I tillegg til å sende SMS og e-post hvor man lurer folk til å trykke på lenker, kjent som «phishing», har svindlerne i stadig større grad begynt å ringe. I samtalen utgir de seg typisk for å være fra politiet, banken din eller fra Vipps og skal «redde» offeret sitt fra å bli lurt, og forteller en historie som stresser ofrene.
– Det er en setning vi er veldig opptatt av at blir mest mulig kjent. Politiet, banken og Vipps vil aldri be deg om å overføre pengene dine noe sted, sier Silke Øverby, ansvarlig for risikostyring og compliance i Vipps.
For å øke troverdigheten benytter ofte svindlene seg av såkalt ‘spoofing’, hvor de skjuler seg bak et falskt telefonnummer. Det kan derfor se ut som at det er Politiet, Økokrim eller ditt lokale politi/lensmannskontor på mobilskjermen når de ringer. Det er det ikke.
– Dette er en svindelmetode som er i kraftig vekst. Vi ser at svindlere stadig blir mer proffe og troverdige i sin atferd. Svindleren bruker sosial manipulasjon til å lure ofrene til å vippse eller overføre penger. Dette er en skremmende utvikling, og dessverre er det ofte eldre mennesker som blir lurt, sier Øverby.
Det er mer enn 1000 vippsere som tar kontakt hver eneste måned både fordi de har blitt utsatt for svindelforsøk, de har mottatt svindelmeldinger som de vil dele med oss eller at de faktisk har blitt lurt. Om ofre har blitt lurt til å vippse penger, vil Vipps alltid kunne se hvem som har mottatt pengene. Brukere som har mottatt svindelpenger, vil bli blokkert hos Vipps.
– I Vipps er vi over 20 eksperter som hele tiden arbeider med å avdekke og hindre svindelforsøk. Alle transaksjoner i Vipps overvåkes, og vi sperrer brukerkontoer om vi oppdager mistenkelig aktivitet. Det er alltid leit når noen har blitt svindlet jeg kan ikke understreke nok at alle må være svært varsomme hvis de blir kontaktet av ukjente, eller personer som påstår å representere Vipps, banken sin eller andre selskaper, sier Øverby.
Vipps sine råd for å unngå å bli svindlet:
- Vær kritisk til alle henvendelser fra ukjente som ber deg overføre penger. Svindlerne vil ofte vite mye om deg som får dem til å virke troverdige.
- Politiet, Vipps eller banken vil aldri be deg overføre eller vippse penger.
- Aldri oppgi passord eller sensitiv info til folk som tar kontakt over telefon, på e-post eller sms.
- Ikke trykk på lenker eller sett i gang en dialog med de som prøver å kontakte deg. Lukk e-posten eller meldingen.
- Om du mistenker at du har blitt svindlet, ta kontakt med Politiet på telefon 02800 så raskt som mulig og anmeld forholdet på din lokale politistasjon.
- Om du mistenker at du har blitt svindlet via Vipps, kontakt vårt kundesenter på 24 24 05 10. Vi anbefaler også at du sperrer kort og konto som er lagt inn i Vipps.
Svindlernes fremgangsmåte er ofte en variant av denne:
- Svindleren ringer og sier «En person er i ferd med å ta opp lån i ditt navn, og personen har tilgang til din konto. For å sikre sparepengene dine må du derfor vippse alle eller deler av dem til en privatperson som du får telefonnummeret til.»
- Hvis du googler navnet til denne personen, vil du mest sannsynlig se at vedkommende jobber i politiet, sånn at du skal føle deg trygg på å overføre pengene.
- Ofte oppretter svindlerne også kontakt mellom deg og banken din. Det skjer ved at de setter over telefonsamtalen til banken eller gir deg beskjed om at banken vil ringe deg. I begge tilfeller er den “bankansatte” også en svindler.
- I samtalene med “politiet” eller “bankansatt” har de ofte opplysninger om deg (kort- og kontodetaljer, fødselsnummer med mer). Grunnen til at de har denne informasjonen kan være at du kan ha mottatt en falsk SMS eller e-post fra svindlerne de siste ukene eller månedene, som har utgitt seg for å være fra for eksempel Vipps, BankID eller banken din. Og så har du trykket på en lenke og fylt ut et skjema som har gått til svindlerne – ikke til Vipps eller banken.
- Hvis du lar deg lure, så ender dette med at du overfører penger til svindlere.
- Aldri la deg lure til å overføre penger. Politiet, Vipps eller banken vil aldri be deg overføre eller vippse penger.