20. april 2021

Denne dagen setter et fint punktum for et rekordkvartal for bruk av Vipps i netthandelen. I tillegg viser korthandelen i fysiske butikker tegn til bedring sammenlignet med samme periode i fjor.

Selv om fjerde kvartal både har shoppinghøytider som Black Week og julehandel, er omsetningen i detaljhandelen 2,5 prosent høyere for Vipps på nett i første kvartal i år. Omsetningen var over tre ganger så høy som første kvartal i fjor. Det var i mars det virkelig tok av. Da ble det satt månedsrekord for netthandel med Vipps, elleve prosent høyere omsetning enn i rekordmåneden november 2020.

Samtidig øker omsetningen fra korthandelen i butikkene med syv prosent, sammenlignet med første kvartal i 2020 da korthandelen falt i siste halvdel av mars som følge av at samfunnet ble stengt ned. Med vekst i både handel på nett og i butikkene, tyder mye på at handelen totalt sett tar seg litt opp.

I påsken ble vi oppfordret til å handle før vi dro på hytta, og butikkhandelen viser at folk gjorde som myndighetene sa. BankAxept-tall viser at korthandelen i butikkene økte marginalt i hyttekommunene i løpet av påsken.

Mosjonistene handler fra sofakroken

Selv om både mosjonister og aspirerende toppidrettsutøvere fint klarer å jogge til butikken, velger flere og flere og handle løpeskoene fra sofakroken. For omsetningen for Vipps på nett i sportsbransjen er femdoblet på ett år. Mobiltelefonene som brukes til å betale med kjøpes også i større grad på nett. Det er elektronikkbransjen som topper listen med størst vekst i netthandelen. Omsetningen er seksdoblet i løpet av ett år. Begge bransjene har vært rammet av nedstenginger, men er flinke til å tilby alternative leveringsmåter som på parkeringsplassene, på hentepunkt og utenfor butikkene, noe som utvilsomt bidrar til veksten i nettbutikkene.

Servering flyttes til nettet

Omsetningen i korthandelen som stammer fra overnattings- og serveringsvirksomhet har en nedgang på over 60 prosent fra første kvartal i fjor. Samtidig er omsetningen fra netthandel med Vipps tidoblet i perioden. Selv om veksten i netthandelen i kroner og øre ikke veier opp for nedgangen i korthandelen er utviklingen en klar indikasjon på at flere bestiller take-away levert på hentested eller hjem fra de mange serveringsstedene.

bransje_vipps_paa_nett.png
Bransjer Vipps på nett

Bytter kort med mobilbetaling

I mars var det rekordhøye rekordhøye 1,86 millioner brukere av Vipps på nett. Rundt 44 prosent av den voksne befolkningen betaler nå med mobilen når de handler på nett. Gjennomsnittlig brukte over 1,7 millioner nordmenn Vipps på nett per måned i første kvartal. Dette er 600.000 flere enn i samme periode i fjor, og tilsvarer en økning på over 50 prosent.

- Veksten er mye sterkere enn noen turte å håpe på. Det er tydelig at mange bransjer har tilpasset seg og lykkes med gode digitale handelsopplevelser kombinert med effektive og kundevennlige leveringsalternativer. Et godt eksempel er klikk og hent-løsningene for eksempel i elektronikkbransjen, sier Vegar Heir i Vipps.

Mange flere nettbutikker

Både omsetningsveksten og bruken av Vipps på nett er støttet av langt flere nettbutikker som tilbyr betalingstjenesten. Antallet er mer enn doblet siden mars i fjor, og øker med ca. 20 prosent siden desember. Erfaringer fra Vipps tilsier at det enorme tilfanget både består av eksisterende nettbutikker som ønsker å gjøre det enklere for kundene å betale på nett, og fra helt nyopprettede nettbutikker.

utsalgssteder.png
Utsalgssteder med Vipps på nett

Faste betalinger tar av

Flere og flere velger faste betalinger med Vipps, i hovedsak for kjøp av innhold på nett i norske medier og til veldedige formål. Antall opprettede avtaler øker med 76 prosent fra fjerde kvartal til første kvartal. Tjenesten ble lansert i fjor våres og antall opprettede betalingsavtaler er mangedoblet fra oppstarten, fra 13.500 avtaler andre kvartal 2020 til 167.000 avtaler i første kvartal i år.