eldre kvinne.jpg

Ikke oppgi BankID-passord og koder på telefon

De siste ukene har flere bankkunder opplevd å få tømt kontoen etter å ha blitt lurt til å gi fra seg BankID-hemmeligheter på telefon. Med kundens BankID kan svindlerne opprette BankID på mobil og fortsette svindelen.

26. oktober 2019

Svindelen denne gangen skjer på telefon og er rettet mot eldre personer ifølge DNB. Svindlerne kjenner norske forhold godt og ringer eldre kvinner med populære navn fra rundt 80 år tilbake. Olga er ifølge DNB på svindeltoppen.

«Olga» blir oppringt av en person som utgir seg å være fra banken eller et anerkjent finansselskap. Svindleren forteller at «Olga» har fått et kredittlån hun ikke har bedt om. For å hjelpe henne å rydde opp i dette, settes hun tilsynelatende over til "bankens kundesenter", men dette er også svindlere. Der ber de «Olga» oppgi BankID-koder fra kodebrikken og passord over telefon. Dermed er svindelen skjedd og kontoen til «Olga» er tømt på et blunk.

Det har også hendt at svindlerne har opprettet BankID på mobil på sitt eget telefonnummer og kan fortsette svindelen uten at «Olga» er involvert. Det kan bare skje dersom du oppgir BankID-koder flere ganger til svindlerne, slik at de kan endre kontaktinformasjon i nettbanken.

Flere banker kontakter nå eldre kunder for å advare mot telefonsvindelen som pågår. Snakk gjerne med familiemedlemmer i målgruppen om den nye svindelmetoden, så er du med på å forhindre at flere blir lurt. Mange eldre har dårligere digitale ferdigheter enn resten av befolkningen og blir derfor et fristende mål for kriminelle.

Gode råd:

  • Hvis noen ber deg oppgi BankID-passord og -koder over telefon - legg på!
  • Ingen banker eller legitime institusjoner vil be deg oppgi dine BankID-hemmeligheter på telefon, sms eller e-post.
  • Ikke del BankID-passord og -koder med noen, heller ikke med bankansatte, familie, venner eller andre.
  • Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er svindlet, ta kontakt banken umiddelbart for å sperre BankID og begrense svindelen.

Spre BankID-kunnskapen videre!

Som digitale borgere forstår de fleste at BankID er personlig og ikke skal oppgis til andre. Kunnskap om BankID er svindlernes verste fiende, så vår oppfordring til deg er at du formidler denne basiskunnskapen videre:

BankID er “ditt digitale jeg” som du bruker til å identifisere deg i banker og i det offentlige. Med BankID kan du signere låneavtaler og legge inn bud på bolig. BankID skal aldri deles med noen - den er personlig. BankID er veldig trygt, så lenge du holder den for deg selv. Del gjerne denne informasjonen med en venn!