Skurk eller skøyerstreker?

Hvis noen tar kontakt med deg og utgir seg for å være Vipps, er det viktig å vite hvordan du skal kjenne igjen kommunikasjon fra oss.

Her er en god sjekkliste du da kan forholde deg til:

  • Vipps ber deg aldri om å oppgi PIN gjennom kommunikasjon via mail eller meldinger.
  • Vipps ber deg aldri om penger via mail eller SMS, ei heller kort- eller kontoinformasjon.
  • Vipps ber deg aldri om å oppdatere betalingsinformasjon via mail der du må trykke deg videre inn på et nettsted.
  • Vipps bruker kun mail som en informasjonskanal, men vi samhandler aldri med kundene våre via mail. All samhandling skjer via Vipps-appen, som er et sikkert sted. Mail og SMS er ikke en kommunikasjonskanal vi benytter for henvendelser om personopplysninger.
  • All informasjon om Vipps’ kunder ligger inne i appen, og samles aldri på eksterne nettsteder.

Får du derfor henvendelser fra «Vipps» der du kan sjekke av på en eller flere av disse punktene kan du være ganske sikker på at det er skurker eller skøyerstreker på gang. Noen prøver å bruke merkenavnet Vipps for å lure informasjon ut av deg, eller få deg til å trykke på lenker med virus. 

Hva gjør du så?

  • Ikke trykk på noen linker eller sett i gang noen dialog med de som prøver å kontakte deg, bare lukk mailen eller meldingen. 
  • Dersom du vil sjekke status for din profil kan du gå inn i appen og logge deg inn der. 
  • Har du mulighet setter vi stor pris på at du varsler oss, da kan du sende en mail til hanne.kjaernes(at)vipps.no, og videresend gjerne hele mailen eller meldingen du har mottatt.
  • Slett mailen eller meldingen du har mottatt.

Vær obs på svindelforsøk

Svindlere er alltid ute etter nye metoder for å lure til seg penger på uærlig vis. Vi er gjort oppmerksomme på at noen bruker Vipps til svindel på to måter, som begge tar utgangspunkt i meldingsfunksjonen i Vipps. Der skriver de inn en melding om at de har overført penger, i stedet for å faktisk overføre penger. Noen har derfor solgt varer, for eksempel via FINN.no uten at de har fått penger inn på konto. Nå har også svindlere gjort det samme ved å sende en melding, men sier så at de «ombestemmer seg», og ber å få pengene refundert via Vipps. Også her uten at selger faktisk har fått noen penger inn på konto. Et godt råd er da å alltid sjekke at du har penger på konto før du enten gir fra deg en vare, eller refunderer penger til noen som ber om det. Brukes konto som betalingskilde skal pengene være inne på konto på sekundet etter overførsel.
 
Psst! Som med alle andre betalingstjenester skal du aldri dele koden din med andre, og det er alltid smart å bruke forskjellig PIN-kode på telefon og viktige apper.

Dessverre kan det fra tid til annen være noen som misbruker merkenavnet vårt, men vi håper at disse rådene gjør at du raskt ser om noen er ute etter å lure deg.