Netthandelen overtar i større grad for fysisk handel

2020 kan kort oppsummeres med en netthandelsvekst vi ikke har sett maken til.

Mens omsetningen for Vipps på nett øker med 77 prosent fra 2019 til 2020, og 72 prosent i fjerde kvartal, øker omsetningen fra kortbruk i fysiske butikker kun marginalt. Dette er sterk indikator på at netthandel er og blir en betydelige viktigere del av handelen og kundeopplevelsen.

Like interessant som veksten i netthandelen er endringen i nordmenns betalingsvaner på nett. Nordmenn ser nemlig ut til å bytte kortene med mobile lommebøker i økende grad. Tradisjonelt har kort, på samme måte som i fysiske butikker tidligere vært førstevalget som betalingsmiddel på nett. Dette er i ferd med å endre seg. I følge WorldPay’s siste rapport om betaling globalt økte preferansen for digitale lommebøker i netthandelen fra 36 til 42 prosent på verdensbasis. I Norge økte antall brukere av Vipps på nett fra 2019 til 2020 med 22%. Over 2,9 millioner nordmenn brukte Vipps på nett i løpet av 2020, og det vil si 84 % av alle som handlet på nett i fjor. I følge SSB handlet 3,4 millioner nordmenn mellom 16 og 79 år på nett i 2020.

Nye lovkrav øker sikkerheten

Fra og med 1. januar trådte den nye lovgivningen for all korthandel på nett i kraft. Den er laget for å ivareta sikkerheten for betaling på nett, og betyr i praksis at alle kjøp må godkjennes med BankID. Gjennom tokenisering av kort, avtaler med kortnettverkene og bankene forenkler Vipps dette for de aller fleste, slik at du ikke trenger å bruke BankID. Dette gir en smidigere brukeropplevelse med Vipps enn de aller fleste andre alternativer.

— Vi tror at trenden med økende bruk av mobile betalingsløsninger kommer til å fortsette og at Vipps i større grad foretrekkes fremover fordi det gjør det enklere å handle på nett. Vipps oppfyller nye lovkrav til sikkerhet fra 1.januar og det er fortsatt like enkelt å betale med Vipps som før.sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps.

graf_vipps_handelsrapport_jan2021.jpg
Omsetningsvekst for Vipps på nett

Voldsom vekst i antall nettbutikker

Den høye omsetnings- og transaksjonsveksten for Vipps på nett er sterkt drevet av at langt flere bedrifter legger til rette for Vipps i nettbukkene. Veldig mange klargjorde nettbutikkene for årets julehandel, noe som førte en eksplosjon i antall Vipps-klare nettbutikker. I slutten av fjerde kvartal var det 150 prosent flere nettbutikker som var aktive enn ved samme periode i fjor.

Nettbutikkene tar større del av varehandelen

Varehandelen/Detaljhandelen med Vipps på nett øker med 182 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. I samme periode solgte Elektronikkbransjen tre ganger så mye gjennom Vipps på nett enn året før. For sportsartikler, møbler, klær, kosmetikk og bøker har omsetningen mer enn fordoblet seg i samme periode.

I fjerde kvartal så vi for første gang siden pandemien gjorde sitt inntog i mars at kortkjøp i fysiske butikker gikk ned. Folk satt i større grad hjemme og handlet på nett, selv nært opptil julaften. Selv om den totale omsetningen for BankAxept-kort i 2020 økte med seks prosent, sank antall kjøp med fire prosent. I fjerde kvartal sank antall kortkjøp med BankAxept med fem prosent, mens omsetningen økte med åtte prosent.