Vipps så flytter vi! Vipps samler troppene og flytter inn i splitter nye lokaler på Bjørvika i Oslo. Vi har intervjuet tre medarbeidere som forteller hva de synes om sin «nye» arbeidsplass.

Endelig var dagen kommet. På mandag stod over tre hundre Vipps-medarbeidere klare for å ta fatt på en ny arbeidshverdag i Dronning Eufemias gate. Fra fusjonen sommeren 2018 og frem til nå har det nye selskapet vært spredt utover fire ulike lokaler i Oslo, så det var en glad Vipps-familie som endelig ble samlet. Derfor har vi tatt en prat med tre medarbeidere fra tre ulike deler av selskapet om hvordan de opplever de nye lokalene og hvorfor dette er viktig både for de ansatte, selskapet, kunder og brukerne.

Elisabeth Haug

Vipps entusiast og leder for distribusjon og marked

Vipps lever for å forenkle og begeistre. Hvordan vil du si at denne flyttingen forenkler og begeistrer hverdagen til de ansatte?
- Vipps er folk og fart. Nå som vi er samlet på ett sted får vi mer fart og begeistring inn i selskapet. Det er en forenkling i seg selv. Blir ting enklere, samarbeider vi bedre og det blir lettere å løpe mot de samme målene.

Hvordan kommer kundene til å merke at Vipps nå har samlet troppene i Bjørvika?
- De vil merke at vi gjennom å være mer på lag og mer sammen, vil forenkle enda mer for enda flere. I tillegg vil de selvsagt komme til kule lokaler når vi inviterer «hjem» til Vipps.

Hva har de nye lokalene å si for Vipps som selskap? Hvor mye rom er det for Vipps å vokse?
- Vi vokser der det er mulig å forenkle. Så lokalene er først og fremst et hjem for oss og en start på en ny reise. Fremtiden vil si noe om hvor mange som skal være med på reisen, i tillegg til de 350 fantastiske medarbeiderne som allerede jobber her.

Om du skulle valgt én ting, hva er du aller mest fornøyd med i de nye lokalene?
- Det jeg er aller mest stolt av er å ha ett sted å være, det er noe vi har savnet i lang tid. At merkevaren og levereglene gjennomsyrer det nye lokalet er jeg også selvsagt veldig fornøyd med.

Henrik Braathen

IT Operations Manager i Vipps og medlem av ambassadørgruppa som har stått bak flyttingen

Hva har det vært størst uenighet om i ambassadørgruppen med tanke på denne flyttingen?
- Det har faktisk ikke vært noen store uenigheter. Vi har hatt noen diskusjoner som har endt i mindre justeringer, som for eksempel om design skal gå foran ergonomi med tanke på møblene. Generelt har vi hatt stor takhøyde for uenigheter, har man hatt noe man vil ta opp så har vi snakket oss igjennom det og blitt enige til slutt. I det store og det hele har vi vært ganske samstemte i gruppa og tatt de tingene som er verdt å snakke om.

Nå er hele teknologi-miljøet til Vipps samlet under ett tak. Hvordan legger de nye lokalene til rette for å klekke ut det neste store?
- Det har aldri vært bedre. Nå er vi endelig samlet, ikke bare på teknologi, men på tvers av fagmiljøer. Alt ligger til rette for kreativt arbeid. Så det er egentlig opp til oss selv å sette av tid og ressurser for å fortsette å innovere. Til syvende og sist får man jo ikke gjort mer enn det man går inn for å gjøre.

På hvilken måte blir Vipps nå enda mer attraktive for teknologi-studentene?
- Det er natt og dag på der vi kommer fra og her hvor vi flytter inn. Nye freshe lokaler som ligger sentralt midt i Oslo. At dette blir et kult sted å jobbe er det ingen tvil om. Men det er summen av alt vi driver med og hvordan vi fremstår i markedet, ikke bare lokaler, som er avgjørende for å tiltrekke seg de beste talentene.

Om du skulle valgt én ting, hva er du aller mest fornøyd med i de nye lokalene?
- Det er vanskelig å velge bare én ting. Jeg mener det er helheten som er så bra. De nye lokalene er virkelig gjennomført. Det er tenkt på ulike soner, møbler, oppdelinger, og en generell fleksibilitet for Vipps som selskap. Etter å ha sittet spredt utover fire steder i Oslo blir det endelig tilrettelagt for samhandling på tvers av fagmiljøer under samme tak.

Hanne Gunnholt Aasen

Stillingstittel: HR-entusiast i Vipps

Nå som Vipps-familien kommer sammen, hvordan tenker du at et flunkende nytt arbeidsmiljø bidrar til mer lojale og fornøyde ansatte?

- Jeg tenker at vi virkelig vil føle oss som ett samlet selskap når vi samler oss under ett tak. Det er det aller viktigste. Samtidig er det veldig bra at vi møter på hverandre i det daglige og slipper å løpe rundt mellom fire lokasjoner slik vi gjort til nå. Det vil nok føles som den største forbedringen, både for Vipps som selskap og de ansatte.

Som HR-ansvarlig i Vipps, hva mener du er det viktigste rommet eller området i de nye lokalene?

- Først og fremst er det avgjørende at folk har et godt sted å gjøre arbeidet sitt. At de føler seg ivaretatt hva gjelder arbeidsplassen sin, med godt lys, gode stoler og gode pulter. Så blir det neste de sosiale sonene og møterommene, hvor man kan prate sammen og samarbeide. Her er det mye å velge mellom i de nye lokalene.

I hvor stor grad tror du nye, moderne lokaler slik som disse i Dronning Eufemias gate er med på å gi Vipps et løft som en attraktiv arbeidsplass?

- Jeg tenker at disse lokalene vil løfte Vipps en hel del. Nå er vi blitt vant med å sitte trangt og langt fra hverandre, så det vil være veldig bra for alle ansatte og ikke minst jobbsøkere at vi fremstår som innovative og spennende med lokaler som man ikke ser maken til i Oslo.

Om du skulle valgt én ting, hva er du aller mest fornøyd med i de nye lokalene?

- Det må være den totale løsningen med både spennende møbler, spennende IT-utstyr, åpenheten i lokalet, og ikke minst utsikten!