sommerstudenter_24

Studenter med ukelønn-løsning i Vipps

Hvis det går som sommerstudentene i Vipps MobilePay håper, slipper foreldre snart å høre varianter av: “Mammaaaaa og pappaaaaa - dere har glemt å vippse meg ukelønn!”

13.8.2024
Årets sommerstudenter i Vipps MobilePay har jobbet med to løsninger som vil gjøre hverdagen enklere for folk flest. Den ene løsningen tar for seg gjentatte betalinger mellom personer, og den andre gjør deling av utgifter enklere og mer oversiktlig. Studentene høstet nylig stor applaus etter å ha vist begge prototypene til de ansatte.


13 sommerstudenter

Charlotte Gereke var en av de 13 studentene som tilbrakte sommeren i Vipps MobilePays lokaler i Oslo, i rollen som designer. Hun forteller at gruppen tidlig delte seg i to og jobbet dedikert med hver løsning.

– Du kan allerede velge faste betalinger til bedrifter i Vipps. Vi ønsket derfor å legge til en feature som gjør at du kan gjøre det samme til personer. Det tror vi kan bli en løsning som blant annet vil omfavnes varmt av foreldre med barn i ukelønn-alder, sier Gereke.

Hun forteller at alt i Vipps handler om forenkling. Og hvis en idé ikke fjerner knot, da skal den ikke gjøres.

– Vi har lagd en løsning der foreldre slipper å huske at barna skal vippses ukelønn, og så sette av tid til å gjøre det. Og når de glemmer det, slipper de å bli minnet på det av et oppbrakt avkom som trenger pengene raskt.


Delingsøkonomi og nye botrender

Forenkling er også utgangspunktet for den andre prototypen som studentene lagde, som omhandler deling av utgifter. Ane Forseth jobbet som designer på dette prosjektet. Ifølge henne var utgangspunktet økte utgifter og en voksende delingsøkonomi, sammen med at familier og vennegjenger velger bo- og leveløsninger som passer sine unike behov.

– Men uansett hva som er typisk for din gruppe eller familie sin situasjon, har den én ting felles med alle andre: Dere mottar regninger som skal deles på. Men regningene kommer på ulike plattformer, og ingen ønsker å ta jobben med å organisere delingen, mase på folk som ikke har betalt og kontrollere hvem som har betalt hvor mye, sier Forseth.

– Vi har derfor lagd en løsning som løser alt i Vipps. I den mottar du en faktura for en tjeneste eller fast utgift i appen. Så sender du et oppkrav til kontaktene dine som skal dele på regningen og angir om splitten av betalingen skal skje i kroner eller prosenter. Alt skjer i appen, og er veldig, veldig enkelt.

– Imponerende innsats
Karoline Moe Arnesen er en av mentorene for sommerstudentene, som består av åtte utviklere, tre designere og to produktsjefer. Hun er dypt imponert over kompetansenivået, og ikke minst pågangsviljen og evnen til å tenke nytt og annerledes.

– Det utviklet seg raskt en nysgjerrig kultur blant studentene. Det ble tydelig allerede i innsiktsarbeidet, der de samlet inn gode og spennende tall. I begynnelsen var trykket med spørsmål stort, slik det skal være. Så avtok antallet spørsmål, samtidig som de første løsningsforslagene begynte å ta form. Og jeg tror jeg snakker for alle ansatte når jeg sier at det studentene har presentert for oss, rett og slett er skyhøyt.

Hun får full støtte av sjefen i Vipps MobilePay, Rune Garborg.
– Det studentene har vist oss er imponerende. De har lagd løsninger som er helt på merket for hvordan ferdig utviklete Vipps-tjenester skal fungere. Ved å levere på det, gir studentene oss også et helt nødvendig spark bak. Fordi det de sier er: «Her er nivået vårt. Vi kan dette, og vi ønsker å være med og løfte Vipps-merkevaren». Arbeidet de har gjort er rett og slett outstanding, sier Garborg.