Av og til hender det at noen bruker Vipps-navnet uten å ha rent mel i posen. Vi gir deg derfor noen smarte råd for å vite om du er utsatt for skurker eller skøyerstreker.
Hvis noen tar kontakt med deg og utgir seg for å være Vipps, er det viktig å vite hvordan du skal kjenne igjen kommunikasjon fra oss.
Får du derfor henvendelser fra «Vipps» der du kan sjekke av på en eller flere av disse punktene kan du være ganske sikker på at det er skurker eller skøyerstreker på gang. Noen prøver å bruke merkenavnet Vipps for å lure informasjon ut av deg, eller få deg til å trykke på lenker med virus.
Svindlere er alltid ute etter nye metoder for å lure til seg penger på uærlig vis. Vi er gjort oppmerksomme på at noen bruker Vipps til svindel på to måter, som begge tar utgangspunkt i meldingsfunksjonen i Vipps. Der skriver de inn en melding om at de har overført penger, i stedet for å faktisk overføre penger. Noen har derfor solgt varer, for eksempel via FINN.no uten at de har fått penger inn på konto. Nå har også svindlere gjort det samme ved å sende en melding, men sier så at de «ombestemmer seg», og ber å få pengene refundert via Vipps. Også her uten at selger faktisk har fått noen penger inn på konto. Et godt råd er da å alltid sjekke at du har penger på konto før du enten gir fra deg en vare, eller refunderer penger til noen som ber om det. Brukes konto som betalingskilde skal pengene være inne på konto på sekundet etter overførsel.
Psst! Som med alle andre betalingstjenester skal du aldri dele koden din med andre, og det er alltid smart å bruke forskjellig PIN-kode på telefon og viktige apper.
Dessverre kan det fra tid til annen være noen som misbruker merkenavnet vårt, men vi håper at disse rådene gjør at du raskt ser om noen er ute etter å lure deg.