cutters_vipps_hero.jpg

11.05.2021

Behovet for både kort og kontanter reduseres, og innen 2025 er ambisjonen til frisørkjeden at samtlige kjøp skal skje med mobilen. Fra midten av mai vil kundene møte en ny og fremtidsrettet betalingsmåte, som på sikt kan kutte behovet for betalingsterminaler, og øke fleksibiliteten for både handelen og kundene. I salongene integreres kassene med Vipps, og kundene betaler ved å motta en push-melding på mobilen. Når hele kundereisen foregår via mobilen, gjør det ikke noe om man glemmer lommeboken hjemme.

Satser på egen app

Ettersom frisørkjeden kun tilbyr drop-in, kan kunder på farten sette seg i kø i Cutters’ egen app og betale med Vipps uten å måtte være tilstede i salongen. Køen kan følges i appen, slik at du vet når det er din tur. På den måten reduseres køer og kontaktpunkter i salongene, og fleksibiliteten for kundene.

—Vipps har vært sterkt etterspurt i salongene, men tidligere har betalingsløsningen i appen vært kortbasert. Mange av kundene våre har hatt problemer med å registrere kortene inne i appen. Løsningen er nå byttet ut med Vipps. Når vi også legger vi til rette for mobilbetaling inne i salongene, blir det enda enklere å betale for hårklippen. Alt kundene trenger er sin egen mobiltelefon, sier Kristian Solheim, daglig leder i Cutters.

Selv om kortbruk fremdeles er den dominerende betalingsmåten i Norge, er det mange som nå legger til rette for økt bruk av mobilbetaling. Plastkortene blir digitalisert inn i smarte betalingsapper som Vipps og bidrar ytterligere til at kontantbetaling havner enda lenger bak i fortiden.

—Vi ser at handelen søker nye måter å forenkle betalingsopplevelsen på, og Cutters er et godt eksempel på dette. De fleste virksomheter har stort potensiale for bedre kundeopplevelser ved enklere bestilling og betaling. Med 3,9 millioner brukere gjør Vipps det mulig for handelen å forenkle handelsopplevelsen og gi flere fornøyde kunder, sier Vegar Heir i Vipps.

Kontanter på vikende front

Cutters er en av mange eksempler på at mobilen overtar og kontantene forsvinner. Ifølge Norges Banks  årsrapport om sedler og mynter ble andelen betalinger med kontanter mer enn halvert i 2020. Kontantenes andel av verdien av betalingsmidler disponert av publikum utgjorde i 2020 så lite som 1,7 prosent. Dette er veldig lavt sammenlignet med de fleste andre land, står det å lese i Norges Bank Memo om digitale sentralbankpenger fra 22. april.

cutters_vipps_2.jpg

VIPPS & KLIPP: Vegar Heir fra Vipps betaler for hårklippen i en av Cutters' salonger (Foto: Trygve Indrelid / NTB Kommunikasjon)