Innsikt og utsikt

Markedstrender for Q2 2023

Våren kom og gikk, og vi vippset mer enn noensinne. Her kan du veldig, veldig enkelt finne ut av hvem den typiske vippseren er, hvor mye og ofte vi betalte med Vipps og trender fra april, mai og juni 2023.

Folk er rare

Mye som skjer i Norge om dagen er av det uvanlige slaget. Rente, priser, inflasjon og så videre, og så videre. Et generelt fall i e-handel er én konsekvens av konjunkturnedgangen.

Derfor skulle man kanskje tro at også Vipps ble merket av tidens tann?

Vel, det merkelige er at Ola og Ali faktisk oftere betaler med Vipps enn noen gang før når de handler på nett: Opp 28 % i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i 2022, og opp på 10 % mot årets første kvartal.

Med fare for å avsløre for mye av innholdet i denne kvartalsrapporten, tillater vi oss å hinte om at vippserne våre også har satt en rekke andre betalingsrekorder i kvartalet vi har lagt bak oss. På tross av at mange har strammet til livreima. Folk er rare 😉

God fornøyelse!

Nøkkeltall for Q2 2023

People01

4,4 mill.

vippsere totalt

People02

39 000

nye vippsere siden Q1 i 2023

QR

1,1 mill.

QR-koder skannet

icons_payments

49 %

av transaksjonene er betalinger

Merchant

55

nye utsalgssteder på nett i snitt hver arbeidsdag

Phone

2,2 mill.

ukentlige brukere av Vipps i snittt

Gift

5 700

gaver sendt i snitt per dag

icons_globe

79 %

av Norges befolkning er på Vipps

Vipps, så digget enda flere å betale med Vipps

Nordmenn tror på Gud, Allah, Altet og Ingenting. Nordmenn liker Grieg og Kygo, Hellbillies og Kari Bremnes. Og i tillegg til at vi alle digger kongen, digger vi også å betale for ting med Vipps!

Antall Vipps-betalinger fortsetter å skyte i været sammenlignet med samme periode i fjor: Opp 28 % i andre kvartal! Det er også en liten oppgang på 10 % flere betalinger mot årets første kvartal.

Mange av disse 3,4 millioner folka som betalte med Vipps er gamle travere, men det er også gøy å se en økning på 9 % fra samme periode i fjor. Hipp hurra for alle som har betalt med Vipps for første gang!

Betal_med_Vipps

Varm i trøya?

Når du først har fått dreisen på noe … så er det enkelt å fortsette! Andelen som allerede er hyppige Vipps-betalere, øker mer enn de som betaler med Vipps sjeldnere.

  • 2,3 millioner betalte med Vipps flere enn 5 ganger i Q2 (+20 % fra Q2 i fjor)
  • 1,7 millioner betalte med Vipps flere enn 10 ganger i Q2 (+27 % fra Q2 i fjor)

Med andre ord: Når folk først får smaken på hvor enkelt det er å vippse – ja, så vippser de oftere og oftere!

Vipps vokser i medgang og motgang

Milepæl-alarm: Nå tar over 20 000 utsalgssteder over hele Norge betalt med Vipps på nett!

Selv om det er tøffe økonomiske tider, ser mange aktører likevel verdien av å digitalisere egen virksomhet. Takten har ikke gått ned – heller tvert imot. For når kampen om kundene tilspisser seg, må du grabbe til deg alle de små fordelene du kan. Sånn som å gjøre det veldig, veldig enkelt å betale.

Nå teller vi hele 20 000 aktive utsalgssteder som tilbyr betaling med Vipps på nett og Vipps Checkout. Når flere tar Vipps, øker både antall brukere og transaksjonsvolumet.

Hvorfor? Jo, fordi vi blir raskt vant til enkel betaling og forventer å kunne betale på samme måte andre steder: “Jeg betalte jo for isen med Vipps, hvorfor kan jeg ikke låse opp denne sparkesykkelen på samme måte?!”

En veldig, veldig fin snøballeffekt midt på sommeren ☀️

Kvartalsavslutning

Avsluttet kvartalet med et brak

Juni ble tidenes beste måned for e-handel noensinne. Vippserne knuste hele fire gamle rekorder – tre av dem rakk bare å bli en måned gamle.

  • 2 % økning i antall vippsere på én måned (mot mai 2023)
  • 9 % økning i gjennomsnittlig antall betalinger per vippser (mot mai 2023)
  • 12 % økning i antall totale betalinger (mot mai 2023)
  • 5 % økning i betalingssum (mot Black Week-november 2022)

Servere flere kunder på færre ansatte? Null stress!

Med en 21 % økning i antall transaksjoner og 28 % økning i volum, viser serveringsbransjen at alt er mulig, også når pilene for e-handel generelt peker ned.

De som er på jobb for at vi andre kan kose oss med fri, har virkelig fått utfordringene kastet etter seg det siste året. Prisvekst, inflasjon og svak kronekurs har gitt innkjøps- og strømpriser som ikke ligner grisen.

Dermed blir det enda viktigere å betjene flere kunder raskt, uten at det koster mer penger eller går på bekostning av service. Løsningen? For mange er Vipps (i symfoni med andre digitale systemer) en venn i nøden.

Vipps-betaling, pluss de gode, gamle QR-kodene vi ble eksperter på under pandemien, gjør det veldig, veldig enkelt å betjene mange på én gang! Gjestene kan lese menyen i ro og mak og betalingen går lynraskt. Dermed blir det enklere å både selge & kose seg mer.

For hvem vil vel vente 45 minutter på servitøren, når du bare kan skanne, bestille, betale og nyte? 😎

QR-kode, sa du?

Med verktøyet Skann & Vipps kan du enkelt lage, administrere og eksportere ut ferdige Vipps merkede QR-koder til kommersielt bruk for deg som har Vipps Hurtigkasse. En QR-kode som leder kundene dit de skal, enten det er til nettsiden din eller direkte til en produktside. Veldig, veldig enkelt!

Ny kundeklubbløsning med pangstart

Fra 30 til 90 prosent: Så mye har fullføringsgraden økt hos Stormberg-kunder som melder seg inn i Vipps’ nye kundeklubbløsning.

"Er du medlem av kundeklubben?"

Hvis du nylig har handlet i en fysisk butikk, er det 99,9999 % sannsynlig at du har fått dette spørsmålet. Nesten like stor er sannsynligheten for at du har svart "Vet ikke". Det er knotete for både kunden og butikken å finne ut av det – og ofte enda mer knot å registrere en ny kunde. Derfor har Vipps nå lansert Kundeklubb med Vipps.

Stormberg er den første store butikkjeden som har tatt i bruk Kundeklubb med Vipps. Salg og Markedssjef Nina Johansen i Stormberg beskriver det som en sømløs løsning som sikrer god konvertering inn i deres kundeklubb.

– Tidligere var fullføringsgraden vår for påbegynte innmeldinger på 30 prosent. Etter at vi tok i bruk Kundeklubb med Vipps, ligger den nå på hele 90 prosent! Vår erfaring er at løsningen forenkler kjøpsopplevelsen for både kundene og de butikkansatte, sier Johansen.
flyt_kundeklubb

Flyten i Kundeklubb med Vipps

  • Kunden åpner sin personlige QR-kode i Vipps.
  • Den butikkansatte skanner QR-koden, ser kundens telefonnummer og om kunden er medlem eller ikke.
  • Hvis kunden ikke er medlem, kan de registreres til kundeklubben med to Vipps-tastetrykk, rett fra kassa. Hvis kunden allerede er medlem, kan de bruke alle medlemsfordeler og -rabatter i den planlagte handelen.
  • Kunden betaler med Vipps og går veldig, veldig fornøyd ut av butikken!

Tidoblet konverteringsraten på nyhetsbrev

Hvordan kan Vipps gjøre det enklere å gi pengegaver? Enda viktigere: Hvordan få flere til å bli faste givere? Og ikke minst: Kan det gjøres veldig, veldig billig?

Innsamling med Vipps var temaet for Morgengryn-webinaret på tampen av kvartalet. Tre partnere var på besøk for å servere en sommerbuffet av idéer til organisasjoner som trenger flere donasjoner for å gjøre en enda større forskjell.

Et av de gøyeste initiativene som ble dratt opp av hatten var en organisasjon som hadde byttet ut sin egen logo med Vipps-logoen på et banner nederst i nyhetsbrevet sitt.

Denne lille endringen bidro til at konverteringsraten tidoblet seg – fra 0,1 % til 1,0 %!  Og det skjedde med en e-post som ikke engang hadde som hovedbudskap å samle inn penger. Veldig, veldig gøy!

Mythbusters på Vipps-vis

I andre kvartal klarte vi neeeesten å gjøre kål på den mest seiglivete myten om Vipps. Nå lever myten (forhåpentligvis) på lånt tid.

Målinger gjort i april viste at Vipps hadde et alvorlig problem. Hele 8 av 10 vippsere var nemlig ukjente med at vi ikke tar gebyrer for kjøp på nett, uansett sum. Sannsynligvis gjør det at mange lar være å handle store kjøp, fordi de tror de må betale gebyrer – som altså ikke finnes.

Hvor dumt er ikke det?! Vi vet, veldig dumt!

Derfor kastet vi oss rundt og delte “Aldri Vipps-gebyr på netthandel”-budskapet i både Vipps og medieannonser. Etter noen uker målte vi igjen folks kjennskap til temaet. Resultatet viste at over 45 % av respondentene hadde lært noe nytt. I løpet av kort tid doblet altså antallet vippsere seg som vet at uansett om en vare eller tjeneste koster 4000 eller 14 000 kroner på nett, tar Vipps alltid null kroner i gebyr. Det synes vi er veldig, veldig stas.

PS. Myten lever fortsatt, men vi lover å gjøre vårt for å ta livet av den for godt!

Mythbusters
konfirmasjon

35 000 takk!

Hva gir man egentlig en konfirmant i mai? For mange var valget veldig, veldig enkelt: En gave med Vipps.

En rekke av barna som ble født samme året som «Oro jaska beaaana!» ljomet over høyttalerne og Norge hadde Max Manus-feber, er konfirmanter i år. Hjelpes. Men også: Hipp, hipp, hurra!

Selv om 2008-kullet ble født mens verdensøkonomien gikk på en smell, kan det virke som om denne gjengen har stablet seg greit på bena likevel. I løpet av mai mottok 15-åringene hele 35 000 Vipps-gaver, en økning på hele 17 % fra i fjor! (Selv om vi ikke kan vite om absolutt alle disse gavene var til konfirmanter, tar vi sjansen på at mange av dem var det.)

Snittsummen per gave var 1000 kroner. Eller 1030 kroner for å være heeelt nøyaktig – noe som er akkurat nok til å vippse seg en vintage skrivebordslampe eller en uåpnet LEGO Star Wars 75152 Imperial Assault på FINN.no akkurat nå 😎

En historisk bra 17. mai!

Da Norge feiret dagen sin, satte bursdagsgjestene ny rekord med 2,7 millioner Vipps-betalinger i løpet av ett døgn.

– Det er gøy med rekord, men aller viktigst er det at så mange brukte den digitale lommeboken sin for å gjøre 17. mai litt enklere, sier Vipps-sjef Rune Garborg, som selv vippset for fire is, to kaffe, tre kakestykker og en middag på Norges bursdag.  

Til sammen ble det gjennomført 2 702 000 Vipps-betalinger i løpet av 17. mai. Den forrige rekorden var på 2 504 000 transaksjoner og ble satt på fjorårets nasjonaldag. Størst betalingstrykk var det rett før klokken 13.00. Da ble det gjennomført hele 8 400 Vipps-betalinger i minuttet.

Garborg tror enkel bruk er den viktigste grunnen til hvorfor så mange betaler med Vipps på 17. mai.

­– De aller fleste som selger mat og forfriskninger på nasjonaldagen oppfordrer folk til å betale med Vipps. Med godt synlige QR-koder og tydelig merking går det raskere unna, og man unngår kø både i skolegårder og på serveringssteder, sier Garborg.

Fra Søgne i sør til Nordkapp i nord

Værgudene viste seg fra en langt dårligere side i store deler av landet på 17. mai i år, sammenlignet med i fjor. Likevel vippset vi bokstavelig talt som aldri før, fra Søgne i sør til Nordkapp i nord. I samtlige fylker vippset for mer enn i fjor – til og med i Trøndelag hvor det høljet ned, vippset vi en 1000-lapp mer enn i fjor! ✌🏼

Hvem er egentlig den gjengse vippseren?

Med 4,4 millioner vippsere, er mangfoldet veldig, veldig stort! Men tegner vi en strek på gjennomsnittet, ser vi at vippseren i andre kvartal 2023 ser omtrent sånn her ut:

Kjønn: Kvinne

Alder: 30–39 år

Vippser mest mellom kl. 13.00–14.00

Vippser en gave som er på: 860 kr i snitt

Transaksjoner i snitt i første kvartal: 31

... snipp, snapp, snute, så var andre kvartal 2023 ute.

Takk for at du leste helt hit!