Hopp til hovedinnhold

Spørsmål for bedrifter

Her finner du spørsmål og svar på det aller meste vedrørende Vipps for bedrift.

Betaling

Pengene vil komme på din konto normalt to til fire dager etter at betalingen har funnet sted.

Kunden får kvittering på sin Vipps APP som kan fremvises. Kvitteringen vil inneholde en animasjon som hindrer kopiering. Betalingen vil fremkomme på rapporten som sendes bedriften neste dag.

Ja, 24 timer i døgnet, syv dager i uken.

For din bedrift er det ingen grense for hvor mye som kan mottas. Din kunde kan betale inntil 10 000 kr i uka. Det er ingen dagsgrense, men sender du 10 000 kr den første dagen er jo ukesgrensen nådd. Hvis du sender store beløp, eller når grensen på 22 000 kroner, må du identifisere deg med BankID/BankID på mobil. 

Den maksimale grensen er 100 000 kroner per år. Har du ikke BankID/BankID på mobil kan du bare sende inntil 22.000 kr per år.

Du vil få tilsendt salgsrapporter på e-post en dag etter at salget er gjennomført. Du velger selv om du ønsker å motta denne rapporten daglig, ukentlig eller månedlig. Rapporten inneholder oversikt over siste periodes salg, hvilke beløp som er utbetalt til din konto, hvilke transaksjoner som inngår i dette oppgjøret og en oversikt over transaksjonene som ikke er oppgjorte. Oppgjøret vil normalt være på din konto i løpet av 2-4 dager.

Nei ikke foreløpig. Vipps er stadig under utvikling og dette er noe vi jobber med for å få på plass.

 

Nei, ikke foreløpig. Dette må inntil videre gjøres på tradisjonell måte, enten med kontanter eller med kontooverføring. Vipps er stadig under utvikling og tilbakebetaling til kunder er noe vi jobber med for å få på plass.

Nei, ikke foreløpig. Vipps er stadig under utvikling og dette er noe vi jobber med for å få på plass. 

Nei, ikke foreløpig. Vipps er stadig under utvikling og dette er noe vi jobber med for å få på plass. Vipps vil også bli et egen betalingsalternativ i eksisterende apper. Kunden skal for eksempel kunne betale reiser i transportselskapenes egne apper. 

Nei, ikke foreløpig. Men Vipps er stadig under utvikling og dette er noe vi jobber med for å få på plass. 

Nei, ikke foreløpig. Vipps er stadig under utvikling og dette er noe vi jobber med for å få på plass.

Nei, ikke foreløpig. Vipps er stadig under utvikling og vi jobber med en løsning slik at kunden skal kunne benytte dette som et betalingsalternativ i butikker.

Vipps er stadig under utvikling og vi jobber med muligheten for å betale med Vipps når du handler i butikk, på nett og i eksisterende apper til transportselskap og reiseselskap. 

Min Vipps profil

Da må du kontakte oss på 04800.

For å ta i mot betalinger med Vipps, må din bedrift ha en DNB konto. 

Ja, du kan holde av et spesielt nummer. Da må du kontakte oss på 04800.

Da må du kontakte oss på 04800.

Nei, foreløpig ikke, men dette kommer snart.

Nei, Vipps må være tilknyttet en DNB konto. Du kan bli kunde på dnb.no eller ringe oss på 04800.

Da må du kontakte oss på 04800.

Feilmeldinger og problemer

Du får en egen epost når Vipps-avtalen er klar til signering med BankID. Avsender for denne e-posten er noreply-esigning@nets.eu. Det er ikke mulig å signere avtalen før du har fått denne eposten, du vil heller ikke finne avtalen i nettbanken. Hvis du ikke har mottatt epost om signering av avtalen innen 1 virkedag etter at du mottok velkomseposten – så ta kontakt med oss på 04800.

Når du har fått eposten om signering med BankID og du likevel ikke får til signeringen, kan det ha flere årsaker:

  • Du kan ha klikket på et annet navn enn ditt eget i eposten. Ta frem eposten og vær sikker på at du klikker på ditt eget navn og prøv igjen
  • Fristen for signeringen er utløpt: Sjekk signeringsfristen i eposten. Hvis den er utløpt må du kontakte oss på 04800 så kan vi hjelpe deg med et nytt signeringsoppdrag.
  • Du prøver å signere med BankID på mobil: BankID på mobil støtter ikke dokumentsignering. Du må bruke BankID med kodebrikke og passord (minimum 8 tegn) for å få signert avtalen
  • Kodebrikke og passord hører kanskje ikke til BankID’en du forsøker å bruke: Sjekk at BankID’en din virker på bankid.no eller ved å logge deg inn i nettbanken din. Hvis den ikke virker, ta kontakt med banken som har utstedt BankID’en til deg.

Hvis dette ikke hjelper så ta kontakt med oss på 04800 så hjelper vi deg.

Hvis du ser at du trenger tid ut over tidsfristen for signeringen ta kontakt med oss så kan vi forlenge fristen for deg.

Da må du kontakte oss på 04800.
Da må du kontakte oss på 04800.

Andre spørsmål

Dette er din bedrifts unike nummer (1 til 6 siffer) som din kunde benytter for å søke opp din bedrift i Vipps.

Det er ingen etableringsavgift, ingen årsavgift og ingen transaksjonsavgift. Kun på årlig omsetning på Vipps-innbetalinger:

Årlig omsetning (kroner)   Pris (av årlig omsetning på Vipps)  

Fra 0 - 50.000                  2,5%
Fra 50.001 - 100.000        2,0%
Fra 100.001 og oppover    1,5%

Veldedige organisasjoner
Er du godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Innsamlingsrådet får du automatisk vår beste pris. Fra første krone gjelder da 1,5 % av årlig omsetning.

Det vil bli send deg en markedspakke så snart du har akseptert.

Ja, det kan du. For at du skal kunne bruke Vipps i din veldedige organisasjon må den være registrert i Brønnøysundregisteret, ha eget organisasjonsnummer og ha en konto i DNB. Dersom den veldedige organisasjonen i er godkjent av Innsamlingskontrollen eller er medlem i Innsamlingsrådet, får du automatisk vår beste pris.

Vipps er stadig under utvikling. Vi jobber i disse dager med å lage en Vipps app for bedrifter. Her vil du kunne be om en betaling og følge kontantstrømmer, samt utføre annen administrasjon.

Kunden skal også finne Vipps som et betalingsalternativ i eksisterende apper. For eksempel skal man kunne betale sin togreise med Vipps i NSB sin eksisterende app.

Frem mot sommeren vil det skje mye med Vipps. Det vil komme en egen app for hvor dere kan følge med på betalingene etter hvert som de mottas, og det vil bli mulig å sjekke ut kundens kvittering når du leverer ut varen. Vi jobber også med å lage en egen side hvor du kan logge inn for å få full oversikt over Vipps-salgene dine. Vi gleder oss!

FacebookTwitterGoogle PlusLinkedIn