heimdal_fasade.jpg

Heldigital handel redder butikkene

Netthandel med hjemlevering og klikk-og-hent øker eksplosivt og butikkene skaffer seg Vipps så kundene slipper å berøre terminalen.

Netthandel og hjemlevering med Vipps-betaling er løsningen mange butikker og kunder tyr til når koronaen snur opp ned på hverdagen. Nyheter fra apotek, dagligvare- og matleverandører, byggevarehandlere og elektronikkbutikker viser at netthandel med hjemlevering og kjøp-og-hent øker.

I Bygger´n skjer nå storparten av byggevarehandelen digitalt; på nett, e-post, telefon og sosiale medier. 40% av netthandelen gjøres nå med Vipps-betaling, og levering av varene på døren har økt merkbart.

– Kundene våre sier hjemkjøring og betaling med Vipps er en enkel, trygg og effektiv måte å gjennomføre en handel på i disse dager, sier Ketil Solberg i Bygger´n.


Vipps i kassa øker dag for dag

Butikkene er åpne, men det er færre folk som oppsøker butikken. Bygger´n og deres partner Dintero innførte Vipps-betaling i butikkens kassasystem rett før koronatiltakene. Bruken av Vipps øker dag for dag:

– Det forteller oss at Vipps er en etterspurt betalingsmåte. Kun minutter etter at vi tok i bruk Vipps, kom den første handelen, og vi ser nå en jevn stigning i Vipps-betalinger. Det å tilby helt kontaktløs betaling er et viktig bidrag i arbeidet med å hindre smittespredning i butikkene. De ansatte hos oss opplever også ekstra trygghet med berøringsfri betaling og er fornøyde med at vi fikk Vipps så raskt på plass, sier Ketil.

Han registrerer at omsetningen totalt sett er bra, men oppfordrer folk med inntekt til å fortsette å handle av norske bedrifter fremover.

Bygger´n på Sunndal Heltene i kassa er stolte av å kunne tilby berøringsfri betaling med Vipps. Kundene velger Vipps oftere og oftere.

byggern_sunndal

Omstilling fra butikk til nett

Bedrifts-Norge kjemper for å komme seg helskinnet gjennom krisen. Mange har måttet stenge helt eller delvis på grunn av koronatiltakene. Innen trening, kultur og reiseliv er det stille. Andre bransjer sliter med lavere etterspørsel enn før. Bildet er blandet, for bedrifter som selger varer folk vil ha på hjemmekontoret, som mat, elektronikk, medisiner og byggevarer, merker pågang.

Bedriftene ser at veksten skjer på nett, og oppskriften er å ta butikken ut til kunden i alle digitale kanaler. Evnen til raskt å snu seg rundt for å komme kundene i møte blir avgjørende de neste månedene. SSB forteller om den største veksten innen netthandel i noensinne i mars.

Hjemkjøring og butikken på gaten

Biltema, Elkjøp, Power, Maxbo med flere har utvidet «kjøp-og-hent» til «kjøp-og-få-varene-rett-i-bilen». Betalingen skjer med Vipps ved levering, eller ved netthandel på forhånd. «Drive-through» på Biltema hadde hele 1500 bil-kunder i løpet av en lørdag. Denne måten å handle på føles trygg for kundene og kan bli en vinner denne våren.

Mange har snudd seg raskt rundt og kreativiteten er stor i hele landet for å holde handlevogn-hjulene i gang. Selvbetjent handel utenfor butikkene settes opp med full tillit til at kundene betaler med Vipps. Andre tar butikken med ut i bygata. Gartnerier har plantesalg med Vipps så kundene slipper gå inn for å betale. Elkjøp har egne handletider for folk i risikogrupper og "Live" shopping på nett.

Oppskriften fremover blir å gi en trygg handleopplevelse for kunder og ansatte med minst mulig kø, trengsel og berøring av varer og terminaler. Hvis man i tillegg kan være åpne for bestillinger utenfor «menyen» for å dekke hjemmekontoristenes behov, og være tilgjengelig i alle kanaler, så kan man lykkes også gjennom koronakrisen.

Maxbo_Bettina_1.png

Frister med prosjekter
Bettina Bang-Hansen i Maxbo følger spent netthandelen som øker på. Maxbo har nettopp lansert maling levert hjem, og det funker! Bettina lager også tips til hva man kan gjøre hjemme, som snekring av balkongbord, sjekk Instagram!

Åpne butikker fortsatt

Selv om netthandelen øker, er dagligvarebutikker og store deler av detaljhandelen fortsatt åpne eller delvis åpne. Det meldes om færre kunder i fysiske butikker, men fokus for butikkene nå er maksimal sikkerhet for kundene, og ikke minst de ansatte, som vi hyller for å holde Norge åpent.

Folkehelseinstituttet gir råd om vask av butikken, håndhygiene, avstand og lignende og Finanstilsynet anbefaler kontaktløs betaling. Butikkene setter i tillegg opp plexiglass ved kassen, og oppfordrer til vippsing og tæpping av kortet. Butikkene applauderer hevingen av tæppe-grensen til 500 kroner før PIN-kode må tastes i terminalen. For å være helt sikker, skaffer mange butikker seg helt berøringsfri betaling med Vipps, gjerne utenfor butikken. Vi heier på at butikkene klarer å holde handlevogn-hjulene i gang ut over våren!

vipps_detalj_byggern.png

Færre i butikk, men ikke stengt Kundene kan bruke Vipps i kassa hos Bygger´n. Det er mer og mer populært. Også Elkjøp har fått Vipps i kassa.

vipps-qr-4.width-400.jpegquality-60.png

Få Vipps i kassa

Det er mulig å få Vipps-betaling direkte i kassasystemet som hos Bygger´n og Elkjøp. Da slipper kundene dine berøre terminalen.
Slik får du Vipps i kassa

vippsnummer.png

Få Vippsnummer

Betaling fra mobilen med Vipps til butikkens Vippsnummer kan man få på plass raskt. Se hvordan du kan bruke Vippsnummer i butikken din.
Få deg Vippsummer

Les også: