonnumre, der mottagerne lures til å tro at man må klikke på en lenke for å stanse en utført betaling eller for å «sikre sin Vipps-konto». Via lenker i SMS-er og e-poster lures man til å oppgi konto- og kortinformasjon, som svindlerne så kan misbruke. Som oftest dukker det opp en BankID-godkjenning rett i etterkant. Er man for rask i vendingen og ikke leser informasjonen godt nok, tror mottagerne ofte at dette har sammenheng med at de må «sikre Vipps-kontoen sin». Dessverre er dette da en BankID-godkjenning som gjør at svindlerne for eksempel kan gjennomføre store kjøp på nett med din kortinformasjon.

SPILLER PÅ FRYKT.
De siste svindel-SMS-ene lyder som følgende:
"Hei! Du har utført en betaling fra din konto. Dersom dette IKKE var deg, ber vi deg gå inn på vipps-hjelp.com."
Eksempel på e-post-svindel:
"Refusjonen din på fakturanummer (nummer) blir behandlet. Logg inn på vipps-kontoen din for å lese detaljer om denne refusjonen. (Lenke)
Vennlig hilsen Vipps"


Dette gjør du

Mottar du en slik SMS eller e-post er det aller viktigste å vite at du bare trenger å slette den, og det skjer ingenting dersom du ikke har trykket på lenken du mottar. Skulle du derimot ha trykket på lenken og gitt fra deg konto- eller kortinformasjon, er det viktig at du sperrer kortet og tar kontakt med banken din. Selv om SMS/e-posten «kommer» fra Vipps trenger du ikke å sperre Vipps, da dette er svindel for å lure ut konto- og kortinformasjon – men det gjør ikke at svindlerne får tilgang til din Vipps. Det er banken din som kan hjelpe deg videre, så det aller viktigste er å ta kontakt med dem. Har du oppgitt BankID-koder og passord på den falske nettsiden bør du også si ifra til banken din om det og be dem sperre den.

Råd og tips

Når du mottar SMS/e-post fra kjente merkenavn bør du alltid være ekstra obs dersom de ber deg oppgi sensitiv informasjon. De aller fleste kjente og store selskaper sender aldri ut SMS/e-poster der de ber om dette. Mottar du BankID-forespørsler bør du sjekke hvilket brukersted som ber deg om å bekrefte informasjonen, og ikke godta BankID-forespørsler som fremstår som ukjent for deg. Har du gitt fra deg konto- eller kortinformasjonen din på steder som gjør deg usikker, ta kontakt med banken din og be dem om hjelp.

Vipps har også en informasjonsside om svindel der du kan lese mer

Se også artikler om hvordan du holder BankID-en din trygg

Svindel-SMS der du blir bedt om å "sikre din konto".

SvindelSMS_mai_2021.jpg