kitchn-toppfoto.png

Det er ikke alltid like enkelt for kundene å huske hvilken kombinasjon av e-post, telefonnummer og passord som hører hjemme hvor. Og når ting går i surr er det bare ett sted å henvende seg – nemlig kundeservice.

Trykket på kundeservice forsvant

Kitch’n opplevde at det ofte kokte på kundeservice, spesielt etter at de begynte å stramme inn på duplikater blant de 1,2 millioner medlemmene i kundeklubben. Duplikater betyr at folk hadde registrert seg med flere e-poster og telefonnumre, noe som skapte trøbbel da kjøkkenkjeden ble strengere på at det kun skulle være én bruker per e-post og nummer.

– Vi opplevde at mange hadde problemer med å logge seg inn, fordi de logget seg inn med feil info eller fikk beskjed om at telefonnummeret allerede var registrert. Og da vi kjørte kampanjer og større aktiviteter som trigget kundeklubbmassene ble det overload på kundeservice, forteller IT- og logistikksjef i Kitch’n, Petter Grålumstuen fra hovedkontoret i Sandnes.
kitchn-petter-gralumstuen.jpg

Henvendelsene strømmet altså inn fra kunder som ikke husket verken brukernavn eller passord. Redningen ble Vipps Logg inn, for med én gang løsningen var implementert, både på nettsiden og i den populære Kitch’n-appen, forsvant trykket på kundeservice.

– Vi satte på Vipps Logg inn rett før høysesongen i november 2020, og henvendelsene gikk fra hundrevis til null – over natta!

Med Vipps Logg inn slipper nemlig kundene å logge inn med brukernavn og passord, men kan med et par tastetrykk bruke Vipps for å komme inn på egen brukerside.

Mange kunder betalte allerede med Vipps

Kitch’n hadde allerede Vipps som et betalingsalternativ på nettsiden, så veien til å bruke andre Vipps-tjenester var naturligvis kort. De så dessuten at det var mange av kundene som valgte å betale med Vipps.

– Vipps har fått en aksept i markedet gjennom å være en seriøs aktør, og har et godt rykte blant brukerne. Vi valgte derfor Vipps Logg inn fordi det var en kort vei til mål. Med en god integrasjonspartner hos oss og utviklerne som Vipps stilte til rådighet, fikk vi det raskt på plass, sier Petter.

En ekstra redning under pandemien

Kitch’n har også Vipps i kassa i butikkene, noe de særlig var avhengig av under pandemien – som da butikkene atter en gang måtte lukke dørene i begynnelsen av 2021.

– Vi måtte ha Vipps da butikkene stengte ned igjen. Det var en suksessfaktor for at vi kunne selge varer når vi ikke kunne ha kunder inne i butikkene, men likevel fikk utlevere varer.

Kjøkkenkjeden satser også i Sverige, og har foreløpig 25 fysiske butikker hos söta bror. Kitch’n-appen er i tillegg svensk, og kjeden opplever de samme utfordringene med innlogging både på nettsiden og i appen der som de gjorde her hjemme.

– Vi savner Vipps i Sverige.

Kitchn-logo.jpg

Om Kitch´n

Kitch'n er en kjøkkenkjede som tilbyr et stort utvalg innovative kvalitetsvarer til kjøkkenet. Gründer Bjørn Reidar Mæland startet den første butikken i 1995, under navnet Bjørns kjøkkendesign. Kjeden endret navn til Kitch'n i 2002, og har i dag 147 fysiske butikker over hele landet. I september 2015 startet Kitch’n også opp i Sverige.

Kundereisen på nett er blitt enklere

Det er ingen tvil om at Vipps Logg inn har gjort kundereisen på nett mye enklere enn den var. For Kitch’n har det i tillegg betydd mye at de har fått mye god hjelp fra Vipps. Petter trekker også frem viktigheten av at Vipps er en foroverlent og innovativ bedrift som er raske på ballen.

– Vipps har stilt opp for oss når vi har trengt dem og har hatt det travelt. Det at Vipps er raske er vi avhengig av, for at vi skal fortsette å ha god fremdrift.

Enklere enn innlogging med Vipps blir det ikke – kundene dine trenger aldri å huske brukernavn og passord igjen.