Vipps i kassa.png

For nøyaktig ett år siden planla de færreste av oss å se live fotballkamp, teater eller konsert. Derfor lå også billettsalget i dvale.

- I løpet av de tre første dagene av årets Black Week har billettsalget for opplevelser skutt til værs. Selvsagt var det helt spesielle omstendigheter i fjor. En seksdobling i antall kjøp er likevel noe vi aldri har opplevd innen én kategori, og så må jeg si at det er ekstra hyggelig at folk igjen bruker penger på arrangementer, opplevelser og konserter. Kanskje er dette del av en større trend på bærekraft og et ønske om å støtte opp om lokale arrangementer, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps, og legger til at han det neppe er Black Week-tilbud på billetter alene som gjør at folk har kjøpt ekstra mange billetter

- Men det kan hende at folk har blitt påminnet om julehandelen og at det kan være lurt å starte med gaver allerede nå.

Den mest populære Black Week-kategorien, elektronikk og hvitevarer, opplever også en kraftig vekst i antall Vipps-kjøp. Fra mandag til og med onsdag var det en kjøpsøkning på 26 prosent.

- I denne kategorien er økningen litt høyere enn forventet når vi sammenligner med andelen gjort med BankAxept, altså når folk betaler med kortet sitt i butikken. Antallet kortkjøp i butikk på elektronikk og hvitevarer har nemlig gått ned med 22 prosent fra i 2020. Dette kan skyldes at folk er blitt mer vant til og synes det er enklere å handle på nett. En annen forklaring på netthandelsveksten er at flere gjør kjøpene tidligere unna i årets Black Week. De slår til på tilbudene i ukens første dager og lar være å vente til Black Friday. Hva som faktisk er fasit blir veldig spennende å se på slutten av fredag, sier Heir.