Komplett_Vipps.png

Komplett økte salget med Vipps-innlogging

– Frafallet for brukere som må logge på før de kan gå til kassen ble redusert med 13 prosentpoeng, sier Jan Ivar Larsen fra Komplett.

Komplett.no forenklet handleopplevelsen med muligheten til å logge inn med Vipps i desember i fjor. Før Vipps var på plass, var frafallsgraden før checkout 30 % av uregistrerte brukere.

Vipps Logg inn har definitivt gjort kjøp hos oss enklere og totalt sett er vi veldig fornøyd med å ha tatt i bruk Logg inn, sier Jan Ivar Larsen, Customer Journey Manager i Komplett Group.

– Logg inn, registrering og identitet er vanskelig, og derfor er det veldig fint for oss å ha en tredjepart å samarbeide med på denne delen av kundereisen. Vi får høy datakvalitet med bekreftede e-postadresser og navn, og vi hadde en veldig god utvikleropplevelse under implementasjonen. Vipps Logg inn har definitivt gjort kjøp hos oss enklere og totalt sett er vi veldig fornøyd med å ha tatt i bruk Logg inn, sier Larsen.

Komplett_logginn.png
ØKNING: En økning på 13 prosentpoeng av registrerte brukere til kassen med Vipps-innlogging.

Kunden er lei av å fortelle hvem de er

For Komplett er kundeinnsikt og mulighet til å bygge langsiktige relasjoner med kundene viktig, brukerne må derfor være logget inn for å kunne handle på Komplett.no, og de har i dag ca. 2,5 millioner registrerte brukere. Med så mange innlogginger som dette gir er det ekstremt viktig at denne delen av kundereisen er så friksjonsfri som mulig. Før Komplett implementerte Logg inn med Vipps, opererte de med fire metoder for å registrere seg: Brukernavn og passord, SMS, Passordløs og Glemt passord.

Våren 2020 gjennomførte Komplett brukertester og undersøkelser. Kundene fortalte at de var «lei av å fortelle hvem de er på internett». De fant ut at ca. 30 % av brukerne falt av når de fikk presentert et «Logg inn/Registrer deg»-vindu før de kom til kassen. Det betyr mange tapte salg, og dette ville de gjøre noe med.

Tillit til Vipps

Omtrent på samme tidspunkt lanserte Komplett Vipps som betalingsmetode, og kundene ga gode tilbakemeldinger. Med erfaringene fra et godt samarbeid rundt utvikling og at kundene hadde høy grad av tillit til Vipps, gikk de i gang med å implementere Vipps for innlogging og brukerregistrering.

Med 2,5 millioner eksisterende brukere var det svært viktig å kunne koble Vipps innlogginger med eksisterende brukere. De verifiserte dataene fra Vipps ga Komplett mulighet for å få på plass gode løsninger for dette, blant annet basert på telefonnummer og e-postadresse.

– Vi utviklet funksjonalitet som lar kundene oppdatere kontaktopplysningene de har registrert på sin Komplett-profil med informasjonen de har på sin Vipps-profil hvis disse er ulike. Vi har gjort det enkelt for kunden å oppdatere slik at disse opplysningene samsvarer, sier Larsen.
janivarlarsen

Komplett brukte et par måneder i effektiv utviklingstid, og Larsen forteller at selve integreringen med Vipps var enkelt da både Vipps og Kompletts plattform er basert på en åpen standard.

komplett_no.png

Om Komplett

Komplett Group er en ledende netthandelsaktør i det nordiske markedet. Fokuset er salg av hjemmeelektronikk via åtte nettbutikker i Norge, Sverige og Danmark, og omsatte for 9,9 MrdNOK i 2020. De har 630 ansatte og 1,6 millioner aktive kunder.