vipps_blackfriday.png

Hvordan gikk det i fjor?

I 2021 økte netthandelen under Black Week med hele 115 %, samtidig som 1,4 millioner nordmenn brukte Vipps på nett. Over 100 000 av dem handlet mer enn fem ganger med Vipps i løpet av uka.

Kort fortalt: Vipps og netthandel

  • Av 4 millioner Vipps-brukere har 86 prosent brukt Vipps til å betale på nett
  • 7 av 10 rangerer Vipps som betalingsleverandøren de stoler mest på
  • 6 av 10 mener at Vipps er den enkleste betalingsmodellen på nett

Kilde: YouGov, på vegne av Vipps.

Det gjelder, med litt andre ord, å være forberedt. Vi har derfor samlet noen smarte grep som kan øke sjansen for at kundene handler i nettopp din nettbutikk. Vi håper de er til hjelp, og ønsker deg lykke til med salget!

pay_with_vipps_pill_250_NO.png

Husk tydelig Vipps-merking

Det kan være lurt å informere både tidlig og tydelig på forsiden eller kampanjesiden at du aksepterer Vipps. Sørg for at du bruker riktig Vipps-logo og riktige farger på Vipps-knapper.

Knapper og kjøreregler for å maksimere synlighet

Trenger du merking til ditt fysiske utsalgssted eller butikk?

Bestill Vippsmerking

15 smarte tips som kan øke salget

  1. Vis kundene dine at det er Black Week og Black Friday!
    Sørg for at Black Friday-tilbudene dine kommer godt frem på viktige landingssider, og helst på alle sider. Dette gjør du med et tydelig toppbanner på alle sider, som lenker til en dedikert kampanjeside for Black Friday.
  2. Lag en dedikert Black Friday-kampanjeside
    Når du viser hvilke produkter som kommer på salg «forbereder» du kundene dine på den store dagen. Du kan også samle inn leads ved å kommunisere salget i nyhetsbrev. En Black Friday-side gir deg i tillegg bedre muligheter for å analysere trafikken i Google Analytics og ikke minst god SEO-verdi. Vi anbefaler deg å ha siden publisert hele året, slik at du opprettholder både synlighet og rangering på viktige søkeord.
  3. Fremhev priser og besparelser ekstra godt
    Vis før- og etterpris eller prosentrabatt på hvert produkt for å gjøre det helt tydelig hvor mye man kan spare. Undersøkelser viser at synliggjøring av konkret besparelse i kroner kan gi den ekstra motivasjonen som skal til for å fullføre kjøpet.
  4. Bruk klokke for å telle ned til kampanjestart og -slutt
    Dette kan skape engasjement hos kundene dine. Du kan også bruke nedtelling for egne kampanjer i løpet av salget hvis noen produkter kun er tilgjengelige i en kortere periode. Å kombinere nedtelling med «kun X produkter igjen» skaper ytterligere motivasjon – og er et enkelt grep om du allerede viser lagerbeholdning i nettbutikken din.
  5. Fremhev fordelene dine
    Det er viktig at kunden både enkelt og raskt får med seg fordelene av å handle hos deg. Sørg for å fremheve dette på forsiden og i checkout. For eksempel bør du vurdere å tilby fri frakt. Kostnaden veies fort opp ved mersalget, siden mange kunder forventer å få fri frakt under Black Week og på selveste Black Friday.
  6. Plasser CTA-er over folden
    Sørg for at kjøpsknapper eller andre salgsutløsende elementer, CTA-er, ligger over folden. Sørg også for at de er tydelige og prioritert visuelt etter viktighet («Kjøp nå» vs «Les mer om X»). Husk å sjekke at knappene er like tydelige på desktop, nettbrett og mobil, og plasser dem gjerne tett sammen med produktbilder og korte salgsargumenter.
  7. Skru opp kontrasten på knapper og CTA-er
    Selv de mest motiverte kundene kan forlate produktsiden hvis de ikke finner kjøpsknappen. Prøv å zoome ut til du ikke lenger kan lese teksten for å sjekke om du fremdeles ser hvor du skal trykke. Unngå tekst på bilder og ikke-responsive knapper, og styr for all del unna «ghost buttons» – knapper som ikke synes. Kundene skanner ubevisst nettsiden når de leser, og knapper må derfor være lette å få øye på.
  8. Sjekk brukeropplevelsen på mobil
    Sørg for at alle tiltakene fungerer som de skal på mobil. Selv om konverteringsraten ofte er lavere på mobil, er det gjerne her kjøpsprosessen starter. Dette er spesielt tydelig for Black Week og Black Friday, der kundene gjerne klikker seg inn fra nyhetsbrev eller søk.
  9. Stresstest nettsiden og lag en nødplan
    Unngå katastrofe ved å gå gjennom så mange scenarioer rundt håndtering av trafikk som mulig. Det vil også hjelpe å stressteste nettsiden ved å simulere Black Friday i forkant. Bruk en periode på to uker før 26. november på å sende 10 til 20 ganger trafikken du normalt har i løpet av en dag, så du vet hvilke utfordringer du møter. Hvem står klar hvis nettsiden går ned? Har du en «fallback-versjon» av siden din du kan gå tilbake til?
  10. Optimaliser for hastighet
    Hastigheten påvirker i høy grad konvertering. Ingen gidder å vente minutter på at produktsiden skal laste, eller at handlekurven skal bli oppdatert. Vurder om du trenger en raskere server, og gå gjennom de viktigste sidene for unødvendige store elementer (bilder) som det tar lang tid å laste.
  11. Vær 100% sikker på at nettbutikken din er HTTPS-sikret
    Sjekk at sertifikatet ditt er oppdatert, korrekt installert og at det fungerer i alle nettlesere.
  12. Ikke glem Singles Day og Cyber Monday
    Selv om Black Friday og Black Week fortsatt generer mest volum har det vært en markant utvikling de siste årene for både Singles Day og Cyber Monday. Singles Day er 11. november og Cyber Monday er 29 november.
  13. Sjekk hva konkurrentene dine gjør
    Gjør deg kjent med hvilke planer konkurrentene dine har. Hvordan promoterer de tilbudene sine? Hva har de gjort tidligere år? Hvordan har de valgt å prise tilbudene? Mye av informasjonen ligger tilgjengelig, enten via enkle google-søk eller plattformer som Google ads eller Merchant Center.
  14. Ta betalt på nett med Vipps
    Når kunden slipper å finne frem bankkort eller å måtte taste inn betalingsinfo, blir veien til kjøp enda kortere. Velg mellom en enkel «betal med Vipps»-knapp, eller gi kunden supertilbud på et enkeltprodukt med Vipps Hurtigkasse. Da kan kunden med et par tastetrykk betale direkte på produktsiden via nyhetsbrev eller bannerannonse, uten å gå gjennom vanlig utsjekk.
  15. Unngå trøbbel med innlogging
    Det er ingen hemmelighet at mange surrer med innlogging i nettbutikker, og at det ofte fører til at kjøp ikke blir gjennomført. Ved å implementere Vipps Logg inn i god tid før Black Friday slipper du at kundene klusser med brukernavn og passord når de ganske enkelt vil kjøpe et produkt de liker. De logger bare inn med Vipps, så er de klare for å handle!

Tipsene er utviklet i samarbeid med performancebyrået iProspect.

Driftsvarsling og teknisk support

Under Black Week tar vi i Vipps ansvaret med å levere god brukeropplevelse til både kunder og sluttkunder veldig seriøst, og vi gjør en rekke tiltak før det braker løs:

  • skalerer opp alle nødvendige applikasjoner god tid i forveien
  • kode-frys den uken for å sørge for høy stabilitet
  • interne oppgraderinger for en mer robust feilhåndtering
  • direktekontakt med underleverandørene og partnerne våre
  • våre applikasjoner skal fint håndtere over 1000 transaksjoner i minuttet
  • vi har team som jobber døgnet rundt for å håndtere eventuelle begrensninger i kapasiteten

Nyeste driftsstatus og kontakt finner du på Vipps Statuspage.