Kundecase_Hamarkameratene_1689x858_V2.png

Kombinasjonen av en utdatert og lite brukervennlig nettbutikk og supportere i dvale, gjorde at HamKam solgte lite merch. Med blant annet Vipps Hurtigkasse og kreative stunt på hjemmebane, har klubben økt både salget og engasjementet.

Det var få som handlet fra HamKams gammeldagse og tungvinte nettbutikk, samtidig som en hel del sovende supporterhjerter måtte vekkes til live for at de skulle dunke skikkelig igjen. Noe måtte gjøres.

En vinn-vinn-situasjon for HamKam og Vipps

HamKam lanserte derfor konseptet “Kameratene” før jul i 2020, som blant annet besto av en film med skuespiller og supporter Anders Baasmo Christiansen og salg av t-skjorter og hettegensere med ordet “Kamerater” på brystkassa. Samtidig ble nettsidene gjort mer brukervennlige.

– Filmen spiller på følelser og kameratskap. Den traff en nerve, ikke bare hos våre egne fans og supportere, men hele fotballnorge. Konseptet skapte en tilhørighet og identitet til klubben, og engasjementet hos supporterne våknet til live. Klærne med varemerket “Kamerater” ble dessuten mer populære her i Hamar enn en viss kleshengerlogo, sier Frederik Garshol, markedsansvarlig i HamKam.
Frederik_Garshol (1).jpeg

Vipps-verdenspremiere med HamKam

Men HamKam ville mer enn å bare vekke engasjement via de nye produktene i supportershoppen, og ønsket å gi tilskuerne en ny dimensjon av selve kampopplevelsen. Løsningen ble å kombinere QR-koder med Vipps Hurtigkasse. HamKam er pilotklubben – de første som tester denne løsningen og mulighetene det gir. Samtidig ønsket Vipps å teste dette i idretten – en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Slik fungerer det:

  • 2.500 klistremerker med QR-koder ble satt på seteryggene på Briskeby stadion.
  • QR-koden fører rett inn til en egen landingsside med det aktuelle produktet, og tilgang til Vipps Hurtigkasse.
  • Publikum trenger ikke taste inn mer info enn ønsket størrelse eller antall av produktet.
  • Ingen registrering nødvendig – Vipps Hurtigkasse gjør det automatisk.
  • Vipps, så er kjøpet gjort!
hamkam hurtigkasse

– Det er bare å skanne koden – så tar det deg 20 sekunder å handle og du har ikke gått glipp av noe av kampen. Dette har gitt oss en kjempemulighet til å gjøre en gimmick og et stunt i pausen, og bytte om på de gode tilbudene. Vi har også en ny kampsponsor for hver kamp, som vi nå kan få profilert på best mulig måte, sier Frederik.

Har testet det vellykkede stuntet tre ganger

Første gangen de tok i bruk QR-kodene, i slutten av august 2021, lanserte HamKam et spesielt tilbud – nemlig halv pris på fotballdraktene. Tilbudet ble tilgjengelig fem minutter før pause, og ble liggende resten av kampen.

Det endte med at de solgte 70 drakter på bare syv minutter!

– Totalt solgte vi 220 drakter. Det tar ellers flere år å selge så mange drakter, forteller Frederik og fortsetter:

– Derfor hadde vi ikke i nærheten av så mange drakter inne som folk kunne få med seg. Da er det genialt at Vipps Hurtigkasse allerede har adresser og telefonnumre, som gjør det lettere for oss å kommunisere om leveranser i ettertid.
standard_logoHamkam.png

Om HamKam

Hamarkameratene (HamKam Fotball) er en tradisjonsrik norsk fotballklubb fra Hamar. Klubben ble stiftet i 1918 og spiller hjemmekamper på Briskeby stadion, med blant andre supporterklubben Briskebybanden som publikum. Sammen med hovedtrener Kjetil André Rekdal, ligger laget i skrivende stund på 1. plass i OBOS-ligaen.

I fremtiden er planen å legge til rette for at publikum skal få med seg varene hjem fra kampen. Noe de fikk til både andre og tredje gang de testet QR-kodene på Briskeby. Andre gang solgte de sitt eget HamKam-brød – nå med nytt “Kameratene”-design på brødposen. Det resulterte i et salg på 300 brød publikum plukket med seg på vei ut. Tredje gang kunne tilskuerne skanne koden og få med seg et godt tilbud på HamKam-skjerf. Under kampen solgte de hele 150 skjerf.

Tilbakemeldingene på QR-kodene kombinert med Vipps Hurtigkasse har vært gode.

– Mange synes dette er veldig kult, og folk blir overrasket over at det er så enkelt og brukervennlig – også mange fra den eldre garde som alltid er skeptiske til nye ting.

Vil fortsette å gi supporterne en kul opplevelse

HamKam vil fortsette å lansere eksklusive tilbud til dem som befinner seg på arenaen under hjemmekamper. Frederik og resten av kameratene håper QR-kodene blir en naturlig del av opplevelsen for supporterne, slik at de gleder seg til neste kamp og tilbudet de da får tilgang til.

– Det er morsomt å ha et tilleggsprodukt som gir merverdi til supporterne. Når vi arrangerer en kamp, er det ikke bare en kamp – det skal være en opplevelse, et event for publikum. Dette har vært veldig verdifullt for oss, og gir oss en ny dimensjon på hjemmekamper. I tillegg til at det gir oss ekstra inntekter, gir det merverdi for publikum, noe som for oss er det aller viktigste.

Med Vipps Hurtigkasse kan kundene betale direkte fra QR-koder, og de slipper den tradisjonelle utsjekken. Veien til spontane kjøp har rett og slett blitt kortere!