Vegar_Heir_Vipps.png

11.12.2021

I løpet av de tre første dagene av Black Week opplevde Vipps en seksdobling i antall kjøpte billetter til kultur- og sportsarrangementer, sammenlignet med samme periode i 2020. Med fremveksten av omikron har trenden snudd. 

- Nå avlyses en rekke konserter, og mange er spente på om sportsarrangementer snart vil lide samme skjebne. Hvis vi sammenligner tallene i de tre første dagene i denne uken med de tre første dagene i uke 47, ser vi en reduksjons på drøye 40 prosent. Reduksjonen gjelder både for omsetning og antall transaksjoner, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Han forteller at det er langt færre tilbud i denne kategorien enn i for eksempel elektronikk og varehandel i løpet av Black Week. Heir tror derfor at økningen som Vipps opplevde i arrangements-kategorien for to uker siden ikke handlet om pris.

- Jeg tror det ene og alene skyldtes lysten som folk føler forå delta på opplevelser igjen. Vi fikk en liten smakebit på det i høst. Folk følte at ting så lysere ut og begynte å kjøpe billetter til arrangementer. Så kom restriksjonene og med det full stopp i salget. Nå blir det spennende å følge med på når vi igjen åpner lommeboken for å delta på arrangementer, sier Heir.