NS0012_Kundecase_Norli_1689x858 (1).png

Norli endret nettbutikken ved å gjøre det mulig å bestille fra mer enn nettlageret. Vipps, så var bøkene fra 187 butikker tilgjengelige over hele landet – og posisjonen som «bokhandelen med det største utvalget av bøker» styrket.

karoline-heitmann.jpg

– Vi skal ha det kundene våre leter etter, men med butikker av forskjellige størrelser kan ikke alle ha alt tilgjengelig, hele tiden. Vi ønsket derfor å åpne mer av utvalget, uansett hvor i landet du er – og uansett om du besøker oss i bokhandelen eller sitter i sofaen hjemme, forteller Caroline Heitmann, markedssjef i Norli.

To utfordringer – én løsning

Utfordringen til Norli var todelt: På den ene siden ønsket de å gjøre bøkene fra samtlige butikker tilgjengelige på nett. Da er det enklere å bestille «den siste boka på markedet» – selv om nettlageret er tomt, du selv sitter i Kristiansand og boka står på en hylle i Bodø.

På den andre siden ville de gjøre det enklere for kundene som kom til butikkene å få boka de lette etter, selv om den ikke var tilgjengelig. Hva om de ansatte kunne bestille boka for kunden, slik at de fikk den hjem noen dager senere? Heitmann forklarer:

- Butikkene varierer fra 100 til 2000 kvadratmeter, og både etterspørselen i lokalmarkedet og butikkarealet gjør at ikke alle kan ha like stor bredde overalt. Samtidig vil vi ikke skuffe kundene våre, og vi vil heller ikke bare henvise dem til nettsiden. Vi vil hjelpe dem mer, sier hun.

Norli ønsket derfor en løsning der butikkene selv kunne plassere nettordre på vegne av kunden, samtidig som de er i butikken. Kunden går kanskje tomhendt hjem der og da, men i visshet om at boka snart dukker opp i postkassa.

Slik gjorde de det

Norli fant svaret på begge utfordringene hos Vipps. Bokhandlerne til Norli hadde nemlig Vipps fra før, som alle ble testet i praksis da store deler av butikknettet stengte ned under pandemien. Hva om disse kontoene kunne knyttes til Vipps på nett og hurtigkassa?

Kundene på nett

- Det eneste vi måtte gjøre var å legge inn en «Klikk og send»-funksjon på nettbutikken, og få på plass en fraktavtale for butikkene. Når butikkene får ordre, sender de et Vipps-krav til kunden, og sender varen så snart betalingen er registrert.

Dette løste utfordringene for kundene som allerede var på nett. Ingen trenger lenger å lengte etter den siste boka i opplaget som befinner seg i andre deler av landet. Nå kan de rett og slett bare bestille den, så står butikken som har den i hylla for resten.

Kundene i butikk

For den andre utfordringen, altså kunder som kom til butikken uten at boka var på lager, satt Norli opp en ny ansattversjon av norli.no. Her kan en av de ansatte logge inn og bestille på vegne av kunden, slik at provisjonen går til riktig butikk.

- Kundene vil tross alt bare ha boka de leter etter, og nå får de den tilsendt fra en annen butikk som har den på lagernettbutikken. Med Vipps slipper vi også faktura og andre løsninger, som igjen gjør at kundene slipper å oppgi personnummer, kortdetaljer og lignende.

På ansattversjonen ble Vipps Hurtigkasse satt opp som eneste betalingsvalg, der det eneste butikken trenger, er kundens mobilnummer. Kunden godkjenner deretter i Vipps, og bestillingen går inn i det vanlige netthandelsløpet, der riktig butikk får provisjonen. - Ingen andre betalingsalternativer byr på samme enkelhet, eller samme mulighet for å unngå utveksling av sensitiv informasjon, sier Heitmann.

hurtigkasse1.png

Dette er Vipps Hurtigkasse

Vipps Hurtigkasse er enkel betaling og registrering i ett – uten masse tastetrykk for kundene dine. Tjenesten lar kundene dine betale direkte på produktsider, fra et nyhetsbrev eller en utendørsreklame, uten at de trenger å gå gjennom en vanlig utsjekk. I kombinasjon med unike QR-koder, gjør det veien til spontane kjøp veldig kort.

Les mer om Vipps Hurtigkasse

Slik har det gått

- Klikk og send i nettbutikken var en umiddelbar suksess: Fra lanseringen gikk det under fem minutter til første ordre var på plass. Selv om oppsettet krever litt lokal administrasjon, bidrar det til nedsalg av varelageret, og blir møtt med stor entusiasme i butikkleddet.

norgeskort.JPG

Norli merker også at gode sømløse løsninger, som sender omsetning til butikkene, gjør det attraktivt for selvstendige bokhandler å knytte seg til Norli. Butikkene har rett og slett stor moro av å ha blitt nettbutikk:

- Noen har til og med satt opp et Norgeskart der de plotter inn hvor i Norge de sender ordre – det synes vi er artig, sier hun.

Bildet viser Marte fra Norli Bjørkelangen og Norgeskartet.

Bedre kundeservice i butikkene

Muligheten til å sende bøkene hjem med Vipps Hurtigkasse er en svært enkel løsning, og krever lite teknisk innsikt av brukerne i butikkene. De trenger bare å logge på en side, søke opp varen, spørre etter mobilnummer og trykke «send» i Vipps Hurtigkasse.

- Noen av fordelene er at det har vært enkelt å løse opplæringen til butikkene, samtidig som kundene opplever tilbudet som svært god service, forteller hun.

Samlet har de to løsningene gitt en omsetning som tilsvarer 5-10 % av nettsalget, avhengig av sesong.

- Ettersom vi kun har hatt behov for små endringer i løsningen, har både prosjekttid og investeringer vært minimal. I tillegg kommer den utlukkende positive effekten av svært fornøyde kunder og butikker som heier frem våre digitale løsninger, samtidig som konseptene underbygger strategien og tilgjengeliggjør det store utvalget vårt, avslutter Heitmann.

Norli.svg

Dette er Norli

Norli er den største bokhandelkjeden i Norge, med 187 butikker over hele landet. Av disse er de fleste egeneide butikker, mens omtrent 40 er selvstendige kjøpmenn.

Norli opplever sterk vekst på nett, og var nær en tredobling av nettomsetningen i 2021, sammenlignet med året før. Kundeklubben Norli+ har 750.000 medlemmer.

Ta betalt på nett

La kundene dine betale med Vipps på nett eller i appen din. Alt kunden din trenger for å betale er mobilnummeret sitt, så betaler de i Vipps med et klikk.