
Korthandelen i de 25 kommunene sank med 23 prosent i de nedstengte butikkene, mens netthandelen økte, spesielt i detaljhandelen.
— Den nye nedstengningen i Oslo-regionen var tung for mange bransjer, etter snart ett år med nedstengninger og smittevernstiltak. Da er det oppløftende å se hvordan mange har kompensert med kreative alternativer for salg i flere kanaler og med nye leveringsformer, sier kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir.
Korthandelstallene viser tydelig at kroken ble satt på døra, med 74 % lavere omsetning i butikkhandel med elektronikk og hvitevarer i ring-kommunene, mens landet for øvrig bare hadde 8 % nedgang. Faghandelen innenfor sonen viste nesten like sterk nedgang, med 61 % mindre kortomsetning, mens landet ellers opplevde en økning på 1 %.
Det gikk ikke mange timer før de rammede butikkene fant frem korona-verktøykassen fra i våres for å kompensere for stengte butikker. Hvorfor stenge når internett er åpent? De store faghandelskjedene innen elektronikk og byggevare var raske med å tilby handel på nett og levering på døra, utenfor butikken, i bilen på parkeringsplassen, på hytta, på hentepunkter
I uke fire under nedstengingen tok netthandelen seg kraftig opp.
Omsetningen i detaljhandelen økte med 21 prosent sammenlignet med de tre første ukene i januar. Fra sofakrokene og hjemmekontorene ble det handlet langt mer elektronikk, ski, leker, sportsutstyr og jernvare enn de tre foregående ukene.
Omsetningsvekst for Vipps på nett (uke 4 sammenlignet med uke 1,2 og 3)
På årsbasis øker netthandelen kraftig. Fra januar i fjor til januar i år tredobles omsetningen for Vipps på nett i detaljhandelen. Den største veksten finner vi hos skobutikker, sportsbutikker og i elektronikkbransjen.
Flere elektronikkbutikker og -kjeder doblet nettsalget i uke 4 mens butikkene var stengt. Totalt økte omsetningen for Vipps på nett i denne bransjen med 138 prosent. Det betyr at bransjens mange kreative løsninger som “Klikk og hent” med levering på parkeringsplassene og betaling med Vipps bidrar godt til å holde salget oppe.
— Vi ser at volumet på Klikk og hent har doblet seg i år mot i fjor, sier Fredrik Tønnesen, adm. dir i Elkjøp Norge.
— Vi har vel aldri sett en større vilje fra norske butikker til å komme kundene i møte enn under pandemien. Vi håper omstillingen til nett og nye leveranseformer gjør norske butikker bedre rustet i kampen mot ultraprofesjonelle nettbutikker med enormt utvalg og rask levering, sier Vegar Heir.
Samtidig ser vi hvordan giganten Amazon i siste kvartal hadde 125,56 mrd. dollar i omsetning, noe som gjør norske butikker små. Giganten rykker stadig nærmere Norge når de åpner lager i Eskilstuna.
Korthandelsrapporter kan bestilles
For å bestille korthandelsrapport basert på BankAxept-transaskjoner fordelt på enda flere kategorier, ta kontakt med innsikt@vipps.no