Da meldingen om ny nedstengning kom i Oslo, sendte Karin ut meldinger i øst og vest på SMS, Instagram og Facebook: Hjelp! Ny nedstengning i Oslo i 14 dager. 50% på hele butikken. Støtt nærbutikken din nå. Velkommen ♥️
– Stativer med Miks og Vipps utenfor butikken gjør at jeg får inn noen penger. Jeg er heldig som har stor plass ute og er ekstremt takknemlig for at de faste kundene støtter opp og handler, sier Karin Helena Engstrøm i klesbutikken Fashionista på Slemdal.
Kundene legger selv i pose og betaler til hennes Vippsnummer, uten problemer. Karin sitter inne i butikken, og åpner døren hvis kundene lurer på noe.
– Det er betydelig mindre handel nå og vanskelig å planlegge innkjøp når man ikke vet hva de neste ukene bringer. Det er tøffe tider, men det er en skam å gi seg når man elsker butikken sin, sier hun og smiler tappert.
(6. mai 2021 åpnet butikkene igjen i Oslo)
Karin har ingen nettbutikk fordi kundene er opp i årene. Men mange butikker reddes nå av netthandel – og både store og små rammede butikker opplever ekstrem vekst på nett. Omsetningen under forrige nedstengning i uke 4 ga over 20 prosents vekst i betalinger med Vipps i nettbutikkene sammenlignet med de tre første ukene i januar. Honninggutta har virkelig fått dreisen på honningsalg på nett, og omtrent halvparten av kundene velger Vipps.
For de som ikke har nettbutikk, brukes alle kanaler for å friste kundene; Fortausboder, SMS, e-post, Facebook og Instagram. Når butikkene stenges og kundene ikke kan komme inn, finner man smarte alternativer der varene utleveres i døren eller hjemme hos kunden mot Vipps-betaling.
I dagligvarebransjen satses det på ubetjente butikker, og AlltiMat 24sju, vil åpne ubetjente butikker i Norge om ikke lenge. Kundene viser BankID i døren ved å skanne en QR-kode plukker varer og skanner, og betaler med Vipps eller kort. Coop har samme løsning i enkelte butikker på nattestid, for å kunne betjene kunder døgnet rundt med varer. Det vil kanskje komme til flere bransjer?
Men trenger man egentlige overvåkning og ID-sjekk ved handel i Norge? Holder det med gjensidig tillit? Småskala-utsalg med selvbetjening uten ansatte har fungert fint i mange år når varene ikke er for dyre. Gårdsutsalg i boder over hele landet, DNT-hytter og lignende satser på tillitsbasert handel og har lite svinn.
I USA fant bagelselgeren Paul ut at ca 90 % betaler for seg i selvbetjente utsalg. I Norge ligger trolig prosenten nær 100, fordi vi er et land med mye tillit. Kanskje verdt å prøve en selvbetjent salgsbod for rimelige varer? Dorthe på Linderudkollen sportsstue gjorde det under forrige nedstengning, og svaret ble 7 boller i svinn på 90 boller. Det er bedre enn null solgte boller og null inntekter. Verdt å teste for flere lokalbutikker der ute?
Ps! Husk at det kan gjelde lokale korona-regler i kommunen din, så sjekk på kommunens hjemmesider før du går i gang med kreative løsninger.