kundecase-posten-toppfoto.png

Hva var utfordringen?

Posten opplevde utfordringer da brukerne skulle logge seg på PostenID. De aller fleste av oss har nemlig ikke et aktivt forhold til PostenID-en vår, og glemmer derfor brukernavnet og passordet til tjenesten når vi skal inn på nettsiden. Løsningen fant Posten hos Vipps.

Hva er PostenID?

PostenID er en påloggingsløsning du kan bruke når du skal logge deg på tjenester fra Posten og deres samarbeidspartnere. Fordelen er at du får kontroll på profilen din, samtidig som du har mulighet til å styre all elektronisk kommunikasjon fra Posten på ett sted.

Ulempen er at PostenID kan være en tjeneste du sjelden besøker, og dermed blir brukernavnet og passordet glemt mellom hver gang. Dette gjorde at Posten internt ønsket å tilby kundene en enklere løsning, og måten de gjorde det var å stille tre spørsmål.

– Vi spurte oss selv hvilken løsning som er enkel, som nordmenn flest har et forhold til og som har høy frekvens på bruk, sier Jan-Erling Borowski, som er produkteier privatmarkedet i Posten. Vipps sto raskt igjen som det eneste og mest opplagte alternativet, og de var egentlig et veldig naturlig valg for oss.

Jan-Erling Borowski, produkteier privatmarkedet i Posten.

borowski-crop.png

Enklere for deg – enklere for kundene dine

For bedrifter som allerede har sin egen innlogging, kan det føles som et stort skritt og mye arbeid for ansatte å implementere enda en løsning. Jan-Erling forteller at det ikke er tilfelle.

– Vi startet arbeidet med implementeringen i begynnelsen av juli 2020, og var live med Vipps Logg inn i løsningene våre 1. september. Den gikk enkelt og greit, krevde minimalt av teamet vårt og det var god dokumentasjon underveis i prosessen. I tillegg var Vipps hele tiden tilgjengelig og ga oss all støtte vi trengte, sier han.

posten1.jpg

Fordelen for kundene dine er også stor. De fleste tenker på Vipps kun som en betalingsløsning, men det er også en løsning for superenkel registrering og logg inn. Siden kundene dine kan bruke Vipps til å logge inn, trenger de aldri mer å huske brukernavn og passord. Det gjør kundene dine mer lojale, med blant annet færre frafall før kjøp. Og for både Posten og kundene deres kom belønningen fort.

– Ganske raskt var det 30 prosent av brukerne som logget på med Vipps. I ettertid har dette tallet steget litt, og nå ligger det relativt stabilt på omtrent en tredjedel. Tilbakemeldingen vi får er at de synes Vipps Logg inn er veldig rask og enkel å bruke, sier Borowski.

Årsaken til at det er så enkelt er fordi at alle som bruker Vipps i tillegg til å være identifisert med BankID, har verifisert navn, telefonnummer og e-post. Det gjør at at kvaliteten i dataene allerede sikret. Kort sagt – alle bedrifter som har en påloggingsløsning kan få en enklere hverdag når de bruker Vipps Logg inn.

Så enkelt fungerer Logg inn med Vipps

Mange vegrer seg for å prøve ny teknologi, fordi de frykter det er vanskelig. Vi kan med en gang si at Vipps Logg inn er enkelt å komme i gang med både for deg og bedriften din.

Og for kundene dine blir det enda enklere. De kan dele data fra Vipps i stedet for å taste første gang. Senere trenger de kun Vipps for å logge inn. Velger de å bli husket i nettleser så gjøres det med ett klikk rett i nettleseren, ellers bekrefter de i appen. Her ser du hvordan Vipps Logg inn fungerer for kundene dine.

posten-logo.png

Om Posten

Posten Norge har som visjon å gjøre hverdagen enklere og verden mindre. De ble etablert i 1647, og har dermed levert brev og pakker i snart 374 år. Med 1400 salgssteder gjennom postkontor og Post i butikk, er de i dag velkjent og godt likt i bygd og by over hele Norge. Posten har gjennom alle år hatt en unik omstillingsevne og har de siste årene blitt en betydelig leverandør av digitale tjenester.

Ønsker du også enklere pålogging til bedriften din – som gir deg færre frafall før kjøp, og flere fornøyde og mer trofaste kunder?