Vipps TV-aksjon.jpg

25.10.2021

Årets TV-aksjon gikk til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap. I løpet av dugnaden ble det samlet inn halvparten så mye kontanter som i 2019, til tross for et høyere resultat. Det betyr at det var en solid økning på digitale bidrag.

Tusenvis av bøssebærere

- Rett over 100 av de 243 millionene som ble samlet inn kom via Vipps. Tilbakemeldingene fra bøssebærerne er at mange synes det er gøy å vippse, også når bøssebærerne ringer på døren. Folk er blitt vant til digitale innsamlingsaksjoner som følge av pandemien. De skjønner at en hundrelapp er like mye verdt om den legges i bøssa fysisk eller digitalt, sier leder for TV-aksjonen, Vibecke Østby.

Fjorårets TV-innsamling var den første til å bli gjennomført hel-digitalt, uten en eneste bøssebærer. Likevel åpnet folk de digitale lommebøkene og ga så det monnet. I helgen var bøssebærerne tilbake med tusenvis av frivillige som ringte på dører og møtte folk ute.

Raus rekord

Inntekstleder Christina Johnsen i TV-aksjonen sender en stor takk til alle som bidro i kampen mot at jenter giftes bort.

- Ekstra gøy er det at folks digitale giverglede er så stor. Noen har ikke kontanter lett tilgjengelig. Andre ønsker fortsatt å holde en viss fysisk avstand til andre mennesker. Begge deler er selvsagt helt greit. Heldigvis har de aller fleste Vipps på telefonen sin, og resultatet viser at folk er like rause som før pandemien.

I løpet av første minutt av TV-sendingen ble det satt en digital rekord som Johnsen er veldig stolt av.

- Før det hadde gått 60 sekunder ga nordmenn  én millioner kroner på Vipps. Det var helt fantastisk og sier mye om hvor viktig det er at folk har flere måter å gi penger på.

Bilde: Plan International Norge