Innsikt og utsikt

Vipps-kvartalet Q1 2024

Ikke så interessert i å mimre om et kvartal fylt med snø, kulde og holke? Skjønner vi godt! Derfor fokuserer vi heller på spennende betalingstrender og morsom Vipps-bruk i denne markedsrapporten. God fornøyelse!

“Har du Vipps?” er et spørsmål som gikk fort ut av tiden. “Alle” har jo Vipps! Eller 4,5 millioner nordmenn, for å være helt nøyaktig. Og i januar, februar og mars ønsket vi 39 163 nye vippsere velkommen ombord for å vippse til venner, sende gaver, betale for stort og smått, registrere seg på nettsider – og kanskje viktigst: bli vippset til av andre 😎

Drr-du-dutt! Lyden av å betale for noe veldig, veldig enkelt – den gir mersmak, også for bedrifter. I første kvartal poppet det hver arbeidsdag opp 89 nye bedrifter og organisasjoner som tar Vipps. Det betyr at nordmenn hver fredag kunne gå helgen i møte med 445 nye steder å vippse til! Totalt ble det mulig å vippse til 5800 nye bedrifter. Takk til alle som er med på forenklingstoget!

Betaling

“Jeg gidder ikke kjøpe noe på nett hvis de ikke tar Vipps” var det noen som overhørte på gaten et sted ... Vel, dem om det 🤪 Folk får netthandle på den måten som passer dem – så skal vi være her og gjøre det så enkelt som overhodet mulig! I første kvartal netthandlet nordmenn 18 % oftere med Vipps enn samme periode i fjor – og bedriftene på sin side økte Vipps-omsetningen med 24 %.

Hvis vi ser for oss at du bruker 4,5 minutter på å lese denne Innsikt og utsikt-rapporten ... så har tolv vippsere mottatt en gave i Vipps innen du er ferdig! I første kvartal ble det nemlig sendt svimlende 370 071 pengegaver 🤩 Koselig, synes nå vi. Å glede en man er glad i trenger ikke være verre enn et par tastetrykk i Vipps 🧡

Lenge leve utelivet! 💃🏽🍕🪩 Vi ålte oss gjennom de seige vintermånedene med kinobesøk, konserter og digge måltider laget av noen andre enn oss selv. Fordi stadig flere kaféer, barer, utesteder og restauranter og kulturarenaer tar betalt med Vipps, trykket nordmenn på den oransje betalingsknappen 17 % flere ganger enn samme periode i fjor.

Hvis alle som lagde et Vipps-oppgjør brukte én time til å stirre på oppgjøret sitt, ville det ha blitt 490 000 timer med stirring i første kvartal. Noe vi ikke anbefaler å gjøre. Samtidig ble 97 % av aktive oppgjør avsluttet i denne perioden. Og å gjøre opp for seg på en veldig, veldig enkel måte – dét er noe vi absolutt anbefaler!

Å betale regninger blir kanskje aldri gøy, men enkelt kan det jo være! Flere og flere skrur på eFaktura-betaling rett i Vipps – og totalt i første kvartal betalte vi nesten 7 millioner regninger. Det er en liten økning på 10 % fra de samme månedene i fjor. Godt med alt som er gjort 🎉

Innsikt_utsikt_Q4_23_10 (1)

Tenk, i gamle dager syntes mange det var flaut å minne folk om at de skyldte dem penger. For en rar tid! 🥹 I dag sender vi heller Vipps-krav. 5,25 millioner krav for å være nøyaktig i første kvartal. Hele 97 % av aktive krav ble avsluttet i løpet av perioden. Så flinke folk er!

Siden Valentine’s Day havnet midt i uka, tenker du kanskje at det gikk de fleste hus forbi? Feil! Siste tall fra blomsterbutikkene avslører at nordmenn vippset 4 ganger så ofte for blomster onsdag 14. februar, sammenlignet med alle de andre dagene i februar ...

... Kremt. Men du har litt rett også. For vi nordmenn liker best å være blomster-amorøse på lørdager! Lørdagen før Valentine’s Day vippset vi hele fem ganger så mange ganger for blomsterglede som på en gjennomsnittlig februardag 🌹

Innsikt_utsikt_Q1_24_01 (1)

En siste funfact om Valentine’s Day: Vi sendte hverandre 5312 Vipps-gaver på Valentines Day, mens februar-snittet per dag var 4162. “Can’t buy me love” sang The Beatles, men vi lurer på om vippserne våre er en smule uenige i den påstanden 😇

... og all vippsingen i januar, februar og mars var alltid veldig, veldig trygg 🧡

Ble det litt vel mange og store tall i denne rapporten? Ok, da roer vi heeeelt ned på slutten. I dette kvartalet hadde vi nemlig ikke en eneste alvorlig sikkerhetshendelse som gjorde at Vipps var nede for telling. Så da runder vi av med null!

Hvor mange sikkerhetshendelser tror du det var i første kvartal som gjorde det utrygt å bruke Vipps? Du gjetter tall halvhøyt for deg, hvorpå vi svarer: Lavere ... Lavere ... LAVERE! Ok, nok gjetting. Svaret er nemlig null. Det synes vi er trygt og godt å vite 💫

Hvem er egentlig den gjengse vippseren?

Med nesten 4,5 millioner vippsere fremstår det kanskje som i overkant enkelt å hevde at sånn er det. Men hey, vi elsker enkelhet, så her er gjennomsnitts-vippseren:

👤 Kjønn: Mann

👱‍♀️ Alder: 43 år

⏰ Vippser mest mellom kl. 15.00–16.00

💸 Betalte i snitt til 7 bedrifter totalt 18 ganger

... snipp, snapp, snute, så var første kvartal 2024 ute.

Takk for at du leste helt hit!